DAROVI

S.Š.

Slobodan Škerović

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




 

 




Himera ili borg

Covek je ideja koju Bog ima o telu
Spinoza

I akutni i hronicni odnos drustva prema umetnosti uvek se
izrazava kao upotrebna vrednost umetnickog dela, to jest, meri
se univerzalnim drustvenim posrednikom — novcem (ali ne tre-
ba zanemariti ni duhovni pandan novcu — ideolosku podobnost).
Novac je dakle sredstvo kojim se izrazava „vrednost“ umetnic-
kog dela za drustvo, ali ne i istinska vrednost umetnickog dela.
U drustvu, umetnost se tretira kao privatna/drustvena svoji-
na, a nikako kao licna svojina. Iako je umetnost po definiciji lic-
ni proizvod, u istoriji, drustvo se dovija i na svakojake nacine
pokusava da i samo promakne umetnost u drustveni proizvod
i tako u potpunosti ukine licno. Razlicite institucije su to cini-
le, a najpoznatije su crkva (bilo koje provenijencije) i naravno
specificne diktature, tipa fasizma, nacizma, boljsevizma, po-
stindustrijalizma… Umetanje neumetnickih elemenata u umet-
nicka dela je svakodnevna pojava — simbola, slogana, ideja,
psiholosko–ideoloskih vizura, itd. Vrhunac ovakvih pokusaja da
se umetnost podrugojaci u savremenom, potrosackom drustvu
jeste „umetnost“ pop kulture, gde se raznorazni drustveni proi-
zvodi uzdizu na tron umetnosti, pa onda ispada da se umetnost
stalno konzumira, ali nikako na licnom vec na kvazi–licnom, na
drustveno(statusnom) nivou. „Umetnost reklamiranja“ je apso-
lutna forma drustvene produkcije umetnosti i reklama je ta koja

„informise“, odnosno u potpunosti (pre)oblikuje konzumenta
dodeljujuci (odobravajuci) mu funkciju, cime se efektivno brise
licnost kao odlucni, neuslovljeni, momenat ljudskog bica.
Slogana koji izrazavaju teznju „drustvene“ umetnosti ima
mnogo, ali jedan od najupecatljivijih i najtacnijih je svakako slo-
gan „Kolektivnog bica“ poznatog iz TV serije Zvezdane staze ko-
jeg izgovara Cyborg (kibernetsko–organsko bice, skraceno: Borg
— ne on definitivno nije Svedanin!): Svaki otpor je uzaludan, bi-
cete asimilovani! Ovako artikulisan Borg je, dakle, najljuci nepri-
jatelj slobodnog covecanstva i svih svesnih bica u vasioni…
Koren ovakvog odnosa, naravno, treba traziti u „potrebi“ za
drustvom, odnosno u definiciji drustva — u onoj meri u kojoj
drustvo od pojedinca preuzima dominantni princip — slobodu,
odlucivanje. Razmenjuje se licna sloboda za drustvenu slobodu
(funkciju), a da bi se to izvelo pojedinac mora da pristane (mi-
lom ili silom), uz potrebno obrazlozenje (izgovor) — pojedinac
mora da shvati da je ugrozen i da mu je potrebna zastita koju
jedino „drugi–mnozina“ mogu da mu obezbede. Drustvo na sebe
preuzima odgovornost za sve one stvari koje „zivot znace“: hra-
na, obitavaliste, razmena, distribucija, sigurnost, itd. U osnovi
je, dakle, strah za zivot i iz tog straha pojavljuje se pojam svoji-
ne kao necega sto omogucuje projekciju zivota kao kontinuiteta
(najlepse (gle!) je to izrazeno naucnom tezom o „borbi za opsta-
nak“ odnosno „produzenju vrste“).
Kada se svojina ovako definise, moze se slobodno reci da je
svojina zapravo osecanje ugrozenosti, jer ukoliko ovakvo oseca-
nje nedostaje kod pojedinca, onda on i nema odnos prema stva-
rima kao prema svojoj (bitnoj) svojini. Ovo osecanje ugrozenosti
artikulisano kao (privatna/drustvena) svojina pojavljuje se kao
kljucni momenat u smislu vrednovanja stvari/zivota. Ono sto
je od drustvenog znacaja ima drustvenu vrednost, a ono sto je
od licnog znacaja nema nikakvu drustvenu vrednost, nego co-
vek sam moze ili ne mora (sme ili ne sme) da se trudi oko toga
— umetnost se ne jede! U nekim drustvenim sistemima veoma
je nepozeljno da pojedinac razvija licni ukus i licne potrebe, da
poseduje odredene (ne)podobne stvari ili navike.

Zasto je ovde bitno osecanje. Da li je moguce da se osecanjem
definise nesto tako konkretno cime se (afirmisano) bave, reci-
mo, sociologija, ekonomija, psihologija. Karakteristika osecanja
ugrozenosti je u tome sto se ono projektuje na druge, pa iz toga
„proizlazi“ da i svi drugi (mora da se) osecaju isto tako ugrozeni, i
stoga (mora da) preduzimaju mere za odbranu, tj. moguce pa cak
najverovatnije za agresivnu–preventivnu odbranu pa je opasnost
od drugih stalna i realna. Zato je drustvo neophodno, tj. meha-
nizam koji ce odbraniti grupu pojedinaca od svakog nasrtaja na
imovinu koja zivot znaci — taj mehanizam je zapravo drzava i
smer dejstva tog mehanizma je i unutra i spolja: pokoravanje
pojedinaca koji cine konkretnu drzavnu zajednicu i onemogu-
cavanje pojedinaca koji pripadaju nekoj drugoj drzavi. Borba je
neprestana, neprijatelj nikada ne spava, a sto je najgore, medu
nama je…! Drustvo (odnosno osecanje ugrozenosti) je pravi per-
petuum mobile — ono stalno proizvodi razlog svog postojanja —
neprijatelja!
79
I sad, umetnost bi trebalo da uspeva na ovakvom tlu! Tesko.
Umetnost, koja je po definiciji artikulacija licnog iskustva, od-
nosno iskustva licnosti, a koje je opste za svaku licnost, ne moze
da nade svoj put do (druge) licnosti pomocu medijuma drustva.
Uticaj koji vrsi umetnost na pojedinca je anti–drustveni uticaj,
jer se upravo po ovoj definiciji ne oslanja na drustvo kao posred-
nika — umetnost je neposredna (komunikacija) — opstenje bez
posrednika i dogada se „izmedu“ (to jest „u“) licnosti. Kao takva,
ona nema drustvenu funkciju i potencijalno je opasna po drus-
tvo. Umetnosti nije potrebna nikakva „zastita“ niti se kao njen
sadrzaj javlja osecanje ugrozenosti, pa samim tim negira drus-
tvo. Umetnost niko ne moze stvarno da otme, ali drustvo to „ne
zna“, pa samo pokusava da je otme od pojedinca, jer umetnost i
fizicki onemogucava uticaj drustva na coveka — drustveno i lic-
no bice zauzimaju isti prostor/vreme i medusobno se iskljucu-
ju. Umetnost nema stvarnu cenu izrazenu drustvenim merilima

— kao glava mrtve macke — ali je drustvo otima od pojedinaca
bilo da je potpuno obezvreduje i prokazuje ili joj pripisuje neve-
rovatne vrednosti izrazene u novcu, tako da je prakticno niko
ne moze priustiti, osim bas onih najzadrtijih kolekcionara licne
sujete. Jedini prihvatljiv oblik drustvenog posedovanja umetno-
sti, gde je kontrola drustva ipak formalno ocuvana, jesu muzeji
i galerije, odnosno knjizevno i muzicko izdavastvo i drugi oblici
produkcije, gde se umetnost slobodno izlaze, cak finansira (ali
to samo u nekim drustvenim sistemima).
Postavlja se pitanje, jer umetnost se ipak distribuira preko
drustva, sta je ovde starije — kokoska ili jaje. Da li je drustvo
to koje omogucava distribuciju umetnickih dela, ili zapravo oni
kojima umetnost nesto znaci koriste drustvene mehanizme da
bi ostvarili ovakvu komunikaciju. Ja bih se ipak opredelio za ovo
drugo objasnjenje, upravo na osnovu istorijskog iskustva po ko-
jem je u mnogim slucajevima potrebno odobrenje drustva za pla-
sman umetnosti. Ona drustva koja su dovoljno jaka, tj. koja se ne
osecaju preterano ugrozenim, dozvoljavaju slobodnu distribuci-
ju umetnosti. Dakle, uloga drustva je uvek negativna, jer u bilo
kom slucaju (po principu autoriteta) negira slobodu pojedinca,
pa cak i u slucaju kada je odobrava!
Sama umetnost, kao licni cin i licna afirmacija, svoju bitnost
nalazi upravo u cinu stvaranja, gde se jasno razlucuje tvorac od
stvorenog. Umetnost je upravo u isticanju razlike izmedu tvor-
ca i stvorenog, jer cini belodano jasnom cinjenicu da tvorac ne
moze da zavisi od svoje tvorevine — a to je u sustini suprotno
odnosu drustvo–pojedinac, jer drustvo je tvorevina, a onda po-
jedinci koji su ga stvorili moraju da mu sluze i zrtvuju se da bi
ga odrzavali. Suprotno osecanju ugrozenosti, odnosno nagonu
za odrzanjem, za licnost je zivot izraz volje, ali ne i nuznosti, pa
delanje licnosti ne zavisi od osecanja bilo koje vrste. Zivot je za
licnost iskustvo, a obaveza da se zivi uslov je svakog ropstva.
Tako umetnost izrazava slobodu, a sve druge aktivnosti u od-
nosu na licnost su neobavezne i na raspolaganju slobodnoj volji.
Umetnicki izraz je narocito kriticki ostar kada opisuje ropstvo

— ropstvo je uvek dobrovoljno, svako moze da kaze „Ne!“, ali
onaj kojim vlada osecanje ugrozenosti ga ne izgovara.
Primera za ovo u umetnickim delima ima bezbroj. Navescu
samo one najdrasticnije — od vec pomenutog lika Borga do
lika Jozefa K, od Prometeja koji strada u sukobu s autoritetom
do Odiseja koji se vezuje za jarbol i zatvara usi voskom kako ne
bi cuo opcinjavajucu pesmu sirena (sindrom Amondilana!), od
Zamjatinovog Mi do romana brace Strugacki i Orvela o totali-
tarnim drustvima, od Idiota i Zlih duhova do histericne parodije
„realnosti“ Filipa K. Dika Ubik. Rembrandtove slike, bez obzira
na cisto fiktivni, mitoloski sadrzaj, biju silnom snagom po po-
smatracu i ukidaju sposobnost govora, ostvarujuci snazni, ne-
posredni kontakt s „visnjim bicem“, istim onim „Bogom“ u ciju
je slavu komponovao Johan Sebastijan Bah. Betovenova Eroika,
u jalovom i naivnom pokusaju da umetnik ucestvuje u istoriji i
drustvenim dogadanjima, posvecena Napoleonu Bonaparti, pa
posle odrecena — dobar je primer nemogucnosti kompromi-
sa izmedu licnog i drustvenog. Zar je sva ona stvaralacka sila
kojom je raspolagao jedan Ludvig van istovetna destruktivnoj
manicno–depresivnoj sili koja je nasla apsolutno korumpiranu
artikulaciju u delima jedne korzikanske „Zveri“. Pa i Hitler je
crpeo snagu iz Vagnerovih remek–dela, i mozda iz Niceove ra-
dikalne filozofije, ali je sustinu zamenio sadrzajnom fikcijom i
pao u najvece dubine ponora iluzofiksa — materijalnosti, samog
raspadanja… Razlika u nivoima je izraz sile, voda se rusi iz je-
zera i proizvodi (elektricnu) energiju, ali u starogrckim drama-
ma je razlika u nivoima jos veca — razlika izmedu nivoa licnog i
drustvenog je ono sto proizvodi (snaznu) tragediju — tragediju
ponistavanja licnosti u drustvu, tragediju zrtvovanja licnosti (i
bogova!) radi drustvenih ciljeva — kakav umetnicki izraz! I do-
slovno zrtvovanja, ne samo u vidu religijskog obreda, kao u Maja
i brojnim drugim civilizacijama antickog tipa, vec i u modernom
smislu, od americkog gradanskog rata, Velikog rata, Oktobarske
revolucije itd. — zrtvovanja miliona ljudi radi, gle apsurda! —
opste sigurnosti. I eto konacne posledice tog osecanja ugroze-
nosti — borba za prezivljavanje — survajvalizam u ime kojeg

se srlja u najopasnije moguce situacije, kao sto je opsti nukle-
arni pomor ili himericna kombinacija najsmrtonosnijih virusa
— oruzja — i o tome je pisano, a dosta je konkretno i uradeno.
Pa i samo zrtvovanje Sina Bozijeg — Hristosa, je izraz te trage-
dije, i jedino su Grci, a ne Jevreji, mogli da smisle ovakav simbol
covecijeg udesa, da izraze svojinski porodicni odnos oca(koji)–
(poseduje)sina i zrtvuje ga kako bi ljude naucio ljubavi! Dejstvo
ovog simbola je neverovatno snazno, proteze se vec dva mileni-
juma kroz istoriju i jos ko zna koliko ce, ali je jos veci izraz snage
u apsurdu potpunog nerazumevanja istog — ko ima usi nek cuje,
a ko ih nema…
U ovom svetu Sin coveciji nema de glave skloniti, ali umetnost i
nije od ovoga sveta — a covek nema ni potrebu da se sklanja — ni
on nije od ovoga sveta. U stvari, primena umetnosti na drustvo
je isto toliko jalova namera kao i namera da se izvrsi kvadratura
kruga. Babe i zabe! Fizicko i metafizicko. Od neshvatanja sop-
stvene sustine covek najvise pati. Ali ovo neshvatanje nije izraz
nesposobnosti da se shvati, vec volje da se ne shvati. Umetnost
nema za cilj da prisili ljude da shvate, takva prisila bila bi negaci-
ja slobode. Umetnost i nije nesto sto moze „da ima cilj“ — licnost
je ta koja ima cilj, ali taj cilj nije van nje. Zbog toga su sve te price
o otudenju coveka (odnosno umetnosti) izraz voljnog nerazu-
mevanja covekove sustine, krokodilska suza onih koji bi da se
poigraju zivota, da zamisle da su zivi, ali im tesko pada urode-
na sloboda pa zbog nje i pate — kako bi to bilo lepo da su ljudi
obicne „radilice“ kolektiva Borg, da neko drugi preuzme na sebe
gorcinu osecanja, a da oni tupi i veseli izvrsavaju naloge i grade
vecnu idilu, zuj kosnice, da uvece, pomalo i pravedno umorni, is-
piju zasluzenu casicu slatkog meda.


( THE THOMAS CROWN AFFAIR )
A F E R A    T O M A S    K R A U N


1968 – U S A – 102 minuta
žanr: krimić, drama, triler, romansa,
režiser  : NORMAN DžUISON
scenario:  Alan R. Trustman
direktor fotografije: Haskel Veksler
priprema : Hal Ešbi, Ralf E. Vinters,Bajron ''Baz'' Brant
muzika : Mišel Legran
produkcija : Norman Džuison za ''Ujedinjene umetnike'',
                      Miriš,Simkoe, Solar
uloge : STIV MEKVIN /Tomas Kraun/, FEJ DANAVEJ
            /Viki Anderson/, POL BURK /Edi Maloun/,
            DžEK VESTON /Irvin Viver/, JAPET KOTO /Karl/
            EDISON PAUVEL /Ejb/
nominacije za nagradu Akademnije (1969): najbolja muzika, orginalni filmski rez (koji nije muzički), Mišel Legran.
nagrade Akademije: najbolja muzika, orginalna pesma: Mišel Legran (muzika), Alan Bergman (tekstovi) i Merlin Bergman (tekstovi)
     
''WHAT A FUNNU, DIRTU LITTLE MIND.''
(''KAKVA ZABAVNA, PRLjAVA MALA MISAO'')

S.K.

            Ovakva misao sine kroz glavu većine režisera. Posle uspeha filma ''U vrelini noći'' (1967) koji je osvojio pet Oskara, ''Ujedinjeni umetnici'' uručili su Normanu Džuisonu prazan jelovnik, pružajući mu svu umetničku slobodu i kontrolu nad njegovim sledećim radom. Svojim scenarijom, zastupnik i tekstopisac Alan Trustman samo je zasladio ovaj predlog još nepoznatih razmera. Dodelivši Džuisonovom timu rukopis koji nije predstavljao ništa drugo do bedni kostur, Trustman je bez posebne namere omogućio udobnost koja se u Holivudu retko dobija – velikodušno parče vremena.    
          Fabula filma može se sumirati u nekoliko reči. TOMAS KRAUN (koga igra Stiv Mekvin) JE SAMOPROKLAMOVANI NEPRIJATELj SISTEMA, DžET SET MILIONER, KOJI SE ZABAVLjA SMIŠLjANjEM SAVRŠENE PLjAČKE BANKE. JEDINA NjEGOVA ŽELjA JE DA BUDE MOZAK ORGANIZOVANE BANDE I DA VUČE KONCE IZA ZAVESE, DOK GRUPA RAZBOJNIKA SA KOJIMA SE NIKAD NIJE SUSREO ZA NjEGA ZAVRŠAVA POSAO. ON SVOJ PLAN SPROVODI GOTOVO BESPREKORNO. NE ZADUGO ZA PETAMA MU JE PRIVATNI DETEKTIV IZ OBLASTI OSIGURANjA VIKI ANDERSON (koju igra Fej Danavej), ALI ISTOJ NE USPEVA DA PRONAĐE DOKAZ KOJI BI KRAUNA POVEZAO SA PLjAČKOM.ZBOG TOGA MU SE PRIBLIŽAVA I POKUŠAVA DA GA LUKAVSTVOM NAVEDE DA SE OTKRIJE. ALI NjENA PRIVLAČNOST POKAZUJE SE KAO NEŠTO NA ŠTA NI ONA SAMA NIJE RAČUNALA.
           I TAKO DOK VIKI NASTOJI DA RASKRINKA ZLOČINCA I PRONAĐE PLEN, BRDA ZDOLA SE ZALjUBLjUJE, A MI SVE DO GORKOG KRAJA BIVAMO OSTAVLjENI U REBUSU, DA LI ĆE KOD ISTE PREOVLADATI LjUBAV ILI OSEĆAJ PROFESIONALNE ETIKE.          
           Dok je radio na ''Aferi'', Džuison je činio što i svaki umetnik sa teatarskom prošlošću koji sebe respektuje – istraživao je kinematografske avenije. Predhodno, posetivši tadašnji filmski festival u Montrealu, Džuison se spotakao o novu filmsku tehniku koja je pokrenula njegove kreativne nagone – višestruke ili podeljene efekte na platnu.
           Džuison je transformisao mogućnost podele ekrana u narativnu priču sa šemom. Uloga Tomasa Krauna kao vođe međunarodne kriminalne organizacije postaje jasna gledaocu tek kada seon pojavi u kolažu stavljajući se uz operativce iz raznih krajeva sveta. Slično, mnoge jasne stilske sekvence grade se oko višeekranskog koncepta, jedne efektnije od drugih. Na taj način, polo insert iz filma danas izgleda poput sportskog događaja na televiziji snimljenog 60-o kaleidoskopskim sočivom.
           Upravo, Džuison i daje prednost stilu nad sadržajem u svakom pogledu. Zgodni kliše i dovitljive dosetke kao one ''PARE NISU SMEŠNE'', drže zajedno preostale spartanske dijaloge. Oslanjajući se na raskošne holivudske trilere, popun Stenli Donenovog ''Šaradea''(1963) i Edvard Dmitriksovog ''Miraža''
(1965), Džuisonova slika vodi gledaočevu pažnju daleko od elegantnog sveta, džet seta koje svoje vreme provodi između sela i grada, sportskih događaja i umetničkih aukcija. Na taj način prirodno je što režiser posvećuje više energije da gledaocima ponudi brojne fine tačke poput luksuznih automobila i ženskih šešira, no što se trudi da prikaže unutrašnjost organizovanog kriminala.
          Vrhunac filma je nema sumnje, romantična napetost između glavnih junaka, gotovo opipljiva kako vreme prolazi, čak i ne oslanjajući se na dijalog da bi se dobilo na akcentu. I doista, oba karaktera nastoje da zadrže svoje adute čvrsto u rukama. Oboje naravno izgledaju savršeno: Mekvin je iskusan fensi plejboj koji se šetka okolo, Danavej svakim sentimetrom svog tela izgleda kao glamurozni model (što je naravno i bila). SCENA ŠAHA JE SJAJAN PRIMER KAKO REŽISER HVATA NjIHOVO RASPOLOŽENjE, MALO FLERTA, ZATVORENOST POPUŠTA, OSLOBAĐA SE SEKSUALNI NABOJ. POSLE ŠEST MINUTA GOTOVO BEZ DIJALOGA, POLjUBAC JE DIVAN ZAKLjUČAK ZA OVAJ IZUZETNI FILM.     
          Ovo i daje filmu jedinstvenu lepotu nasuprot blještavog oponenta u vidu romantične, ali žestoke igre mačke i miša. Bez obzira na to, obe strane imaju svoju vitalnost, jer je ovo mnogo više do stila za jednokratnu upotrebu. U PITANjU JE ISTINSKA ŠAHOVSKA IGRA IZMEĐU VEŠTOG, CINIČNOG, ROMANTIČNOG BUNTOVNIKA IZ VISOKOG DRUŠTVA I LUKAVE DETEKTIVKE KOJA NE BI SEBI DOZVOLILA DA PODELI INTIMU SA JEDNIM IZNUĐIVAČEM I KIDNAPEROM.
          Upotreba višestrukih ekrana tokom pljačke je inovativna u ono vreme i zajedno sa drugim elementima koji su dobili Oskara čini film istinskim užitkom. Dok se potencirani stil u filmu ne može porediti sa današnjim, ovom daje jak efekat. Automobili, odeća i način života bogataša 60-ih, zajedno sa dve tada najvrelije holivudske zvezde, idu ruku uz ruku uz ovaj šik stilski pokret.     
           Dok Viki Anderson (koju igra Fej Danavej), pristaje poput dečje rukavice glumici poštovanoj po drskom glamuru i urođenoj površnosti, uloga Tomasa Krauna (Stiv Mekvin) jednako je usmerena na to da bude atipična, hipnotišuća rola. Iskusan, verovatno je poslednja reč koja bi se mogla upotrebiti za opis ovog čoveka međ ljudima srednjeg zapada, koji u ''Aferi'' glumi poput majstora kao što je to činio u mnogim drugim filmovima. Njegov karakter je sve snažniji što biva kontradiktorniji u datim uslovima. Isto se može reći i za sam film i njegovog režisera.
         
           NORMAN DžUISON: Rođen 1926 u Torontu, ovaj kanadski pisac-režiser imao je uspešnu karijeru u različitim sferama šou biznisa, uključujući televiziju, pozornicu, muzički teatar i film. Mada se Džuisoovi filmovi protežu čitavom sklalom stilova i žanrova, najinspiritivnija stvar u njima je ta što su svi povezani jedinstvenom temom – borbom individue protiv društva. Bez obzira na to da li se film bavi kockom kao u ''Sinsinati Kidu'' (1965), gde običan gubitnik juriša na najiskusnije kartaroše, nehumanosti rasizma u ''U vrelini noći'' (1967), ili mračnoj strani kapitalizma u ''Pare drugih ljudi''(1991), Džuisonovi protagonisti uporno negiraju sistem. Njegovi heroju nisu rušioci, već šampioni tradicionalnih vrednosti koje čvrsto stoje u njegovim grudima. Oni bi mogli biti babice koje veruju u pravo na život kao u ''Agnes od Boga''), ili bokseri osuđeni na doživotni zatvor u ''Uraganu'' (1999). Zatvorene društvene zajednice, poput onih koje su činili italijanski emigranti u Americi u srceparajućem ''Munstraku'' (1987), jedino su utočište koje filmski stvaralac nudi nasuprot svakdašnjim društvenim obavezama. Ali Džuison nije moralista. On je stilista, koji vrednuje formu u najmanju ruku podjednako kao i sadržaj, što je očigledno u filmu 'Afera Tomas Kraun'' (1968) i
''Isusu Hristu Superstar'' (1972). Kao takvi, Džuisonovi društveni komentari ponekad sviraju drugu violinu pred očima gledaoca ''Rolerbor'' (1972) je dovoljan dokaz za tako nešto.
 

(Jurgen Muller ''MOVIES OF THE 60 S.'' str.538-543.)


1.Bilo bi žalosno napustiti sve ovo: Multimilioner Tomas Kraun (Stiv Mekvin) stavlja svoje celokupno bogastvo na liniju u ime taštine i dobre stare zabave.
2.Kralj i kraljica senzualnog šaha: Približavajući se šah matu, istražitelj Viki Anderson (Fej Danavej) i Tomas Kraun prikupljaju snagu za sledeću rundu u svojoj igri mačke i miša.
3.Daj da igramo nešto drugo: Lovac na glave i detektiv Edi Maloun (Pol Burk) dosađuje istragom koja više  podseća na dečiju igru.
4.Sportska prilika: Bilo polo ili jedrenje, čovek od razonode Tomas Kraun voli dobru rekreaciju i izazov. Ali Viki namerava da se utrkuje s njim zbog nestalog novca.
5.Ljubavnici šetaju duž obale i ostavljaju tragove svojih stopala u pesku: Kada će vetrovi oduvati ove dobro uigrane suparnike ?

1999 god. Džon Mektirnan režirao je rimejk filma ''Afera Tomas Kraun'' sa Pirs Brosnanom u glavnoj ulozi, postavivši film na potpunodrugačiji način od slavnog predhodnika.

pripremio i obradio Milan Stojanović



Uvod u UFOlogiju



 Ufologija označava disciplinu koja se bavi proučavanjem i istraživanjem fenomena UFO/NLO (Unidentified flying objects / Neidentificirani leteći objekti). Radi se o fenomenima koji se mogu opaziti u svemiru, unutar atmosfere naše planete, neposredno iznad ili na površini Zemlje, te na površini vode i ispod vode. Osnovna odlika tih fenomena je da ih u trenutku motrenja posmatrač ne može objasniti i staviti u klasifikacije onoga što je poznato u komparaciji sa njegovim ličnim i opštim iskustvom, iako možda u nastavku sam uzrok pojave ili objekta može biti objašnjen.

Poslednjih godina našeg veka, ljudska bića koja nastanjuju treću planetu Sunčevog sistema i koja imaju tendenciju da konstantno prate multimedijalni informacijski svjetski sistem, mogla su primetiti da se počela događati velika prekretnica u ufologiji. Radio, televizija, kinematografija i Internet, sve više svog medijskog prostora posvećuju upravo ovoj tematici i novi materijali nemilosrdno pristižu svakoe nedelje. No, takav nivo situacije sigurno se nije odigrao preko noći. Vratimo se malo unatrag.

Hladni rat

Ufologija se kao termin počinje javljati u samom osvitu Hladnog rata. Najpoznatiji slučaj koji je uvjetovao početke istraživanja UFO fenomena je slučaj pilota Kenetha Arnolda koji se odigrao 24. juna 1947. godine iznad države Washington, kada je isti prijavio kontroli leta da vidi formaciju od 9 objekata diskastog oblika. Nakon tog slučaja ubrzo se u Američkim vazduhoplovnim snagama počinje javljati termin "THE FLYING SAUCER" (leteći tanjir). Disciplina koja se počinje baviti fenomenom letećih diskova/tanjura i neidentificovanih letećih objekata dobija naziv ufologija. Treba napomenuti i to da je sa današnjeg statusa iskustva discipline, potpuno netačno ovome fenomenu lepiti klasifikaciju letećih tanjira. Naime, često sam fenomen UFO ne označava u osnovi objekt. Vrlo često se može raditi i o raznoraznim svjetlosnim formama i pojavama, meteorološkim i astronomskim, u potpunosti poznatim parametrima. Upravo zbog toga, pripisivati svakom UFO slučaju krilaticu letećih tanjira na ovaj problem je u završnici pogrešan pristup.

Tokom 2. polovine 20-tog. veka, slučajevi pre spomenutih pojava bivaju sve češći i misteriozniji. No, javlja se još jedan problem koji je dodatno zakomplikovao cijelu problematiku; evidentno vojno-obavještajno prikrivanje. Zahvaljujući konačno najnovijim priznanjima Centralne obavještajne agencije (CIA) i ostatka vojno obavještajne zajednice, UFO pitanje je oduvijek bilo pod stravičnom kontrolom, iako uzrok samog fenomena i onoga što u osnovi on predstavlja, ostaje i dalje skup agresivnih debata.

U leto 1947. godine iznad američkog kontinenta počinju preletati prave invazije ovih čudnih "letilica/pojava". Iako su vojne obavještajne službe tvrdile da ove pojave ne predstavljaju zabrinjavajuću stvar, američka vlada je prisiljena da zbog pritiska javnosti osnuje čitav niz komisija koje bi se uz pomoć naučnih pristupa uhvatile u koštac sa ovom problematikom. U okviru od 1948. godine pa sve do 1969. godine, mnoge komisije su opozvane ali mnogo ih se novih i osniva. Naučnici i vojska su se "vrteli" u krug, a javnost praktično nije saznala ništa novo. No, ovaj američki primer uskoro počinje pratiti i čitav niz država širom svijeta. Tako UFO fenomen ubrzo postaje globalni vojni problem. Tokom tog vremena najpoznatije komisije u SAD su:

 
Ime komisije u SAD:     Godina osnivanja i ukidanja:
Sign (Znak)     1948 - 1949
Grudge (Zamjerka)     1949 - 1951
Blue Book (Plava knjiga)     1951 - 1969
Robertsonova komisija     1953 - 1968
Colorado     1966 - 1969

J. Allen Hynek

Kroz većinu tih komisija (najpoznatija od svih je Blue Book) provlačio se i poznati naučnik i astronom, dr. J.Allen Hynek (1910-1986). 1948. godine Hyneka je posetilo nekoliko oficira i vojnika iz baze Wright-Paterson u Daytonu-Ohio i zatražilo od njega da prezentira svoje mišljenje u vezi letećih tanjira. Hynek je vojnom izaslanstvu odgovorio da se vjerojatno svaki slučaj može razumno objasniti kao posljedica masovne histerije, halucinacije ili pak kao neki prirodni fenomen. Najstariji oficir po činu je odgovorio da je to i gledište vojske, a zatim ga je zamolio da se pridruži komisiji (Sign) koja bi se bavila proučavanjem ovih pojava, na šta je Hynek i pristao. No, tokom sledećih godina Hynek je uvelike promijenio svoje mišljenje. Uz njegove stalne zamerke da se izveštaji cenzurišu(što ukazuje da je postojala još jedna dodatna tajna komisija) i da komisija neodgovorno pristupa problemu, bilo je očito da je Hynek počeo radikalno menjati svoje mišljenje sa početaka ove priče. Konstantno je počeo ukazivati da postoji jedan dio neobjašnjivih slučajeva koji zaslužuju detaljno proučavanje.

Bliski susreti

Hynek je i autor poznate klasifikacije ovih pojava koja se zasniva na poznatoj terminologiji "Bliskih susreta." Podijelio je osnove parametre UFO viđenja u bliske susrete prve, druge i treće vrste, da bi se 60-ih godina pojavila potreba da se uvede i klasifikacija bliskih susreta četvrte i pete vrste. Objasnit ću iste:

BLISKI SUSRETI PRVE VRSTE - odnose se na viđenje letelice ili nepoznate pojave na udaljenosti većoj od 150 metara.

BLISKI SUSRETI DRUGE VRSTE - odnose se na viđenje letjelice ili nepoznate pojave na udaljenosti manjoj od 150 metara. Također se ovi susreti odnose i na viđenje fizičkih tragova na tlu koje je ostavila letilica.

BLISKI SUSRETI TREĆE VRSTE - odnose se na viđenje nekakvih čudnih bića - "ufonauta" - u blizini letelice.

BLISKI SUSRETI ČETVRTE VRSTE - odnose se na fizičke kontakte sa vanzemaljcima.

BLISKI SUSRETI PETE VRSTE - odnose se na direktnu komunikaciju sa vanzemaljcima i ostvarivanje interaktivnog kontakta. U ovu kategoriju ubraja se i channeling (kanaliziranje - navodna telepatska komuniciranja sa vanzemaljskim entitetima).

Klasifikacija bliskih susreta tako postaje osnova naučnog pristupa u proučavanju ufologije, a i sama činjenica da je ista stvorena u okviru vojnog projekta, zasigurno nam baca novo svjetlo na šinjenice i ozbiljnost. Ozbiljni pristup u okviru vojnog domene je istorijska činjenica unutar proučavanja ovoga kontroverznog fenomena, što mnogi u današnje doba još uvijek diskriminacijski zaboravljaju.

Što je UFO?

Pojam se odnosi na bilo koji vazdušno-desantni objekat što po izradi, aerodinamičnim osobinama ili neobičnim obiležjima ne odgovara nijednom dosad poznatome tipu letilica ili projektila, ili koji se ne može identificirati kao prijateljski objekt (PRAVILO 200-2 VAZDUŠNIH SNAGA SAD-a).

Klasifikacija ufoloških pojava koju navodimo temelji se na klasifikaciji poznatog američkog ufologa, uglednog astrofizičara i astronoma, prof. dr. J. Allena Hyneka, voditelja projekta američkog ratnog vazduhoplovstva "Blue Book", direktora Centra za astronomska istraživanja North - Western Universityja u američkoj saveznoj državi Illinois.

NS - noćna svjetla, svietleći predmeti opaženi noću

RV - radarsko vidni UFO, koje registruje radar

DO - dnevni objekti, viđeni danju

  Svetislav Filipović-FILIP

Latinske poslovice

Рab Iove principium - (Od Jupitera početak - doslovno zn.). Počnimo sa najvažnijim
Acta est fabula - Predstava je završena - Svetonije pripisuje Avgustu
Ad kalendas Graecas - O grčkim kalendama (nikada)
Ad litteram - Doslovno
Alea iacta est - Kocka je bačena - Svetonije pripisuje Cezaru
Amor vincit omnia - Ljubav sve pobeđuje
Amicus certus in re incerta cernitur - Pravi se prijatelj poznaje u nevolji
Ancoras tollere - Dići sidra; odmagliti
Anima candida - Čista (poštena) duša
Ante meridiem - Pre podne
Arbiter elegantiae - Sudija otmenosti
Ars longa, vita brevis - Umetnost je duga, a život kratak
Ars poetica - Pesništvo
Asinus asinum vricat - Magarac magarca gladi
Audaces fortuna iuvat - Hrabrima pomaže sreća - Vergilije
Audiautur et altera pars - Neka se čuje i druga strana
Aurora musis amica est - Zora je muzama prijateljica
Ave Caesarae, morituri te salutant! - Zdravo, Cezare, umirući (oni koji će umreti) te pozdravljaju
Bellum omnium in omnes - Rat sviju protiv svih
Vene vixit qui bene latuit - Dobro je živeo ko je neopažen živeo - Rene Dekart
Bibere humanum est, ergo bibamus - Piti je ljudski, zato pijmo
Bovi imponere clitellas - Volu staviti samar
Casus belli - Povod za rat, događaj koji opravdava rat
Certo certius - Sigurnije od sigurnoga
Citius, altius, fortius! - Brže, više, hrabrije!
Claude os, aperi oculos! - Ćuti i gledaj!
Cogito, ergo sum - Mislim, dakle jesam (Mislim, dakle postojim) - Rene Dekart
Condicio sine qua non - Uslov bez koga je nešto nemoguće (Jedino pod tim uslovom)
Cornix cornici oculos non effodiet - Vrana vrani oko ne vadi
Cornu copiae - Rog izobilja
Credo ut intelligam! - Verujem da bih spoznao
Cui bono? - U čiju korist?
Cuiusvis hominis set errare - Svaki čovek mora da greši
Cum grano salis - Sa zrnom soli - ima skrivena poruka o kojoj treba razmisliti
De gustibus non disputandum est - O ukusima ne vredi raspravljati
Deus ex machina - (Bog iz mašine - doslovno zn.). Neočekivano rešenje
Diem perdidi - Izgubio sam dan
Dies diem docet - Dan dan poučava
Divide et impera - Zavadi pa vladaj
Divitiarum et formae gloria fluxa est - Krhka je slava bogatstva i zlata - Salustije
Dixi et salvavi animam meam - Rekoh i pobedih svoju dušu
Domine, domine domine sunt - Gospodine, da li su gospođe kod kuće? (igra reči)
Dulce cum utili - Ugodno sa korisnim
Dulce enim etiam nomen est pacis - Slatko je već i ime mir - Ciceron
Dum spiro spero - Dok dišem (živim), nadam se
Dura lex sed lex - Tvrd je zakon ali je zakon
Eppur si muove! - Ipak se okreće! - Galileo Galilej
Equi donati dentes non inspiciuntur - Poklonu se u zube ne gleda
Errare humanum est - Ljudski je grešiti
Ex nihilo nihil fit - Iz ničega ništa ne nastaje
Ex tempore - Odmah, smesta
Experientia docet - Iskustvo poučava - Vergilije
Fama volat! - (Glas leti! - doslovno zn.). Vest se brzo širi
Fas est et ab hoste doceri - I od neprijatelja treba učiti
Festina lente! - Požuri polako!
Fide, sed cui, vide! - Veruj, samo pazi kome veruješ
Finis coronat opus - Konac delo krasi
Fortasse erit, fortasse non erit - Možda će biti, možda neće biti
Gloria in excelsis Deo et in terra pax hominibus bonae voluntatis - Slava Bogu i na Zemlji mir ljudima dobre volje
Gratia gratiam parit! - Ljubav rađa ljubav!
Hanibal ante portas - (Hanibal je pred vratima - doslovno zn.). Nastupila je opasnost.
Historia magistra vitae est - Istorija je učiteljica života
Hoc loco - Na ovom mestu (ovde)
Hodie mihi, cras tibi - Danas meni, sutra tebi
Homo sui iuris - Samostalan, nezavisan čovek
Homo homini lupus est - Čovek je čoveku vuk
Honores mutant mores - Počasti menjaju ponašanje (navike)
Id est - To jest
Ignoramus et ignoramibus - Ne znamo, a nećemo nikada ni znati
Ignorantia legis non excusat - Nepoznavanje zakona nije izgovor
Ignorantia nocet - Neznanje škodi
Imago animi sermo est - Govor je slika duše - Ciceron
In dubio pro reo - U sumnji treba suditi blaže
In rebus adversis meliora sperare memento - U nevolji ne zaboravi da će doći bolja vremena (Posle kiše sunce sija)
In vino veritas - U vinu je istina
Inter arma musae tacent (Inter arma silent musae) - Među oružjem muze ćute (nema umetnosti za vreme rata)
Inter nos - Među nama
Intus, intus est Troianus equus - Unutra, unutra je trojanski konj (Opasnost je blizu)
Iuris praecepta sunt haec: honeste vivere, alterum non laedere, suum cuique tribuere - Propisi prava su: pošteno živeti, drugog ne vređati, svakom svoje dati
Ius est ars boni et aequi - Pravo je umetnost dobrog i jednakog
Ius orbitur vi - Sila sahranjuje pravo
Iustitia omni auro carior - Pravičnost je od sveg zlata skupocenija - Ciceron
Iustitia regnorum fundamentum - Pravičnost je (treba da bude) osnov vladavine
Lapsus calami - Omaška u pisanju
Lapsus linguae - Omaška u govoru
Lapsus memoriae - Omaška u pamćenju
Labor omnia facit - Rad čini sve


 

P R I Č E | P O E Z I J A | I Z B O R | P R E V O D I | L I N K OV I |

 

pomoć

Copyright © 1996-2005 Посада Веб

<== ==>