EСЕЈИ
|
|
Слободан
Шкеровић
Порнографија,
еротика,
уметност
Дефиниција
порнографског
Порнографија
је грчка реч и она дословно значи запис
(слика или текст) на продају.[1]
Слика
(или текст), заправо представа, која
делује тако што производи физиолошку,
психолошку или идеолошку реакцију[2]
код посматрача јесте порнографија.
Садржај није оно што дефинише порнографију,
њена суштина јесте представљање као
начин комуникације, трошење напона –
она је средство
комуникације, медиј:
роба.
Из
овога је јасно да је свака врста говорне,
писане или сликовне вештине[3]
по дефиницији порнографија – уколико
је роба која се продаје. Ово и јесте
основ неразумевања самог појма
порнографије јер се он у друштвеној
пракси везује готово искључиво за
одређени садржај, у највећој мери за
сексуални садржај, а у нешто мањој мери
идеолошки, културни, односно политички.
У
ужем смислу порнографија се разматра
као метод
којим се ослобађа (производи ради
трошења) одређени напон и ту постоје
два суштински супротстављена метода:
један је уметнички а други је манипулативни.
Уметнички метод производи, а манипулативни
троши енергију. Зато, када се каже порнографија,
пре свега се подразумева овај други
метод а уједно се означава и као
штетан.
Оно
што је штетно код порнографије (са
становишта очувања енергије) јесте
експлицитно. Експлицитност подразумева
огољени симболизам, кључ
који изазива реакцију код потрошача
који тако и сам постаје роба. Тај кључ
црпе енергију од потрошача у замену за
понуђену манипулацију – симулира се
размена погрешно схваћена као учествовање,
док се у стварности догађа крађа. У
данашњем, потрошачком друштву,
најразвијенији облик овакве манипулативне
порнографске праксе јесте маркетинг[4].
Сврха маркетинга је размена понуђеног
празног садржаја за енергију (новац):
ништа за нешто. Сврха порнографије јесте
да се успостави зависнички однос, то
јест да се потрошач активира као стални
извор енергије на располагању манипулатору,
чиме се затвара зачарани круг живота,
при чему је живот стање које производи
недостатак – стање лишености којим је
условљена потреба за непрекидним
допуњавањем. Тиме је постојећа друштвена
економија дефинисана и озакоњена као
последица нужне борбе за очување
живота.
Из
овога се јасно види и естетски
моменат порнографије који се изражава
способношћу да црпе енергију
потрошача-жртве. А пошто је естетско
нераскидиво везано за етичко, етика
(суштина) порнографског јесте манипулација,
односно експлоатација.
Порнографски
метод
Порнографска
методологија
је нарочито изражена код
„јефтине“ порнографије где је садржај,
рецимо, сексуалност. Аматеризам који
ту влада једва да назначује садржај и
углавном га своди на симулацију: нпр.
жена у сексуалном односу с мушкарцем
зури у камеру – уопште није уживљена у
радњу. Комуникација с потрошачем
остварује се на нарочитом нивоу који
постоји независно од садржаја јер нема
онога ко стварно управља тим садржајем.
То је аматерски, готово дечји ниво,
најнижи облик комуникације у којем се
истиче појам
у облику симбола радње. Намера је да се
у потрошачу изврши неопходан рад:
појам-окидач ангажује потрошача. Ово
је могуће једино стога што се тај појам
појављује као конструкција коју ни
једна ни друга страна не уме да (об)разложи.
То је разлог афекције коју потрошач
доживљава.
Енергетски
напон
је у оваквим случајевима веома
низак и оваква продукције је у пракси
масовна и застарева тренутно. У истој
равни, зависно од садржаја и нивоа
вештине којом се он нуди, налазе се и
многобројни свакодневни садржаји који
чине главну масу медијске политичке,
друштвене и забавне продукције савременог
друштва.
Посебно
треба истаћи индустрију забаве која
остварује живу интеракцију с народним
масама: музика, филм, спорт, па чак и
политика, а све у мањој или већој мери
зачињено сексом, пошто је он код људи
стално присутан као физиолошка
чињеница.
Рад
појма у потрошачу се остварује путем
физиолошких или психолошких, друштвених
(статусних) механизама и у потпуности
је условљен њима.
Еротски
метод
Оно што
се у
порнографској продукцији обично назива еротиком
разликује се од обичне
порнографије само по томе што је садржај
идеализован, то јест, одстрањена је
експлицитност као основни метод
комуникације и углавном се користе
асоцијација или метафора које треба да
„прикрију“ садржај. Еротика не представља
сам чин којим се долази до задовољства,
већ изобиље угодности као последице
чина, а он сам је присутан само као
претпоставка таквог исхода.
Еротски
метод је, наравно, веома изражен у
савременој маркетиншкој пракси, и то
без обзира на садржај који се нуди на
продају. Рецимо: лепа девојка иде уз леп
аутомобил, или флаша пива као фалусни
симбол, па је због тога пиво „мушка
ствар“: пијење пива је еротски доживљај,
итд.
Уметнички
метод
Када је
реч
о пракси треба знати да не постоји
потрошач уметности, постоји само потрошач
манипулације. Уметност, за разлику од
порнографије, производи а не размењује
енергију и тако успоставља непосредну
комуникацију с личношћу. Али личност
није потрошач. Она је и сама извор
енергије. Однос личности посредством
уметности јесте фузија – ту нема борбе
за опстанак.
У
савременом друштву, највеће задовољство
је нешто продати, па се и сам потрошач
као „срећни купац“ идентификује с
продавцем који је „срећан јер је продао“
своју робу. То је идеална „размена“:
Вук сит и овце на броју. Код овакве врсте
комуникације карактеристично је да се
енергија стално прелива, помера с једног
места на друго – али се њена количина
не увећава. У такозваном „изолованом
систему“ могуће је једино премештање,
преусмеравање енергије.
Уметничко
сагледавање
система је радикално
друкчије, у њему нема изолације. Систем
је у вези с неисцрпном енергијом а
носилац комуникације је личност. Лични
израз јесте уметнички израз и она је
због тога извор
енергије. Она нема намеру да „украде“
енергију од других, да је редистрибуише.
Уметност поседује довољно енергије, и
више него што је потребно.
Пошто
је порнографски метод у основи
„конструктивни“ метод, тешко га је,
или немогуће, спојити с уметношћу која
по дефиницији деконструише представу.
Енергија се тако ослобађа од форме, која
је у порнографији основни механизам
који производи „користан рад“. Форма
црпи енергију изван изолованог система
што се званично никада не признаје.
Представе које пристижу до потрошача
не производе у њему нову већ га подстичу
да користи сопствену енергију.[5]
Уметност
све преводи односно враћа на духовни
(енергетски) ниво не изискујући тржишне
механизме. Из овога је јасан антагонизам
друштва и уметности. Типични потрошач
нема никакве користи од уметности,
штавише, он бежи од ње јер уметност
разара његове драгоцене играчке које
му пружају задовољство.
Уметност
ће људско тело представити на такав
начин као да је оно нешто што је већ
превазиђено и не може се више употребити
као извор великог задовољства, док је
у порнографији неопходно стално обнављање
потрошене енергије. У уметности је та
енергија непотрошна и не враћа се у
форму. Идеал уметности је „виша сфера“
непрекидног блаженства, незамисливог
у области материјалног.
У
пракси, разлика између уметности и
порнографије је бол.
Бол одвајања од драгоцености
у које је све уложено а то су: емоције,
идеје, предмети, друштвени поредак,
итд.
Страх
од бола јесте она граница на којој се
догађа преокрет: света испред огледала
у свет у огледалу.
Занимљиво
је подсетити се да је Фројд (у једном
ужем смислу) овај страх образложио као
страх од кастрације, но потребно је
имати у виду да је сама кастрација
уистину превођење у „анђеоску“ форму
која не делује по начелу размене између
полова већ по начелу учешћа. Страх од
кастрације, разуме се, није просто
физиолошки, он је пре свега друштвен
или психолошки, јер је друштво медијум
у који се преводе и физиолошке функције,
па постоји снажна, заправо преовлађујућа,
повратна спрега. Рецимо, то је оно што
сустиже Едипа тек када у његову друштвену
свест продре чињеница да је имао сексуални
однос с мајком –то његовој физиологији
уопште није сметало јер јој појам инцеста,
обичаја
или чак мајке,
уопште није познат. На нивоу физиолошког
нема појмова. Из овог примера је јасно
да појам инцеста захтева свест о времену,
то јест историјском
дешавању. Да би уопште постојао и могао
да ради
потребна му је друштвена свест.
Тако
долазимо до основних појмова уз помоћ
којих се и дефинише друштвено постојање.
Потенција, моћ
као замена за силу личности, [6]
увећава се помоћу рада.
„Рад ослобађа“ – то је коначна реклама
друштвеног поретка, затворени круг у
којем се живот троши како би опстао. Али
тај рад је увек рад „појма“, они који
га трпе не увећавају сопствену енергију,
напротив. Потрошач (некада се он погрешно
звао радник)
размењује сопствену енергију, која је
„гориво“ за представу.[7]
Представа је „задовољство“, „испуњеност“,
„остварени сан“ итд. – емоција или
идеја.
И
продавац и потрошач трпе рад појма.
Некадашњи капиталиста,
сада „отеловљење“, корпорација, трпи
рад идеје моћи,
исто као и потрошач. Моћ продавца је
способност да се та иста моћ прода –
моћ купца да је купи. Емоције или идеје,
будући представе, тако и опстају. Оне
црпу енергију из овог теслинског
„индукционог мотора“ лажне међуљудске
подвојености. Тако graphein
(представа) опстаје као per
(роба). Људско друштво – као порнографија.
[1]
Индоевропски корен per,
касније постаје pornē (проститутка).
[2]
Реакција, као последица дејства силе
јесте трошење.
[3]
А у то се уклапају и модерне технологије
пројектовања, нарочито филм и телевизија,
штампа и остала средства комуникације.
[4]
Маркетинг – вештина или процес куповања
или продавања.
[5]
Позната је, међутим, научна чињеница да
жива бића не добијају сву енергију
посредством размене с околином, већ су
исто тако и извор енергије.
[6]
Никола Тесла је силу дефинисао као
функцију материје. Из наведеног примера
се види да се физиолошко, као сила, троши,
то јест преводи у свест.
Сила преведена у свест јесте моћ.
[7]
Требало би коначно разјаснити право
значење појмова. Рецимо, „производ
рада“ је заправо „потрошња“, „трошење
енергије“; „човеково отуђење“ јесте
„трошење кроз рад“; „рад“ јесте
„дејство или афекција појма, идеје,
емоције, представе и сл.“; „капитал“
(главница) јесте акумулација „информације“
заправо „свест“ пошто је свест исто
што и њен садржај. „Отуђени рад“ јесте
заправо сваки рад, јер се кроз рад појма
троши лична енергија – стога би отуђење
појма (рада) било заправо идеална ствар,
ослобађање од представа је крајњи циљ
мистика – услов ослобођења личности
Наташа Тучев
Unutrašnji
rascep i lažne
alternative
u eseju Edrijen Rič
„Kada se mi mrtvi
probudimo“
Esej
Edrijen Rič „Kada
se mi mrtvi
probudimo“
prvobitno je
napisan za forum
„Spisateljica u
dvadesetom veku“,
organizovan 1971.
godine od strane
Komisije za
profesionalni
status žena.
Esej je uglavnom
autobiografskog
karaktera, ali
autorka teži da,
analizirajući neke
motive iz svog
života i književne
karijere, stigne
do sveobuhvatnijih
zaključaka o
problemima sa
kojima se danas
suočavaju žene
pisci. Ti problemi
se tiču
određenih
kulturnih
stereotipa koji
oblikuju sudbine
muškaraca i žena i
koji mogu
osujetiti težnju
žene da se
kreativno izrazi.
Jedna od
središnjih
preokupacija u
ovom eseju Edrijen
Rič – položaj
žene u braku, u
situaciji kada je
ona istovremeno
supruga, majka i
pisac – takođe je
predmet teorijskih
razmatranja u
ginokritici. U
okviru
istraživanja
socijalnih,
psihičkih i
kulturnih uslova u
kojima
žene pišu i koje
transponuju u
svoja dela,
ginokritika
posvećuje pažnju
i porodici, kao i
efektu ovakvog
položaja žene na
književni
tekst.
Međutim, Edrijen
Rič ne prilazi tom
pitanju sa
književno-teorijskog
ili sociološkog
stanovišta, već
pre svega kao
pesnikinja. Njen
esej govori o
rešenjima za
kojima je tragala,
ili još
uvek traga, kroz
samu svoju
poeziju. Osnovna
ideja u eseju
jeste da
lažne alternative
koje nameće
patrijarhat
stvaraju rascep u
ličnosti
spisateljice, a da
je zaceljenje
možda moguće kroz
sâm kreativni čin.
Već u jednoj od
svojih ranih
pesama, „Tigrovi
tetke Dženifer“,
pesnikinja
naslućuje
postojanje tog
rascepa. Žena u
pesmi izrađuje
tapiseriju na
kojoj su
predstavljeni
tigrovi, simbol
slobode i
kreativne
energije; s druge
strane, u
svakodnevnom
životu ona je
sputana
konvencijama
patrijarhalnog
društva, što
simbolizuje
masivna
burma koja joj
smeta dok veze.
Njena imaginacija
i način života
koji je
prihvatila su u
raskoraku i ona
zbog toga pati.
Edrijen Rič će
kasnije sličan
rascep iskusiti i
u sopstvenom
braku, na
koji se takođe
osvrće u eseju.
Jedan od povoda da
rano zasnuje
porodicu
(udala se u ranim
dvadesetim, a već
do svoje tridesete
godine rodila
troje dece) bio je
i taj što je
želela da dokaže
da istovremeno
može
biti pesnikinja i
živeti na način
koji se u to vreme
smatrao „potpunim“
i „pravim“ ženskim
životom: „to se
dešavalo pedesetih
godina, i kao
odgovor na
prethodni talas
feminizma, žene
srednje klase
težile su da
postanu savršene
domaćice...
porodica se
veličala iznad
svega“.
Međutim,
ispostavilo se da
je pomirenje ova
dva života,
pesničkog i
konvencionalnog,
za nju bilo
nemoguće.
Analizirajući
ulogu žene u
tradicionalnoj
patrijarhalnoj
porodici, Edrijen
Rič objašnjava
zbog
čega je ona
nespojiva sa
pesničkim
stvaralaštvom.
Majka i domaćica
ima
mogućnost da
pasivno sanjari,
ali nema slobodu
uma i vreme u kome
bi
neometano mogla da
usredsredi svoju
pažnju na
kreativan čin. Taj
čin,
za razliku od
sanjarenja, nije
nimao pasivan, i
može se uporediti
sa
kretanjem vazdušne
jedrilice čiji se
pilot sve vreme
trudi da održi
visinu i
kontinuitet leta.
Nasuprot tome, za
život domaćice
karakterističan je
diskontinuitet
(„žensko
bitisanje, svo
isprekidano
sintim,
svakodnevnim
kućnim poslovima i
stalnim potrebama
male dece“ )
koji sprečava da u
njenom umu dođe do
imaginativne
transformacije
stvarnosti i
iskustva. Najzad,
život u
tradicionalnoj
porodici direktno
je suprotstavljen
i subverzivnoj
funkciji
imaginacije, jer
nameće ženi
konzervatizam i
određene
„svetinje“ koje se
ne smeju
preispitivati:
Da bi imaginacija
nadrasla i
transformisala
iskustvo, ona mora
da
ispituje, da
izaziva, da
zamišlja
alternative, čak i
alternative samom
načinu na koji
živite u ovom
trenutku. Morate
biti slobodni da
se
poigravate
predstavom da je
dan možda noć, da
je ljubav mržnja;
ne sme
biti takvih
svetinja koje
brane imaginaciji
da ih obrne
naglavce, ili
da eksperimentiše
nazivajući ih
drugim imenom.
Ali, život majke
koja se
po ceo dan brine o
maloj deci na
starinski način,
koja je sa
muškarcem
u staromodnom
braku, zahteva
uzdržavanje,
zanemarivanje
takve
imaginativne
aktivnosti, i
umesto toga
iziskuje jednu
vrstu
konzervatizma.
U pesmi „Orion“,
Edrijen Rič
pokušava da se
ponovo poveže sa
jednim
delom svoje
ličnosti od kojeg
se tokom bračnog
života otuđila.
Ona u
sazvežđe Orion
projektuje onaj
aspekt svoje psihe
koji smatra
izvorištem
kreativnosti,
opisujući ga kao
„aktivni princip“,
„energiju
imaginacije“, svog
„polubrata“.
Povezivanje sa
ovim psihičkim
principom
ipak samo po sebi
nije dovoljno da
se prevaziđe
unutrašnji osećaj
rascepljenosti: u
odnosu na
požrtvovanost
majke i supruge,
Orion
zapravo
simbolizuje drugu
krajnost, a ne
zadovoljavajuće
rešenje. O
tome svedoči ton
samooptuživanja u
pesmi i epiteti
„hladna“ i
„egotistična“,
koje pesnikinja
koristi za sebe.
Ona se pita mora
li da
postane upravo
takva i da se
povinuje mitu o
muškom umetniku,
koji je
„nezajažljivi
ego“, da bi mogla
da stvara.
Orion je mitski
ratnik, muškarac,
što sugeriše da
autorka na svoju
kreativnost gleda
kao na mušku
karakteristiku,
ili muški princip
u
psihi. Ovaj motiv
može se uporediti
sa uvidima koje
iznose Sandra
Gilbert i Suzan
Gubar u studiji
Ludakinja na
tavanu, jednom od
revolucionarnih
dela u
feminističkoj
kritici. Gilbert i
Gubar pišu kako
se kroz čitavu
zapadnu književnu
tradiciju provlači
predstava prema
kojoj je
kreativnost muška
odlika, a pisac
„otac“ svoga
teksta, kao što
je Bog otac koji
je stvorio svet.
Muške metafore o
književnom
stvaralaštvu dugo
su zbunjivale
književnice: one
su se pitale nije
li
muški kosmički
Autor jedini
legitimni model za
sve zemaljske
autore, i
nije li muška
generativna moć
možda jedina moć
koja postoji. To
je
sprečilo mnoge
žene da se okušaju
u pisanju ili je
uzrokovalo ogromnu
anksioznost kod
onih koje su se
„drznule“ da pišu.
Na ženu koja piše
kroz istoriju se
često gledalo kao
na anomaliju,
nakazu, stvorenje
koje
je groteskno
prekoračilo
granice Prirode.
Patrijarhalna
ideologija tako
je težila da ubedi
ženu da je pisanje
za nju ne samo
sociološki, već i
fiziološki
nemoguće. Rodne
uloge određene
društvenim
konvencijama i
stereotipima
(prema kojima je
pesnik obavezno
muškarac, dok žena
može
biti samo njegova
inspiracija ili
„muza“) pravdale
su se biološkim
uslovljenostima.
Edrijen Rič smatra
da problem nije
samo u tome što su
muškarcu i ženi
nametnute
različite uloge u
društvu i
porodici, već i u
tome što su
razjedinjene dve
energije koje bi
trebalo da budu
suštinski
povezane.
To su kreativna
energija i
energija veze
(bilo da je reč o
intimnoj
vezi dve odrasle
osobe, ili o
ljubavi majke
prema deci).
Razdvajanjem
ovih energija,
dominantna kultura
nameće i
muškarcima i
ženama lažne
alternative od
kojih ni jedna
nije
zadovoljavajuća. S
jedne strane je
ideal nesebične,
altruističke,
majčinske ljubavi
za koju se smatra
da
je primerena ženi.
S druge strane je
egotizam, koji se
odobrava
muškarcima, jer se
smatra da je za
njih primereno da
svoju energiju
kanališu u
stvaralaštvo i
umetnička dela,
čak i po cenu da
postanu
nedostupni
drugima. Naslov
eseja Edrijen Rič,
„Kada se mi mrtvi
probudimo“, omaž
je Ibzenu, u čijoj
istoimenoj drami
se govori upravo o
takvom umetniku,
muškarcu, koji je
zloupotrebio ženu,
i o strašnim
posledicama takve
degradacije po
oboje. S druge
strane, smatra
Edrijen
Rič, potrebno je
revidirati čak i
samu reč „ljubav“,
jer se i iza nje
može skrivati
ideološki
konstrukt koji
osujećuje žensku
potrebu za
kreativnošću.
Umesto da
pristajemo na
lažne alternative,
zaključuje
autorka, moramo
tragati za
načinima da se
kreativna energija
i energija
intimne veze
ponovo
ujedine.
Ovakve revizije
ukorenjenih
društvenih
predstava i
podela, prema
njenom
mišljenju, treba
da postanu
okosnica
književnosti koju
pišu žene. One
tako ne samo da
otvaraju novo
poglavlje u
istoriji kulture,
već se,
kroz umetnički čin
preimenovanja
stvarnosti,
suprotstavljaju
patrijarhatu i
bore za sopstveni
opstanak:
Radikalna kritika
književnosti, po
svojim pobudama
feministička,
trebalo bi pre
svega da priđe
delu kao odgovoru
na pitanje kako
živimo,
kako smo živele,
kako nam je bilo
nametnuto da
zamišljamo sebe,
kako
nas je jezik
zarobljavao i
oslobađao, kako je
i sâm čin
imenovanja sve
do sada bio muška
privilegija, i
kako da sada
počnemo da
sagledavamo i
imenujemo – i
stoga živimo –
iznova.
BIBLIOGRAFIJA
Dojčinović-Nešić,
Biljana,
Ginokritika: Rod
i proučavanje
književnosti
koju su pisale
žene, Beograd,
Književno
društvo „Sveti
Sava“, 1993.
Gilbert, Sandra
M. and Susan
Gubar, ’The
Madwoman in the
Attic: The
Woman Writer and
the
Nineteenth-Century
Imagination’ in
L. Petrović,
ed., Literature,
Culture,
Identity:
Introducing XX
Century Literary
Theory, Niš,
Prosveta, 2004.
Rich, Adrienne,
’When We Dead
Awaken: Writing
as Re-Vision’,
in B. C.
Gelpi and A.
Gelpi, eds.,
Adrienne Rich’s
Poetry and
Prose: A Norton
Critical
Edition, New
York, Norton,
1993.
|
|