Петар Алексејевич
Кропоткин (ру:
Пётр Алексе́евич Кропо́ткин, Пётр
Алексеевич Кропоткин, (1842.—
1921.) је био руски теоретичар
анархизма, географ, историчар, писац и
руски принц који се одрекао своје
титуле.
Петар Кропоткин
ЖИВОТ
Петар Кропоткин је рођен 09.12.1842. у
Москви, у аристократској породици.
Образовање је стекао у Петрограду у
престижној војној школи где су се
учврстила његова интересовања за руску
политику и природне науке. На опште
изненађење изабрао је службу у Сибиру, а
искуства из Сибира обликовала су његове
мисли. 1862. у Сибиру је обавио важна
географска и антрополошка истраживања која
су донела важне географске информације.
1867. Кропоткин се враћа у Петровград, где
је добио место у Руском географском
друштву. У име друштва истраживао је
глечере Финске и Шведске између 1871. и
1873. Стекао је репутацију у научним
круговима и у својој тридесетој години
суочио се са избором између продужетка
каријере или попуштања политичким
импулсима.
Ево шта он каже у “Записима једног
револуционара”:
“… Добио сам телеграм од Географског
Друштва: “Скупштина вас моли да прихватите
позицију секретара Друштва.” У исто време
одлазећи секретар ме је наговарао да
прихватим предлог. Моје наде су се
оствариле. Али у међувремену друге мисли и
друге тежње су обузимале мој ум. Озбиљно
сам размислио о одговору и послао,
“Најлепше хвала, али не могу прихватити.”
Касније у “Записима” он објашњава:
“Али какво сам ја имао право на ове
највеће ужитке, када су свуда око мене
само беда и борба за плесњиво парче хлеба;
кад све што потрошим да би омогућио да
живим у том свету виших емоција мора бити
одузето од самих уста оних који сеју жито
и немају довољно хлеба за своју децу?”
Током својих географских истраживања,
Кропоткин је такође изучавао списе водећих
политичких теоретичара и коначно прихватио
социјалистичке револуционарне погледе.
Придружио се Интернационали 1872. али је
убрзо био разочаран њеним ограничењима.
Када је дошло до поделе Интернационале на
две супротстављене струје, Кропоткин је
пристао уз федералистичко и либертерско
крило. Вратио се у Русију, након што је
потпуно довршио своје теорије, и почео је
са ширењем анархистичке пропаганде. 1874.
ухапшен је и затворен у Тврђаву Св. Петра
и Св. Павла:
“Страшну тврђаву где је толико много праве
снаге Русије погинуло током последња два
века, и чије се само име у Петровграду
изговара шапатом”. После драматичног
бекства 1876. доспео је до Енглеске и онда
Швајцарске да би се поново придружио
Јурској Федерацији, затим до Париза, и
онда назад у Швајцарску да би уређивао “Ле
Револте”.
Атентат на Цара довео је до његовог
протеривања. Избегао је у Енгеску и
обновио своје изучавање Француске
револуције. Обесхрабрен политичком
атмосфером, он и његова жена вратили су се
у Париз. Заједно са осталима ухапшени су и
оптужени у спектакуларном јавном процесу у
коме су оптужени извели сјајну одбрану
омогућујући себи да проповедају анархизам
у Европи. 1883. поново је ухапшен и осуђен
на пет година затвора због анархистичких
активности. Пуштен је на слободу после три
године и после тога је живео и радио у
Енглеској 30 година.
1889. преселио се у Чикаго и живео у крају
Хал Хаус. Међутим његови анархистички
погледи учинили су га недеобродошлим
гостом у САД, па се вратио у Лондон.
Вративши се у Русију после револуције из
1905, остатак свог живота посветио је
писању. Био је згрожен
анти-социјалистичким контрареволуционарним
поступцима Лењина, о ком је имао следеће
да каже:
“Лењин
је неупоредив са било којом
револуционарном личношћу у историји.
Револуционари су имали идеале. Лењин их
нема.”
“Владимир Илич
(Лењин), ваши конкретни поступци су
потпуно недостојни идеја за које се
претварате да поседујете”.
СМРТ
Кропоткин је умро
од упале плућа у Дмитрову, у близини
Москве, 8. фебруара 1921. Лењинова понуда
за државни погреб у Кремљу је одбијена.
Погребу 13. Фебруара присуствовало је више
од 100.000 људи. То је био последњи
масовни скуп који није организовала држава
у наредних 70 година у Русији. Док је
поворка пролазила поред затвора, политички
затвореници су певали анархистичку химну
мртвима. Под притиском Кропоткинових
поштовалаца, анархистичким затвореницима
је дозвољено да присуствују сахрани. У
маси су се виориле црне заставе и
транспаренти: “Где има власти нема
слободе!”, “анархисти траже да буду
пуштени из затвора социјализма!”.
извор: Википедиа
О
РЕДУ
Петар Кропоткин
Често нас критикују због тога што
прихватамо као етикету ту реч
„анархија“, која толико плаши већину
људи. „Ваше идеје су одличне“, кажу
нам, „али морате признати да је
избор имена за ваш покрет лош.
Анархија је, у свакодневном говору,
синоним за неред и хаос; реч нас
подсећа на сукоб интереса,на
индивидуе које се боре,што не може
довести до успостављања хармоније.“
Почнимо тако што ћемо
истаћи да покрет који је посвећен
акцији, покрет који представља нову
тенденцију, ретко има прилику да
бира име за себе. Нису Beggars
of Brabant (енгл.,
„просјаци из Брабанта“) изабрали
своје име,које је касније постало
популарно, већ је у почетку као
надимак – и то добро изабран надимак
– узет од стране покрета, затим
постао опште прихваћен, и ускоро
понео своју поносну титулу. Такође
ће постати јасно да је ова реч
сумирала читаву идеју.
А Sans-culottes
(фр.,sankiloti, „без гаћа“)
из 1793. године? Непријатељи народне
револуције су сковали то име; али је
и оно сумирало читаву идеју – побуна
народа, обученог у рите, уморног од
сиромаштва, насупрот свим тим
ројалистима, такозваним патриотама и
јакобинцима, добро обученим и
паметним, оним који су, упркос
помпезним говорима и упркос томе што
су им буржоаски историчари одавали
пошту, били прави непријатељи
народа, дубоко презирући Sans-culottes
због њиховог сиромаштва, због
њиховог слободарског духа и духа
једнакости, и због њиховог
револуционарног ентузијазма.
Слично је и са речју
„нихилиста“ која је збуњивала
новинаре толико дуго и довела до
играња речима, добрих и лоших, док
није схваћено да се не односи на
чудну – скоро религиозну – секту,
већ на праву револуционарну силу.
Реч је сковао Тургењев у својој
новели Очеви и синови, а потом су је
прихватили „очеви“ и користили је да
би се светили непослушним
„синовима“.
Али синови су то
прихватили и, када су касније
схватили да то доводи до погрешног
схватања и када су покушали да се
тога ослободе, то је било немогуће.
Штампа и јавност не би описали руске
револуционаре ниједним другим
именом. Ипак, ни ово име није лоше
изабрано – јер и оно лепо заокружује
једну идеју; оно изражава негацију
целокупне делатности данашње
цивилизације,засноване на тлачењу
једне класе од стране друге,негацију
постојећег економског система,
негацију власти и моћи, буржоаског
морала, уметности намењене
експлоататорима, моде и манира који
су гротескни или одбојно лицемерни,
свега што је данашње друштво
наследило од прошлих векова:
укратко, негацију свега према чему
се буржоаска цивилизација односи са
поштовањем. Исто је и са
анархистима.
Када се унутар
Интернационале развио покрет који је
одбијао ауторитет организације и
који се, такође, противио ауторитету
у свим његовим облицима, тај покрет
је себе прво назвао
„федералистичким“,затим
„антидржавним“ или
„антиауторитарним“.У то време су
заправо избегавали употребу имена
„анархиста“. Чинило се да реч an-archy
(како се тада писала) идентификује
покрет превише са прудонистима,чијој
се идеји економске реформе тада
противила Интернационала. Али управо
су због тога – да изазову збрку –
непријатељи овог покрета одлучили да
га тако назову; уосталом, тако је
било могуће рећи да сам назив који
носе анархисти показује да они теже
једино изазивању нереда и хаоса, не
бринући о последицама. Анархистички
покрет је убрзо прихватио име које
му је дато. У почетку се инсистирало
на цртици између an и
archy, због тога што у оваквом
облику реч an-archy
– која долази из грчког језика –
значи „без власти“ („без
господара“), а не „неред“; међутим,
покрет је ускоро усвојио реч у
облику у којем се и дан-данас
користи, и више се није трудио да
указује на значење или да јавност
подучава грчком језику.
Тако да се реч
„вратила“ свом основном, нормалном,
уобичајеном значењу, као што је
написао 1816. године енглески
филозоф Бентхам: „Филозоф који жели
да реформише лош закон“
– каже Бентам – „не позива на
устанак против тог закона . . .
Карактер анархизма је сасвим
другачији. Он одбија постојање
закона, одбацује његову вредност, он
подстиче људе да одбију да то
препознају као правило и да устану
против његовог спровођења.“ Данас је
смисао речи шири – анархизам одбија
не само постојање закона, већ било
какве успостављене моћи, сваког
ауторитета (власти); ипак његова
суштина је остала иста: он се буни –
и од тога почиње – против ауторитета
и моћи у било ком облику.
Али, кажу нам, та реч подсећа на
негацију реда, стога и на идеју
хаоса, или нереда. Ипак, хајде да се
уверимо да разумемо о каквом ми то
реду говоримо. Да ли је то хармонија
о којој ми анархисти сањамо,
хармонија у људским односима који ће
бити успостављени слободно када
човечанство престане да буде
подељено у две класе, где је једна
жртвована зарад бољег живота
друге,хармонији која ће се спонтано
појавити из јединства интересовања
када сви људи припадају једној и
истој фамилији, када свако ради за
добробит свих и сви за добробит
сваког? Очигледно не! Они који кажу
да је анархија негација реда не
причају о овој хармонији
будућности;они причају о реду каквог
познајемо у данашњем друштву. Па, да
видимо какав је тај ред који
анархија жели да уништи.
Ред данас – оно што
подразумевају када кажу ред – је
девет десетина човечанства које ради
да би обезбедило раскош, уживање и
задовољење најодвратнијих страсти за
шачицу беспосличара. Ред је када је
девет десетина човечанства лишено
свега што је неопходно за пристојан
живот, за нормалан развој
интелектуалних способности. Свести
девет десетина човечанства на ниво
теглеће стоке,која живи од
данас до сутра и која не може
ни да се усуди да помисли на
задовољства која људима нуди научно
истраживање и уметничко стваралаштво
– то је, дакле, ред !
Ред је када
сиромаштво и глад постану нормално
стање друштва. То је ирски сељак
који умире од глади; то је сељак
трећине Русије који умире од
дифтерије и тифуса, или глади коју
прати оскудица – док се у исто време
резерве жита извозе у иностранство.
То је италијански народ доведен до
напуштања свог плодног земљишта,
који лута по Европи тражећи тунел
који ће да копа, где ризикује да
буде сахрањен после само неколико
месеци постојања. То је земља која
се одузима сељацима да би се
узгајале животиње за исхрану
богатих; то је земља која се радије
оставља необрађена него што се враћа
онима који не траже ништа више осим
да је обрађују.
Ред је жена која се
продаје да би нахранила децу, то је
дете које је доведено до тога да
заврши у фабрици или да умре од
глади, то је радник који је сведен
на машину. То је страх од радника
који устају против богатих, страх од
људи који устају против власти.
Ред је када се
бескрајно мали број људи налази на
позицијама моћи, који из тог разлога
намећу себе већини, који одгајају
децу да се касније нађу на истим
позицијама и да задрже исте
привилегије служећи се
преваром,корупцијом,насиљем и
покољем. Ред је непрестани рат
човека против човека, струке против
струке, класе против класе, земље
против земље.
Ред је топ чија бука
никад не престаје у Европи, тоје
опустошена земља,жртвовање читаве
генерације на бојном
пољу,уништавање,за само једну
годину, иметка стицаног вековима
тешким радом. Ред је ропство, мисао
у ланцима, понижење људске расе
спроведено мачем и бичем. То је
изненадна смрт од експлозије, или
спора, мученичка смрт хиљада рудара
који су дигнути у ваздух или живи
сахрањени сваке године ради похлепе
њихових газда – и који су упуцани
или избодени чим се усуде да се
жале.
Коначно, ред је Париска
комуна,удављена у крви. То је смрт
тридесет хиљада мушкараца, жена и
деце, раскомаданих
гранатама,убијених,потопљених у
калцијум-оксид испод париских улица.
То је лице руске омладине,закључане
у затворима,закопане у сибирском
снегу, и – у случају најбољих,
најчистијих, најпосвећенијих –
задављене у џелатовој омчи. То је
ред! А неред – шта „они“ зову
нередом?
То је устанак људи
против овог срамног поретка,
разбијање њихових стега, сламање
њихових окова и кретање ка бољој
будућности. То су најславнија дела у
људској историји.
То је побуна ума уочи
револуције; то је рушење хипотеза
чуваних током непромењених векова;
тоје пробој нових идеја,смелих
изума, то је решење научних
проблема. Неред је укидање древног
ропства; то је подизање
комуна,укидање феудалног
кметства,покушај укидања економског
ропства. Неред је сељачка буна
против свештеника и земљопоседника,
спаљивање двораца да би се направио
простор за кућице, напуштање
страћара да би се нашло место под
сунцем. То је Француска која укида
монархију и задаје смртни ударац
кметству у читавој Западној Европи.
Неред је1848. година
која уздрмава краљеве и проглашава
право на рад. То су становници
Париза који се боре за нову идеју и
који,када умру у масакру,остављају
човечанству идеју слободних комуна,
и отварају пут ка овој револуцији
чије приближавање осећамо и која ће
бити Социјална Револуција.
Неред – оно што „они“ називају
нередом – јесте раздобље током ког
читаве генерације воде непрекидну
борбу и жртвују се да би припремиле
човечанство за бољи живот, и
отарасиле се ропства из прошлости.
То је раздобље током ког се народна
способност слободно развија и за
неколико година направи гигантске
кораке без којих би човек остао у
стању древног роба, ствари која
пузи, кога је сиромаштво понизило.
Неред је излив
најлепших страсти и највећег
пожртвовања; то је епопеја узвишене
љубави према човечанству!
Реч„анархија“,која садржи у себи
негацију таквог реда и подсећа на
најзначајније тренутке у животу људи
– зар то није најбоље име за покрет
који иде ка освајању боље
будућности?
Анархистичка библиотека
Петар Кропоткин О реду 1881.
Превод: Злуради Паради,
2006.
ЛОРЕНС
ФЕРЛИНГЕТИ
ОЛБЕРСОВ
ПАРАДОКС
Чуо сам ученог астронома
чије име беше Хенри Олберс
како нам говори кроз векове
о томе како је голим оком проматрао
како је на небу било
неколико веома блиских звезда
и што је дуже гледао
све више их је било
са бескрајним бројем гроздовитих сазвежђа
у миријади Млечног Пута & миријади
маглина
Дакле одатле можемо закључити
да у бесконачним даљинама
мора постојати место
мора постојати место
где све је светло
и да светлост са тог високог места
где све је светло -
засад једноставно није стигла довде
због чега још увек имамо ноћ.
Али када то светло коначно стигне
када коначно буде овде
део дана који сада зовемо Ноћ
имаће бело небо
са малим црним тачкама на њему
малим црним рупама
где су једном биле звезде
Тада у том симболичном
тако поетичном месту
које ће бити наше
бићемо наше властите истинске сенке
и наше властито осветлење
у сумрачју земље
ОСАМ
ЉУДИ НА ГОЛФ КУРСУ И ПТИЦА СЛОБОДЕ КОЈА ИХ ПРЕЛЕЋЕ
Феникс лети све
више & више
изнад осам елегантних
људи на курсу голфа
који су своје главе забили у песак
велике клопке
Први човек подиже
главу и виче
Ја сам Председник Земље. Ја
владам.
Ви сте ме унапред изабрали,
хе-хе. Пажња!
Други човек подиже своју
главу.
Ја сам Краљ Аутомобила.
Аутомобил је моје
оружје. Све возим пре себе.
Ви нећете имати других богова.
Пазите. Долазим кроз.
Трећи подиже своју главу из песка.
Ја ширим религију. Ја сам твоја
духовна глава.
Није важно коју религију.
Ударам дугу лопту. Сагињем се и
ударам.
Четврти заклања главу у бункер.
Ја сам Генерал. Захваљујем на
додељеним наградама.
Мој тенк то неће зажелети. Ја сам
лаком.
Ми играмо Роллербалл. Ја волим
Арапе.
Пети подиже главу и отвара уста.
Ја сам Глас Ваше Савести.
Ја руководим новинама. Ја
управљам ваздушним
таласима, кратким & дугим.
Ми савијамо мисли. Ми правимо
реалност по мери.
Ум Туцање Спојени.
Сатира постаје реалност, реалност
сатира.
Човек Космичка игра. Ет цетера.
Шести човек подиже своју
злаћано-ћелаву главу.
Ја сам ваш пријатељ мултинационални
банкар.
Ја жваћем цигаре увијене у
нафта-доларе.
Ми смо изнад нација. Ми контролишемо
контролу.
На крају ћу вас све појести.
Ја радим за добитак. Ваш.
Жена подиже своју главу више од било
кога.
Ја сам Мала Жена. Ја сам Осетљив
ратник
Који гласа као њен муж. Ко је узео
моје груди.
Последња фигура се уздиже, подижући
све палице за голф.
Стој или ћу погодити све рупе
одједном.
Ја сам Шеф Читаве Полиције. Ја једем
месо.
Ми знамо непријатеља. Боље поверујте
у то.
Ми мотримо на све вас параноике.
Продужите &
Смејте се.
Сви сте у компјутеру. Ми имамо
све
ваше броиеве. Осим једне
неидентификоване летеће гузне рупе.
На радарској мрежи.
Нека замукла птица.
Сваки пут кад је погодим
Подиже се.
ГЕРИ ШНАЈДЕР
БЕЗ СУШТИНЕ, НИКАДА УМА
Отац је Простор
Жена Таласи
Њихово дело је Суштина.
Суштина ствара са својом мајком
И њихово дете је Живот,
Ћерка.
Ћерка је велика Мајка
Која, са својим оцем/братом
Суштином,
Као својим љубавником.
Рађа Ум.
Уметнички Савети
Зато што нема
уметности
Има уметника.
Зато што нема Уметника
Ми им дајемо новац.
Зато што нема новца
Ми дајемо.
Зато што нема Ми
Има уметности.
ЏЕК КЕРУАК
***
Омаглица пре врха
- сан
Се наставља
***
Звук тишине
је сва поука
Коју ћеш добити ***
Тутањ у планинама –
Гвоздена снага
Љубави моје мајке
Procenat
ljudi koji žive u gradovima
eksponencijalno se uvećavao,
uporedo sa industrijalizacijom.
Megalopolis je najnoviji oblik
urbanog „staništa“,koji se sve
više postavljakao barijera između
ljudskogživota i biosfere.
Grad
postavlja i barijere između
svojih zatočenika: to je svet
stranaca. Tačnije, sve gradove u
svetskoj istoriji osnivali su
stranci i autsajderi, koji su se
našli zajedno u novom, do tada
nepoznatom okruženju.
Grad
je sedište vladajuće kulture,
njen vrhunac i najdominantniji
aspekt. Džozef Grendž je
nažalost, na neki način u pravu
kada kaže da je grad „mesto
u kojem ljudske vrednosti
poprimaju svoj najkonkretniji
izraz”.[1]
Naravno,
u urbanom kontekstu, posebno
današnjem ,reč „ljudsko“
poprima krajnje izobličleno
značenje. Svako može videti te
moderne „tepsije“ (flatscape), kako
je Norberg-Šulc nazvao grad,
te sumorne Zone Ničega, u
kojima se svi lokalizmi i
raznolikost ubrzano potiskuju
ili potpuno uništavaju.[2]
Supermarket, šoping mol i
aerodromski hol svuda su isti,
kao što se i kancelarija,
škola, stambeni blok, bolnica
i zatvor iz naših gradova
jedva mogu razlikovati jedni
od drugih.[3]
Džinovski
gradovi su sličniji jedni
drugima nego bilo kojem
društvenom organizmu.
Njihovi građani teže da se
oblače isto i konzumiraju
istu globalnu kulturu, pod
sve prisutnijim okom kamera
za nadzor. To je sušta
suprotnost životu na
određenom mestu na zemlji, s
poštovanjem za njegovu
posebnost. U naše vreme, sav
prostor postaje urbani
prostor; na planeti nema
više doslovno nijedne tačke
koja ne bi mogla postati
urbana, makar virtualno, kao
kada se procesira iz
satelita. Naučeni smo i
opremljeni da oblikujemo
prostor kao da je stvar.
Takva edukacija je obavezna
u ovom digitalnom dobu,
kojim dominiraju urbane i
saobraćajne zone, u meri
nezabeleženoj u ljudskoj
istoriji.
S
pretvaranjem oruđa u tehnološke
sisteme i razvojem društvene
kompleksnosti, rađao se i grad.
Grad-mašina bio je najraniji i
najveći tehnološki fenomen,
kulminacija podele rada. Ili po
rečima Luisa Mamforda, „obeležje
grada je njegova svrhovita
društvena kompleksnost“[6].
U tom kontekstu, ta dva moda su
identična. Grad je najsloženiji
artefakt ikada osmišljen, kao
što je i urbanizacija jedno od
glavnih merila razvoja.
Novi
svet gradova usavršio je rat
protiv prirode i doneo prednost
veštačkom, svodeći ruralne
predele na puko „okruženje“
podređeno urbanim prioritetima.
Svi gradovi su antitetički
postavljeni prema zemlji.
Sertoov
tekst „Šetnja gradom“ (poglavlje
knjige L’invention du quotiden),
danas zvuči skoro sablasno ako
se imaju u vidu događaji iz
2001. Serto je u Svetskom
trgovinskom centru video
„najmonumentalniju figuru“
zapadnog urbanizma i osetio da
bi ga „penjanje na njegov vrh
moglo odvesti van domašaja
grada“[7]
Prednosti života u gradu
neminovno su došle do tačke
osporavanja i akutne strepnje
pojačane-ali ne i
izazvane-napadom od 11.
septembra. Duboko ambivalentan
odnos prema urbanom životu,
prisutan tokom cele vladavine
civilizacije, postao je još
naglašeniji.
Pripitomljavanje
je omogućilo civilizaciju, a
njegovo intenziviranje razvoj
urbane kulture. Male
poljoprivredne zajednice-sela i
naseobine-bile su potisnute
širenjem gradova i masifikacijom
poljoprivrede. Jedan od trajnih
znakova te promene jeste i
megalitska monumentalna
arhitektura. U mladjem neolitu
nailazimo na spomenike koji
svedoče o svim aspektima
gradskog života:sedelaštvu,
stalnosti i gustoj naseljenosti,
vidljivim najavama trijumfalnog
napredovanja poljoprivrede na
štetu lutalačkog života.
Spektakularnagradska
centralizacija bila je najveća
prekretnica u evoluciji ljudske
kulture, koja je označila puno i
definitivno uspostavljanje
civilizacije.
Bilo
je i civilizacija bez gradova (na
primer, rana civilizacija Maja), ali
ne mnogo. Gradovi su, po pravilu,
bili ključni faktor i razvijali su
se relativno naglo, kao da je
energija potisnuta pripitomljavanjem
morala negde izbiti, a njena logika
kontrole dostiće nove vrhunce. Ipak,
urbana eksplozija nije bila
pošteđena nekih negativnih
izveštaja. Prema hebrejskoj
tradiciji, Kain, ubica Avelja, bio
je osnivač prvog grada. Slično tome,
urbane reference kao što su Vavilon,
Vavilonska kula ili Sodoma i Gomora
krajnje su negativne. To izrazito
ambivalentno osećanje prema
gradovima zapravo je jedna od
konstanti civilizacije.
Do
4000. godine pre n.e. gradovi se
pojavljuju i u Mesopotamiji i
Egiptu, gde su već postojala
politička sredstva za kanalisanje
viškova stvorenih novim
poljoprivrednim etosom ka vladajućoj
manjini.Takav razvoj zahtevao je
input sa sve šireg polja
proizvodnje; to je brzo dovelo do
pojave masivnih i centralizovanih
birokratskih institucija. Sela su
bila prisiljena na sve veću
specijalizaciju i usvajanje
maksimalističkih proizvodnih
strategija, da bi proizvela što veći
višak, koji je zatim odlazio u
gradove. Na primer, veća proizvodnja
žita mogla se postići samo uz
dodatni rad i još veću prinudu. U
tom dobro poznatom okviru javljao se
i otpor, kao kada su neke
primitivnije poljoprivredne
zajednice bile nasilno pretvorene u
urbani administrativni centar
Ninivu. Da navedemo još jedan
primer: nomadski narodi sa Sinaja
odbijali su da kopaju bakar za
egipatske vladare.[8] Mali
posednici su silom proterivani sa
svoje zemlje u gradove; to
izmeštanje je postalo osnovni deo
poznatog obrasca, koji se primenjuje
i danas.
Urbana
stvarnost prevashodno gravitira oko
trgovine i prometa, uz skoro potpunu
zavisnost od podrške spolja. Da bi
tako obezbedili veštačku
egzistenciju, gradski oci se
neizbežno okreću ratu, tom hroničnom
pratiocu civilizacije. „Osvajanje na
strani i izrabljivanje kod kuće“, po
rečima Stenlija Dajmonda, glavne su
karakteristike gradova od samih
njihovih početaka.[9] Na
primer, prvi sumerski gradovi-države
bili su u neprekidnom ratu. Borba za
stabilnost urbanih tržišnih
ekonomija bila je uvek aktuelno
pitanje opstanka. Vojske i ratovanje
bile su kardinalne nužnosti, posebno
zbog ugrađenog ekspanzionističkog
karaktera urbane dinamike. Uruk,
najveći mesopotamijski grad svoje
epohe (oko 2700.godine pre n.e.),
dičio se dvostrukim kružnim zidinama
dugačkim skoro 10 kilometara i
ojačanim sa 900 kula. Od tog ranog
perioda, pa sve do srednjeg veka,
doslovno su svi gradovi bili
utvrđeni garnizoni. Julije Cezar je
za sve gradove u Galiji koristio reč
oppidum,
što znači garnizon.
Prvi
urbani centri dosledno su
ispoljavali i snažnu ceremonijalnu
orjentaciju. Udaljavanje od
neposredne, na zemlji zasnovane
spritualnosti u korist naglašavanja
svetih ili natprirodnih prostora
poprima dodatna izobličenja s moćnim
i doslovno zapanjujućim gradskim
hramovima i grobnicama. Uspon
božanstava odgovara sve većoj
složenosti i stratifikaciji
strukture takvog društva. Religiozna
monumentalnost, uzgred budi rečeno,
nije bila samo taktika koju su oni
na vlasti koristili radi
obezbeđivanja poslušnosti, već i
ključno sredstvo u širenju
pripitomljavanja.[10]
Ipak,
pravi uspon dominacije ne počinje
samo sa inteziviranjem poljoprivrede
– i s pojavom pisma, kao što su
napominjali Čajld, Levi-Stros i
drugi-već i metalurgije. Posle
inicijalnog doba civilizacije,
neolita, sledi bronzano doba, a
zatim gvozdeno, u kojem je
urbanizacija u potpunosti preuzela
središnju ulogu. Prema Tojnbiju,
„ako se porast veličine gradova
tokom istorije predstavi u obliku
krive, ona će imati isti oblik kao i
kriva koja predstavlja povećanje
moći tehnologije“.[11] Sa
Sve urbanizovanijim društvenim
životom, grad postaje logor.
Gradovi, kao i fabrike koje se već
pojavljuju, počivaju na
ograničavanju. Gradovi i fabrike
nikada nisu bili nešto što su ljudi
u njima slobodno izabrali;unutra ih
drže sile dominacije. Aristofan je
to dobro izrazio u svom delu Ptice, iz414. godine pre n. e.:“Grad se
mora uzdići, da bi u sebe primio sve
ptice;ali, onda moraš ograditi
vazduh, nebo, zemlju, moraš ga
okružiti zidinama, kao Vavilon.“
Države
kakve poznajemo formirale su se još
u tom periodu, a moćni gradovi
uzdigli su se u prestonice, središta
državne moći. Politička dominacija
oduvek je izvirala iz tih urbanih
centara. U tom kontekstu, seljaci
ostavljaju za sobom poznato i mrsko
služenje u korist novih, u početku
nepojmljivih, oblika sužanjstva i
patnje.Grad, koji je već postao
mesto lokalne vlasti i poprište
rata, postaje i inkubator zaraznih
bolesti, uključujući i kugu, a
svakako je uvećavao i posledice
požara, zemljotresa i drugih
nepogoda.
Tokom
hiljada generacija, ljudi su se
budili sa orom i legali posle
zalaska sunca, uživajući u lepoti
svitanja, sumraka i zvezdanih noći.
Pre pola milenijuma, gradska zvona i
satovi počeli su da najavljuju sve
uređeniji i pravilniji svakodnevni
život, vladavinu urbanog računanja
vremena. S nastupanjem moderniteta,
življeno vreme nestaje i postaje
resurs, opredmećena materijalnost.
Mereno, postvareno vreme izoluje
pojedince izložene polju sila koje
samo produbljuju podelu rada i
odvajanje i tako ubrzano potiskuju
osećanje celovitosti. S razvojem
urbanizacije, kontakt sa zemljom
naglo slabi; Hogart je opisivao svoj
London iz sredine XVIII veka
kao mesto na kojem je fizički
kontakt između ljudi počeo
dramatično da opada.
U
isto vreme Nikolas Šamfor je
izjavio: „Pariz je grad radosti i
uživanja, u kojem četiri petine
žitelja umire od tuge“[12] Ruso
je u Emilu
(1762) to izrazio mnogo ličnije:
„Zbogom Parizu! Tražimo ljubav,
sreću, nevinost. Nikada nećemo biti
dovoljno daleko od tebe“[13]
Neumoljiva težina urbane
egzistencije prodire čak i u
naizgled najvitalnije političke
fenomene, kao što je bila Francuska
revolucija. Mase iz revolucionarnog
Pariza bile su čudno apatične, u
čemu je Ričard Senet video prve
jasne znake moderne, urbane
pasivnosti.[14]
U
narednom veku,Engels je,u suprotnom
duhu, zaključio da je grad mesto u
kojem proletarijat dostiže svoje
„puno klasično savršenstvo“[15] Ali
Tokvil je još ranije primetio kako u
gradovima pojedinci „na sudbinu onog
drugog gledaju kao stranci“[16]
Krajem istog veka, Dirkem je
primetio kako se broj samoubistava i
slučajeva ludila povećava uporedo s
razvojem moderne urbanizacije.
Tačnije gradpodstiče
osećanje zavisnosti, usamljenosti i
sve vrste emocionalnih poremećaja,
što je Benjamina navelo da napiše
sledeće redove:“Strah, gađenje i
užas su osećanja koja gradska gomila
budi u onome ko je prvi put vidi.“[17]
Tehnološki razvoj u oblasti vodovoda
i sanitarija, od tako akutne
važnosti za bujajuće metropole,
omogućio je i dalje širenje
urbanizacije. Život u gradovima
moguć je samo uz neprestanu
tehnološku podršku.
Oko
1900, Georg Zimel je zaključio da
život u gradu ne izaziva samo
osećanje usamljenosti, nego i
uzdržanost ili emocionalnu tupost,
koju onda dodatno pogoršava. Prema
Zimelu, to je analogno posledicama
života u industrijskom društvu, u
celini gledano: „Preciznost,
proračunatost i egzaktnost nametnuti
su životu složenošću i širenjem
metropolskog oblika egzistencije.“[18]
Urbana
klonulost i impotencija, koje je
T.S. Eliot izrazio u svojim ranim
pesmama, upotpunjuju taj prikaz
redukovanog života.
Izraz
„predgrađe“(suburb) se od vremena
Šekspira i Miltona odomaćio u skoro
modernom smislu ali fenomen
predgrađa proširio se tek s
razaranjem koje je donela
industrijalizacija. Razvoj stambenih
četvrti na obodima najvećih
američkih gradova počinje između
1815. I 1860.
Marks
je o kapitalizmu govorio kao o
„urbanizaciji seoskih područja“;[19] ipak
suburbanizacija, u svom pravom,
savremenom značenju, poprimaila je
puni zamah tek posle Drugog svetskog
rata. Usavršene tehnike masovne
proizvodnje podstakle su fizičko
konformiranje, koje je odgovaralo
onom društvenom i uvećavalo ga.[20]
Lišena dubine, homogenizovana, kao
pravi staklenici konzumerizma
ograđeni nizovima šoping molova i
autoputevima,predgrađa su dodatno
naglasila degradirajuće posledice
urbanog fenomena. U tom smislu,
razliku između urbanog i suburbanog
ne treba preneglašavati ili je
definisati kao kvalitetnu.Povlačenje
u sebe, olakšano celim spektrom
visokotehnoloških uređaja-ajpodi,
mobilni telefoni itd.-postalo je
dnevna zapovest, što je vrlo rečit
fenomen.[21]
Kao
što možemo videti na osnovu
originalnog latinskog naziva,
civilizacija je ono što se dešava u
gradovima.[22] Više
od polovine svetske populacije danas
živi u gradovima, što utire put
mekdonaldizaciji ne-mesta
kao što su Kuala Lumpur ili
Singapur, koja su tako odlučno
okrenula leđa bogatstvu svog
autentičnog konteksta. Imperativ
urbanizacije je nepromenljiva
karakteristika civilizacije.
Za
neke, grad još uvek poseduje izvesnu
perverznu draž, a i postalo je tako
teško izaći iz njegove orbite. U
metropolama još uvek postoji neko
zrnce nade u zajednicu ili makar u
raznolikost. Neki među nama ostaju u
njemu da ne bi izgubili kontakt s
onim što treba shvatiti, da bismo mu
mogli stati za vrat. Naravno, tu su
i oni koji nastoje da humanizuju
grad, da razviju javne parkove i
druge prijatne ambijente, ali
gradovi ipak ostaju ono što su
oduvek bili. Većina njihovih žitelja
prosto prihvata urbanu realnost i
pokušava da joj se prilagodi, sa
istom spoljašnjom pasivnošću koju
pokazuju i prema okolnom tehnosvetu.
A tu
su i oni koji stalno pokušavaju da
poprave nepopravljivo. Tragajmo za
„novom modernošću“,za „novim stavom
prema tehnologiji“ itd. Julija
Kristeva zagovara „novu vrstu
kosmopolitizma“...[23]
Takva orjentacija otkriva, između
ostalog, uverenje da će ono što je
opšteprihvaćeno kao suština
društvenog života uvek biti s nama.
Maks Veber je modernitet i
birokratsku racionalnost smatrao
„bezizlaznim“, dok je Tojnbi smatrao
da je Ekumenopolis, kako je nazvao
gigantskog naslednika megapolisa,
„neizbežan“.[24] Čak
je je i Žak Elil o urbanizaciji
govorio kao o nečemu što „možemo
samo prihvatiti“[25]
Ipak,ako
pođemo od današnje urbane realnosti
i toga kako i zašto gradovi
zadržavaju primat i nastavljaju da
postoje, na njih se u potpunosti
može primeniti ono što je Džejms
Boldvin pisao o getu:„(Grad) se može
poboljšati samo na jedan način:tako
da ga više ne bude.[26]
Uzgred, među teoretičarima urbanog
fenomena postoji čvrst konsensus o
tome da „gradovi tek od skora
postaju podeljeni i polarizovani“.[27] A to
da se siromašni i urođenici moraju
urbanizovati, samo je još jedan
obavezan sastojak
kolonijalističko-imperijalističke
ideologije.
Prvobitni
monumentalizam još uvek je prisutan
i naglašen u savremenom gradu, što
se vidi i po stalnom umanjivanju
značaja i snage pojedinca. Ljudske
razmere su zagušene vrtoglavo
visokim zdanjima, čulna deprivacija
se produbljuje, a žitelji su
izloženi stalnim napadima
monotonije, buke i drugim oblicima
zagađenja. Virtuelni svet je sam po
sebi vrsta urbanog okruženja i
ubrzava drastično opadanje fizičkog
prisustva i povezanosti. Urbani
jprostor je stalno (vertikalno i
horizontalno) napredujući simbol
poraza prirode i smrti zajednice.
Ono što je Džon Haberton pisao još
1899, danas prosto ne može biti
istinitije: „Veliki grad je velika
rana, koja nikada neće zarasti.“[28] Isto
važi i kada Kai V. Li[29]
odgovara na pitanje da li se može
zamisliti tranzicija ka održivim
gradovima: „Ne može.“
Kopan,
Palenke i Tikal, najbogatiji gradovi
civilizacije Maja, napušteni su na
svom vrhuncu,između 600. I
900.godine pre n.e.Slični primeri iz
različitih kultura ukazuju nam na
put. Poslednjih godina, literatura o
urbanom fenomenu postaje izrazito
mračna i distopijska, dok terorizam
i kolaps bacaju svoje senke na
najneodrživiji proizvod
civilizacije:gradove. Kada se
okrenemo od stalne potčinjenosti i
hronične patologije urbane
egzistencije, možemo pronaći
nadahnuće u nekadašnjim urođeničkim
naseobinama iz oblasti danas poznate
kao Reka Los Anđeles;u mestima gde
je sfera života čvrsto počivala u
održivosti, a domišljata ljudska
bića živela u harmoniji sa zemljom.
Green Anarchy,broj 28, proleće/leto
2008
Obrada: Posada Književna
Avantura
[1]Joseph
Grange, The City An Urban
Cosmology, Albany: State
University of New York Press,
1999, str. XV
[2]Edward Relph, Place and Placelessness,
London: Pion Ltd, 1976, str. 6.
[3]U medjuvremenu, fenomen
oblasti „starih gradova“ i
istorijskih četvrti delimično
odoleva monotoniji i
standardizaciji, ali opet
naglašava te ključne
karakteristike urbanizacije. To
važi i za svesnu površnost
postmodernisičke arhitekture.
[4]Max Weber, The City, translated
by Don Martindale and Gertrud
Neuwirth, Glencoe, IL: The Free
Press, 1958, str.11
[6]Lewis Mumford, The Culture of Cities, New
York: Harcourt, Brace and Companz,
1938, str. 6. Pored vrednih
istorijskih razmatranja, Mamfordu
je uspevalo da sklizne u apsurd,
na primer: „grad treba da bude
organ ljubavi...“, The
City in History, New York,
Harcourt, Brace, 1961, str. 575.
[7]Michel de Certeau, The Certeau Reader,
edited by Graham Ward,
London:Blackwell Publishers, 2000,
str. 103.
[8]Stanley Diamond, In Search of the
Primitive, New Brunswick,
NJ: Transaction Books, 1974, str.
7.
[10]Andrew Sherratt, Economy and Society in
Prehistoric Europe,
Princeton: Princeton University
Press, 1997, str. 362.
[11]Arnold Toynbee, Cities on the Move, New
York: Oxford University Press,
1970, str. 173.
[12]Nicolas Chamfort,
navedeno u James A. Clastr., The
City, A Dictionary of Quotable
Thought on Cities., and Urban
Life, New Brunswick, NJ:
Center for Urban Policy Research,
1984, str. 51.
[13]Jean-Jacques Rousseau, Emile, translated bz Allan
Bloom, New York: Basic Books,
1979, str. 355
[14]Richard Sennett, Flesh and Stone: the
Bady and the City in Western
Civilization, New York: W.W.
Norton, 1994, str. 23.
[15]Friedrich Engels, The Condition of the
Working Class in England,
St. Albans:Panther Press, 1969,
str.75.
[16]Alexis de Tocqueville, Democracy in America v. 2, New
York, Vintage, 1963, str. 141.
[17]Walter Benjamin, Illuminations,
tranlated by Harry Zahn, New
York:Schocken Books, 1969, str.
174.
[18]Kurt H. Wolff, The
Sociology of Georg Simmel, New
York: The Free Press, 1950, str.
413.
[19]Karl Marx, Grundrisse, New
York, Vintage, 1973, str. 479.
[20]Tipičan, prikladan rad
je Richard Harris, Creeping
Conformity: How Canada Became
Suburban, 1900-1960,
Toronto: University of Toronto
Press, 2000.
[21]Veoma podesan je Michael
Bull, Sounding
Out the City: Personal Stereos
and the Management of Everyday
Life, New York, Oxford
University Press, 2000.
[22]To ne važi samo za
Zapad. Na primer, u arapskom
svetu, madaniyya
ili civilizacija potiče od madine
što znači grad.
[23]
Julia Kristeva, Strangers
to Ourselves, New
York:Columbia University Press,
1991, str.192
[25]Jacques Ellul, The Political Illusion,
New York: Alfred A. Knopf, 1967,
str. 43.
[26]James Baldwin, Nobody Knows My Name,
New York, The Dial Press, 1961,
str. 65.
[27]Peter Marcuse and Ronald
van Kempen, editors, Of
States and Cities:the Partioning
of Urban Space, New York,Oxford University Press,
2002. Str. VII.
Шестог априла, у 6:30
ујутру, без објаве рата,
силе Трећег рајха су
напале Краљевину Југославију. Њихове
ваздушне снаге су бомбардовале
Београд користећи 234 бомбардера и
120 ловаца (укупно 484 авиона 6. и
7. априла). Авиони су полетели
из Беча (Цволфашинг, Винер
Нојштат,
Аспанг), Граца и Арада.
Град је бомбардован у четири налета
6. априла, и поново 7, 11. и 12.
априла 1941. Употребљено је око 440
тона запаљивих бомби.
Београд
је
од напада из ваздуха бранио
елитни Шести ловачки пук и
јединице противваздушне одбране
Ваздушне зоне Београд. Не зна се
тачан број авиона које су оборили
југословенски пилоти, али се из
разних извора овај број процењује на
42 до 48. У борбама јепогинуло11
југословенских пилота.
Милош
Г.
Жунић,
капетан I класе, пилот ловац. Рођен је
16. априла 1907. у Ваљеву. Завршио је
Војну академију, затим пилотску школу
1935. године, ловачку школу 1937. и
ваздухопловну школу гађања 1938.
Рат
1941.
затекао га је на дужности командира 102.
ескадриле, 31. групе, Шестог ловачког
пука на земунском аеродрому.
Првог
дана
рата, 6. априла 1941. , полетео је на
челу своје ескадриле да се супротстави
немачкој формацији авиона која је
нападала Београд. У неравноправној борби
успео је да обори један немачки авион, а
затим и сам пада у ваздушној борби.
Жунић је успео да искочи из запаљеног
авиона, али је би смртно рањен од стране
немачких ловаца, који су га убили док се
спуштао падобраном.
Пао
је
у реку Тамиш, близу Панчева, где је
касније пронађен и сахрањен, а током
окупације његови посмртни остаци су
пренети у Београд.
Живица
Ј.
Митровић,
капетан, пилот ловац. Рођен је 5. маја
1912. у Калуђерову код Беле Цркве. Војну
академију завршио је 1932. године а
затим ступио у ваздухопловство. Завршио
је извиђачку школу 1935, пилотску 1939.
и ловачку 1940. године.
Рат
1941.
га је затекао на дужности пилота у 31.
ваздухопловној групи, Другог ловачког
пука на аеродрому код Сушичког поља, код
Крагујевца.
Приликом
напада
немачке авијације на Београд, 6. априла
1941, Митровић је самоиницијативно
полетео у пратњи потпоручника Бојовића.
Одмах је ступио у неравноправну борбу са
надмоћним непријатељем на небу изнад
Београда и изгубио свог пратиоца. Успео
је да обори два непријатељска авиона, да
би и сам потом био оборен.
Увече
6.
априла у штаб 1. ваздухопловне бригаде
стигао је следећи извештај: “Данас око
11 часова, један наш пилот у “Ме-109“ је
прогонећи групу од 18 непријатељских
“Штука“ оборио две “Штуке“, али је и сам
пао у пламену код села Крчедина у Срему.
На руци пилота је нађен златни сат на
коме је било угравирано: “ПРВАКУ прве
пилотске школе за 1939. годину вазд.
поручнику Живици Митровићу- Фабрика
Рогожарски“.
Пао
је
у реку Тамиш, близу Панчева, где је
касније пронађен и сахрањен, а током
окупације његови посмртни остаци су
пренети у Београд.
Михо
Ф.
Клавора,
вазд. капетан I класе, пилот ловац.
Рођен је 30. септембра 1905. године у
Марибору. Завршио је пешадијску
подофицирску школу, везд. метеролошку
1926, пилотску школу 1927. и ловачку
школу 1932. Завршио је школу ноћног
летења и школу гађања 1933.
Погинуо
је
7. априла 1941. као пилот 32. вазд.
групе Шестог ловачког пука код Крушедола
у Срему, за време ваздушних борби са
немачким пилотима у одбрани Београда.
Капетан Михо је испољио изузетно умеће и
храброст са надмоћним непријатељем,
оборивши два немачка ловачка авиона
МЕ-109 Ф. Оборен је тек пошто му је
нестало муниције. Пао је у запаљеном
авиону недалеко од свога аеродрома код
Крушедола, изазивајући дивљење свих
очевидаца.
Јован
Б.
Капешић,
вазд. потпоручник, пилот ловац. Рођен је
27. септембра 1911. у Подгорици. По
завршеној занатској школи ступио је у
вазд. подофицирску школу 1. октобра
1928. Пилотску школу завршио је у
Мостару 1936. године, а ловачку школу
1938.
Рат
1941.
године затекао га је на дужности пилота
32. вазд. групе Шестог ловачког пука на
аеродрому “Прњавор“ код Крушедола у
Срему.
Погинуо
је
у ваздушној борби за одбрану Београда,
7. априла 1941, у борби са надмоћним
непријатељем, пошто је претходног дана
оборио 2 немачка авиона.
Душан
Р.
Борчић,
вазд. потпоручник, пилот ловац. Рођен је
13. децембра 1910. у Босанском Петровцу
крај Бања Луке. У ваздухопловну
подофицирску школу ступио је 1. октобра
1928. године, а пилотску школу завршио
је 1933. у Мостару. Звање пилота-ловца
добио је 1937. године. Произведен у чин
вазд. потпоручника 1. октобра 1937.
Рат
1941.
затекао га је на дужности пилота 51.
вазд. групе Шестог ловачког пука на
аеродрому код Земуна.
У
ваздушним борбама са немачким нападачима
на Београд 6. априла храбро се борио и
успео да обори 2 непријатељска авиона.
Затим је и сам био оборен и погинуо
истога дана.
Добрица
Р.
Новаковић,
вазд. потпоручник, пилот ловац. Рођен је
у селу Трнави. Ваздухопловну школу
завршио је у Новом Саду, а пилотску
школу у Мостару 1930. године.
Рат
априла
1941. затекао га је на дужности пилота
103. ескадриле Шестог ловачког пука у
Земуну.
Погинуо
је
6. априла 1941, у ваздушним борбана за
одбрану Београда са далеко бројнијим
непријатељем.
Бранислав
С.
Тодоровић,
н.в.т. чиновник IV класе, пилот ловац.
Рођен је 12. марта 1910. у Шабцу. У
пешадијску подофицирску школу ступио је
1. октобра 1926. Касније је прешао у
ваздухопловство и завршио механичарску
школу 1932. у Новом Саду, а затим и
пилотску школу у Мостару: Ловачку
пилотску школу завршио је 1936. године.
Рат
1941.
године затекао га је на дужности пилота
32. вазд. групе Шестог ловачког пука на
аеродрому “Прњавор“ код Крушедола у
Срему.
Погинуо
је
7. априла 1941, у ваздушним борбана са
далеко бројнијим непријатељем приликом
одбране Београда. Његови посмртни остаци
се и дан данас налазе, са његовим МЕ-109
Е, на дну Дунава крај Аде Хује.
Милутин
А.
Петров,
наредник-водник, пилот ловац. Рођен је
6. новембра 1908. у селу Уљми, код
Вршца. Завршио је Ваздухопловну
подофицирску школу и механичарску школу
у Новом Саду, а затим и пилотску школу у
Мостару 1933. Звање пилота ловца добио
је 1937, а курс ноћног летења завршио је
1938. године.
Рат
априла
1941. затекао га је на дужности пилота
103. ескадриле, 32. вазд. групе Шестог
ловачког пука на аеродрому “Прњавор“ код
Крушедола.
Оборен
је
7. априла у борбама за одбрану Београда,
као пратилац поручника пилота-ловца
Бориса Пресечника. Заједно са рушевинама
његовог МЕ-109, налазе се његови
посмртни остаци, недалеко од Ратног
острва.
Карло
Б.
Штребенек,
наредник-водник, пилот ловац. Рођен је
1907. у Загорју об Сава, у Словенији.
Завршио је Пилотску школу у Мостару
1928, а ловачку школу 1930. Школу гађања
завршио је 1932. и школу ноћног летења
1935.
Рат
1941.
затекао га је на дужности пилота 51.
вазд. групе Шестог ловачког пука на
аеродрому код Земуна.
Погинуо
је
6. априла 1941. прилоком одбране
Београда , када је са месершмитом
комаданта бригада по други пут ступио у
борбу, изазивајући повећану пажњу
немачких ловаца. Пре него што је оборен,
успео да обори једну немачку “Штуку“.
Владимир
З.
Горуп,
наредник-водник, пилот ловац. Рођен је
1908. у Марибору. По завршеној
подофицирској школи ступио је у Пилотску
школу у Мостару коју је завршио 1928.
годиен. Звање пилота ловца добио је
1931. Исте године завршио је и школу
гађања, а 1935. курс ноћног летења.
Рат
1941.
године затекао га је на дужности пилота
32. вазд. групе Шестог ловачког пука на
аеродрому “Прњавор“ код Крушедола у
Срему.
Погинуо
је
славо у ваздушној борби са немачким
нападачима приликом одбране Београда 7.
априла 1941, борећи се до краја на свом
авиону “Ме-109 Е“.
Миливоје
М.
Бошковић,
наредник, пилот ловац. Завршио је
ваздухопловну подофицирску школу у Новом
Саду, а затим у Мостару и Пилотску
школу. Ловачку пилотску школу завршио је
1940. године, а затим је као пилот-ловац
распоређен у Шести ловачки пук.
Погинуо
приликом
одбране Београда. Његов авион, заједно
са њим, пао је недалеко од бачког села
Ковиљ.