ПУТОПИСИ

ПРИЧЕ
ДАРОВИ
ПОЕЗИЈА
ИЗБОР
ПРЕВОДИ
ЛИНКОВИ
ПОСАДА ДЕЦА
ПОСАДА SF
ПРЕУЗМИ ИЛИ ЧИТАЈ
ЕСЕЈИ
НЕОРА
ПОСАДА
АРХИВА
|

Vankuver za pocetnike
Vrachar
Jedna od najvaznijih dilema novih imigranata svakako
jeste gde zapoceti svoj novi zivot u Kanadi. U istoj
dilemi smo bili i mi pre svog polaska u Kanadu. Kako
smo se odlucili za Vankuver? Glavni razlog je bio
taj sto je proces licenciranja u nasem zanimanju
najjednostavniji i najkraci u Britanskoj Kolumbiji.
Sto se krene istocnije to je komplikovanije, a
najkomplikovanije je u Ontariju pa je Toronto otpao
u startu. U Kanadi inace nismo imali nikog od
rodjaka ili bliskih prijatelja, tako da nam je
polazna osnova bila ista gde god da smo krenuli.
Kao sto sam ranije obecao, evo i clanka o gradu u
kom trenutno zivim. I opet da naglasim – sve sto
budete ovde procitali odnosi se na nase iskustvo,
nakon godinu i kusur dana boravka u Vankuveru. Mozda
cete vi cuti drugacije stvari ili imati sasvim
suprotna iskustva, stoga sve prihvatite sa rezervom!

***
Vankuver je
grad na krajnjem zapadu Kanade, treci po velicini u
Kanadi (posle Toronta i Montreala) i najveci grad u
Britanskoj Kolumbiji (nije glavni – to je obliznja
Viktorija). Na pocetku treba objasniti jednu
zackoljicu kanadske administrativne podele. Naime,
Vankuverom se smatra samo njegov uzi centar, a svi
ostali delovi grada se administrativno vode kao
zasebni gradovi. Ovo se najbolje vidi na sledecoj
mapi:

Sve ovo sto vidite na mapi je gradsko podrucje
Vankuvera i sve je povezano u jednu fizicku celinu.
Ipak, administrativno, Vankuver je samo njegov
centar (crveno obojen deo na mapi). To je kao kada
bi se u Beogradu samo Stari grad zvao i racunao kao
„Beograd“, a svi ostali delovi grada (Vracar, Savski
Venac, Palilula, Vozdovac, Novi Beograd, …) kao
zasebni gradovi, sa svojim gradonacelnicima,
skupstinama i organima upravljanja. Zato, kada budem
ubuduce pisao o Vankuveru podrazumevacu ceo grad, a
ne samo ono sto se administrativno vodi kao
Vankuver.

U poredjenju sa Beogradom ili Zagrebom, Vankuver je
ogroman grad. Od centra pa do rubnih delova grada
(Langley ili Maple Rigde) ima preko 50 km
neprekidnog niza kuca i zgrada. S obzirom da je
Vankuver terminalni grad ne postoji mreza autoputeva
ili obilaznica, stoga je sav saobracaj skoncentrisan
unutar grada. Kombinacija ove dve iznete cinjenice
dovodi do zakljucka da je saobracaj veoma los jer
ulice Vankuvera ne mogu da prime sve automobile
koliko ih ima, a ima ih ihahaj …
Tu poteskocu donekle
kompenzuje odlican gradski saobracaj, jedan od
najboljih u Severnoj Americi. Vankuver ima metro
sistem sa 3 linije (Skytrain) koje prozimaju gotovo
citav grad, gomilu autobusa i trolejbusa, dok za
naselja sa druge strane zaliva (North Vancouver,
West Vancouver) voze i brodovi (Seabus). Sve ove
vrste prevoza su odlicno uklopljene, na svakoj
stanici su navedena vremena polazaka koja se zaista
postuju, a kupljena karta vazi za sve vidove
prevoza. Na zvanicnoj stranici preduzeca koje
odrzava gradski saobracaj, mozete vrlo lako
isplanirati svoje putovanje gradskim prevozom u
Vankuveru:
http://www.translink.ca
A da
biste sa jednog kraja grada na drugi dosli bilo
gradskim bilo sopstvenim prevozom ponekad je
potrebno i vise od 2 sata. To su jednostavno
udaljenosti koje su u Evropi tesko pojmljive. Stoga
je izbor dela grada gde cete ziveti veoma vazan jer
vam od toga zavisi ceo zivot ovde. Iz tog razloga se
ljudi cesto sele, tj. idu tamo gde im je posao. A
gde cete se preseliti nije bas svejedno, stoga se o
buducem kraju treba dobro informisati. Prema nasem
iskustvu, bolja mesta za zivot su zapadni deo
administrativnog Vankuvera (pogotovo UBC), Burnaby,
Coquitlam, North Vancouver,
West Vancouver, Delta, White Rock, Port
Coquitlam, Port Moody, Langley. U centru grada
jedino Yaletown i West End. Losija mesta su
istocni deo administrativnog Vankuvera, Richmond,
Surrey, New Westminster, Maple Ridge i
severoistocni deo centra grada.
Pogotovo treba izbegavati severoistocni deo centra
(Gastown, Hastings, Chinatown) jer je to geto
beskucnika i narkomana. Radi se o delu dugacke
ulice E Hastings i nekoliko sporednih ulicica i
utisci odatle nisu nimalo prijatni. Zgrade su u
prilicno losem stanju (uglavnom samacki hoteli), a
na ulici se seta gomila beskucnika od kojih su svi
redom narkomani. Moj utisak je da nisu nasilni i da
ne ugrozavaju prolaznike, tj. vrhunac kontakta moze
biti ako te pitaju da im ostavis kusur. Los osecaj
vise ostavlja njihova pojava nego sama pretnja po
zivot ili zdravlje prolaznika. Na sledecoj slici je
oznacen taj deo grada:

Jako mi je zao tih
ljudi, pogotovo sto je vecina njih domorodackog
porekla jer sam prema Indijancima jos od malena imao
simpatije. Veoma su naivni kao narod i verujem da ih
nije bilo tesko navuci na drogu. Inace, po broju
beskucnika Vankuver je na prvom mestu u Kanadi jer
su se zbog blage klime i darezljivosti zdravstvenog
sistema BC-a ovde sjatili svi iz citave Kanade.
Sreca je da su oni skoncentrisani u malom delu grada
(pomenuti severoistocni deo centra), koji nije usput
i kroz koji covek nece biti u prilici cesto da
prolazi, ali ipak treba biti svestan njegovog
postojanja.
Sto se tice ponude poslova, Vankuver ne stoji
sjajno. Nezaposlenost je zvanicno oko 9%, neke
bitnije industrije ovde nema (sta god u prodavnici
sa oznakom „Made in Canada“ uzmete u ruku videcete
da se proizvodi na istoku Kanade), a glavni motor
privrede je sektor usluga (turisticki grad) kao i
strana ulaganja. Ovo poslednje se odnosi vecinom na
novac koji bogati Kinezi donose sa sobom i kupuju u
Vankuveru stanove i automobile. Naime, nakon
povratka Hong Konga pod kinesku vlast 1997. godine,
veliki broj tamosnjih Kineza se doselio u Vankuver
kao u svoju novu bazu jer nisu zeleli da prihvate
novu vlast. U poslednjih nekoliko godina sve je vise
bogatih Kineza iz same Kine koji se doseljavaju
ovde.
Posledica toga je da su cene nekretnina otisle nebu
pod oblake i da prakticno ne mozete kupiti stan u
centru grada ispod $500,000 dok su kuce i preko $1
milion. Jeftiniji stambeni prostor mozete naci
jedino u udaljenim naseljima (Surrey, Langley) koja
tek sada dozivljavaju ekspanziju i intenzivno se
grade. Porast cena nekretnina uslovila je i porast
cena iznajmljivanja stanova, pa tako u centru grada
tesko mozete naci dobar stan ispod $1,500-2,000
mesecno, dok je u daljim krajevima ta cena
$1,000-1,500. Cene stanova su najvise u blizni
stanica Skytrain-a, kao i velikih trznih centara.
Cim odete malo dalje cene padaju.
Mi smo se po dolasku u Kanadu smestili u Port Moody
jer se tamo nalazio stan koji su nam prijatelji
unapred rezervisali. Kraj nije los – miran, cist i
uredan, porodicno orijentisan. Nalazi se na kraju
fjorda gde je priroda prelepa. Medjutim, nalazi se
daleko od svega, pa smo se nakon 10 meseci preselili
u Burnaby i to sticajem okolnosti u deo u kome zivi
veliki broj ljudi iz exYU i koji se zbog toga naziva
„Malim Beogradom“. I zaista ovde cete „naski“ cuti
na ulici cesce nego igde drugde u Vankuveru. Tu su i
nase prodavnice, pekare, restorani. Burnaby je po
nama najbolje mesto za zivot u Vankuveru jer je
centralno lociran pa u kom god pravcu da krenete
nece vam trebati puno vremena.
Klima u Vankuveru je blaga a temperatura vazduha se
krece od 0-5 C zimi do 20-25 C leti. Sneg pada
jedino u januaru i zadrzava se svega par dana. Veci
deo proleca i jeseni pada kisa, nekada i po dve
nedelje neprekidno sto moze nekome predstavljati
problem. Medjutim, ljudi ovde su uglavnom navikli na
kisu i ne primecuju je. Kisobran nije cest rekvizit
koji cete videti u rukama stanovnika Vankuvera.
Vankuver vazi i za grad gde se dobro jede. I zaista,
ovde ima toliko razlicitih restorana sa svim mogucim
nacionalnim kuhinjama. Putovao sam dosta po svetu,
ali nigde drugde nisam video etiopski, avganistanski
ili himalajanski restoran. Samo u centru grada
Vankuvera postoji preko 30 japanskih restorana. Cene
po restoranima su svuda pristupacne, naravno za
kanadski standard.
Blizina americke granice (prakticno na juznim
obodima grada) omogucava Vankuvercima da cesto
putuju u SAD radi shoppinga jer su tamo manji porezi
i cene su nize. Kanadska carina dozvoljava da se bez
placanja carine unese roba u vrednosti do $50,
medjutim ljudi odu, tamo se obuku, napune rezervoar,
promene gume i jos sto sta, sve bez placanja carine.
Sa druge strane granice nalazi se americka savezna
drzava Washington a najblizi veci grad je Seattle,
udaljen autoputem nekih 220 km.
Aerodrom u Vankuveru je drugi po broju putnika u
Kanadi (prvi je Toronto-Pearson) i u prosloj godini
je preko njega prevezeno 17 miliona putnika
(poredjenja radi: Beograd 3 miliona, Zagreb 2.5
miliona putnika u 2011.). Iz Vankuvera mozete leteti
direktno do destinacija na svih 5 kontinenata.

Iako lep grad na gotovo
idealnom mestu, Vankuver nije grad za pocetnike.
Ovde uglavnom dolaze ljudi koji su se vec afirmisali
u svojim strukama u drugim delovima Kanade ili ljudi
sa velikim novcem. Sve to cini ovaj grad skupim
snobovskim mestom gde su krugovi ljudi obicno
zatvoreni. To nikako ne znaci da ovde ne trebate
doci, ali morate biti svesni cinjenice da je ovde
najteze i najmukotrpnije zapoceti svoj novi zivot u
Kanadi.
|
|