EСЕЈИ

penkalo

ПРИЧЕ

ДАРОВИ

ПОЕЗИЈА

ИЗБОР

ПРЕВОДИ

ЛИНКОВИ

ПОСАДА ДЕЦА

ПОСАДА SF

ПРЕУЗМИ ИЛИ ЧИТАЈ

НЕОРА

ПОСАДА
АРХИВА

ПУТОПИСИ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




po




f_bekon

                                                Френсис Бекон                                                        
Френсис Бекон – Есеји

23 О мудрости себичних


Мрав је мудар створ за себе сама, али штеточина је у воћњаку или врту. И заиста , људи који су велики самољупци штеточине су у држави. Разлучи са разлогом самољубље и друштво; и буди тако веран себи самоме да не будеш кривац пред другима, нарочито не пред твојим краљем и отаџбином. Јадно је човеково делање ако је његово средиште он сам. Онда је он баш као земља. Јер само она стоји непокретна и има своје сопствено средиште, док се сва остала тела која имају сродности са небом крећу за средиштем неког другог тела коме користе. Оцењивање свега према себи више је оправдано кад је у питању владалац  ; јер ствари владалаца нису само њихове, будући да њихово добро и зло зависе од општег добра. Али, велико је зло када слуга владарев, или грађанин у држави, поступа тако. Јер какви год послови пролазили кроз руке таквога човека, он ће их увек савити ка својим циљевима, а они често могу бити несагласни с намерама његовог господара или државе. Зато нека владар, или држава бира службенике који немају тога обележја; осим ако не мисле да их узму само као посленике који немају самосталне власти. Оно што ствар чини још много опакијом то је губитак сваке мере. Већ би било довољно зла у томе што се слугина корист претпоставља господаревој ; но зло је још и веће када слугина ситна вајдица превлађује над господаревом крупном добити. А такав је случај кад имаш рђаве часнике, благајнике, посланике, војне заповеднике, и друге неваљале и подмитљиве слуге ; својим ситним себичним циљевима и пакостима они упропашћују крупне и значајне послове својих господара ; корист коју такве слуге виде најчешће је сразмерна њиховом стању, али штета коју су тиме нанели своме господару сразмерна је његовом положају. И заиста, таква је природа највећих самољубаца да су кадри да запале ако треба и туђу кућу само да би за себе испржили јаја; а ако ови људи често уживају поверење својих господара, то долази отуда што они проучавају како ће њима угодити а себи користити ; а да постигну било који од ових циљева, запоставиће послове својих господара.

Себична мудрост бедна је, у многим својим видовима. То је мудрост пацова, који ће зацело напустити кућу нешто пре њеног пада. То је мудрост лисице, која изгони јазавца из јазбине коју је он ископао и начинио за себе. То је мудрост крокодила, који рони сузе кад хоће да прождере. Али оно што нарочито ваља уочити јесте да су они који су (као што Цицерон вели о Помпеју) sui amantes sine rivali (самољупци без такмаца) често несрећни. И док су целог свог века све жртвовали себи, напослетку постају и сами жртве несталности среће, мада су мислили да су јој својом себичном довитљивошћу подсекли крила.


Обрада: Посада



hana arent
                              Хана Арент

Интелектуалци и одговорност

I)  Ко су интелектуалци? а) Један функционалан део друштва који има велики, стално растући, значај. Нема сумње да влада зависи од њих. Која је, по влади, њихова функција? Магазин Фортуне (Макс Вејс): Да се прихвате свог тешког и неопходног задатка усмеравања владе помоћу истине. Могу ли они то учинити ако су и сами део структура власти? И да ли истина икада усмерава власт – уместо да је контролише? Какав је однос између истине и моћи?

б)  Или у случају дискусије у Националном савету о хуманистичким студијама у Националном институту за уметност и књижевност (представник владе,господин Гарднер): Они су одговорни “за унапређење вредности и просуђивања”. ПредседникЏонсон на церемонији полагања заклетве: Професори морају “знати да учење не постоји због себе самог него због људи”, да би водило “нападе против сиромаштва људског духа”. Према томе “институт треба да препоручи само оне који буде наду да би могли одредити, … за студенте и амерички народ у целини, које су биле, које су сада и које би требале бити у будућности њихове вредности и циљеви”. (Одговор госпођице Маркит Шут, 165.)
II) Влада има тенденцију да дефинише одговорности интелектуалаца, а то значи да их све укључи у функционисање друштва. Међутум, све док су функционишући део друштва они се не разликују од осталих делова и не види се добро зашто би требало да имају неке специјалне одговорности. Штавише, то не функционише. Да дам један пример: хидрогенска бомба. Још увек је било могуће одлучити да ли да се направи или не. Последице су знали једино научници. То је још увек био један мали клуб. Стога се питање одговорности можда у потпуности односило на “интелектуалце”. И шта се догодило? У дискусији су се појавиле све неизвесности политичког одлучивања и просуђивања, а интелектуалци су – потпуно сагласни о последицама и степену деструктивности – показали неслагање на тачно исти начин на који су то учинили грађани. Обично расправљамо о нечему као да су научници и интелектуалци на једној страни а грађани и политичари на другој (разлика је само у томе што ови последњи немају довољно информација). Овде их имате у једним истим особама. И чим се појавио моменат политичке одговорности превладао је политички човек.

Закључак би био: интелектуалци по дефиницији имају већу одговорност зато што знају више. То није тачно. Тачно је само у извесној ограниченој мери. Јер им то знање не гарантује да ће моћи донети бољи, то јест једногласнији, суд. Стога њихова посебна одговорност лежи у пружању чињеница о стварима које су у питању; након тога они настављају да играју улогу просуђујућих грађана, као и сви други.

III) Универзитети: Они зависе од владе због новца, али влада много више зависи од њих. Тај новац није пуно опасан, може се “стерилизовати” (Хенри Стил Комаџер) пошто сами универзитети имају велику моћ. Универзитети имају двоструки задатак: да образују, као такви они су такође функционалан део друштва; и да врше истраживања, где се трага за сазнањима зарад њих самих – јер нема другог разлога због којег желимо истину. (А не вредности. Стварање вредности за друштво и играње “савести друштва” – каква ароганција. Друштво или има савест или је нема. Не можемо му је ми набавити. Можемо испитивати вредности, савест и слично, али их не можемо набавити.) Свако од нас носи два шешира. Ми такође подучавамо истини онаквој какву је видимо – настављамо ову потрагу за истином. Поврх тога ми смо такође и грађани и преузимамо одговорности које нам припадају.

IV) Шта су онда одговорности ових тражилаца истине који по самој природи свог рада, у најмању руку, нису претерано добри у функционисању? Наивно је веровати да је све што они пронађу у интересу друштва коме припадају, или чак у интересу човечанства. Да су научници у свом срцу имали интерес човечанства ми никад не бисмо добили коперникански систем. Начинили смо први корак у универзум управо зато што су они могли апстраховати од сваког земаљског интереса. Они на власти били су против тога – с правом, са гледишта интереса. Међутим, моћ и интерес имају своје границе а оне су у ономе што називамо истином. Истина, или стварност, свете се неограниченој моћи и повођењу за интересом. Стога: Истина има обавезу, ако има иједну, да контролише моћ. То је њена једина функција. Да кажу истину – то је једина одговорност интелектуалаца, уколико су интелектуалци. Чим скрену са тог пута они су грађани, улазе у политику и бране своје мишљење. То је њихово право. Сви то чинимо и морамо чинити. Међутим, немамо право тврдити да смо, зато што смо интелектуалци, ми “савест нације”.

„Интелектуалци и одговорност“ – превод предавања Intellectuals and Responsibility,, из 1967,
Конгресна библиотека.
Превео Бранислав Дујмић


                                                                                                                     
Обрада: Посада




    
elijas kaneti
                                          Елијас Канети

Пре покушаја поделе масе ваља кратко описати њене основне особине. Треба истаћи четири следеће црте:

1. Маса увек жели расти. Њеном расту нису по природи постављене никакве границе. Тамо где се постављају вештачке границе, дакле у свим институцијама које се употребљавају за очување затворених маса, увек је могуће избијање из оквира, које се с времена на време и догађа. Не постоје институције које би једном заувек могле спречити раст масе и које би биле потпуно сигурне.

2. Унутар масе влада једнакост. Она је апсолутна и неоспорна, те је сама маса никада не доводи у питање. Она је толико суштински важна да би се стање масе готово могло дефинисати као стање апсолутне једнакости. Глава је глава, рука је рука, а разлике међу њима нису важне. Човек жели у масу ради те једнакости. Занемарује се све што би могло од ње одвратити пажњу. Сви захтеви за праведношћу, све теорије о једнакости, у крајњој линији извлаче своју енергију из тог доживљаја једнакости, који је сваком појединцу на одређен начин познат из масе.

3. Маса воли збијеност. Никада јој није доста збијености. Ништа не сме стајати унутар ње, ништа не сме у њу пасти, све мора по могућности бити сама маса. Маса има осећај највеће збијености у тренутку растерећења. Касније ћемо моћи поближе одредити ту збијеност и измерити је.

4. Маса треба усмерење. Она се креће, и креће се према нечим. Смер који је заједнички свим њеним припадницима јача осећај једнакости. Циљ који је изван сваког појединца и који је за све једнак, потискује приватне, заједничке циљеве, који би за масу значили смрт. Циљ је неопходан за њен опстанак. Страх од распадања, који је у њој увек жив, омогућује усмеравање масе према одређеним циљевима. Маса постоји тако дуго док има неки неостварени циљ. — Но, у њој постоји још једна мрачна тенденција кретања, која води до виших и нових формација. Често није могуће предвидети карактер тих формација.

Свака од ове четри утврђене особине може бити присутна у већој или мањој мери. Зависно о томе на коју од њих обратимо пажњу, долазимо до једне од неколико подела маса.

Говорили смо о отвореним и затвореним масама и објаснили да се та подела односи на њен раст. Маса је отворена тако дуго док се не спречава њен раст; затворена је чим се њен раст ограничава.
Постоји још једна разлика, између ритмичке и задржане масе, о којој ћемо још чути. Она се односи на обе главне особине масе, једнакост и збијеност, и то на обе истовремено.
Задржана маса живи у очекивању растерећења. Али, она је сигурна у растерећење па га одгађа. Она жели да збијеност траје релативно дуго да би се припремила за тренутак растерећења. Могли бисмо рећи да се она загрева својом збијеношћу те да одлаже растерећење колико год може. Процес масе код ње не почиње једнакошћу, већ збијеношћу. Једнакост ту постаје главни циљ масе, који она на крају достиже; сваки заједнички повик, свака заједничка изјава онда у потпуности изражавају ту једнакост.

Потпуно је супротна ритмичка маса, код које се од почетка подударају збијеност и једнакост. Овде све зависи о покретима. У њој су унапред одређени сви физички надражаји који требају наступити и који се у ритму преносе даље. Збијеност се свесно обликује измицањем и поновним примицањем. Међутим, једнакост представља саму себе. Симулирањем збијености и једнакости вештачки се изазива масовни осећај. Те ритмичке формације настају брзо а окончава их једино физички умор.

Следећи пар појмова сачињавају спора и брза маса, и он се односи искључиво на карактер њеног циља. Све су упадљиве масе, о којима обично говоримо и које сачињавају тако битан део нашег модерног живота, политичке, спортске и ратничке масе, које данас имамо свакодневно пред очима, брзе масе. Потпуно су различите од њих религиозне масе онога света или ходочасници; њихов је циљ у даљини, пут дуг а конкретно стварање масе помакнуто у неку далеку земљу или у царство небеско. Ми видимо, у ствари, само притоке тих спорих маса, зато што су крајња стања за којима оне теже невидљива, а за невернике и недостижна. Спора се маса окупља споро и види себе као нешто трајно у великој даљини.

Сви се ови облици, чију смо бит овде само скицирали, морају поближе размотрити.
                                                                         Обрада: Посада                        



 

| П Р И Ч Е | Д А Р О В И |П О Е З И Ј А | И З Б О Р | П Р Е В О Д И | Л И Н К О В И | п о с а д а  д е ц а |
| п о с а д а SF| п р е у з м и или ч и т а ј | н е о р а|
| п у т о п и с и |п о с а д а  архива |

  

помоћ
cp
<== ==>