ПРИЧЕ
ДАРОВИ
ПОЕЗИЈА
ИЗБОР
ПРЕВОДИ
ЛИНКОВИ
ПОСАДА ДЕЦА
ПОСАДА SF
ПРЕУЗМИ ИЛИ
ЧИТАЈ
НЕОРА
ПОСАДА
АРХИВА
ПУТОПИСИ
|
Fredi
Perlman
Reprodukcija
svakodnevnog
života
Svakodnevna praktična aktivnost pripadnika
plemena reprodukuje i nastavlja pleme. Ta
reprodukcija nije samo fizička, već i
društvena. Svojom svakodnevnom aktivnošću
pripadnici plemena ne reprodukuju samo jednu
grupu ljudskih bića; oni reprodukuju i samo
pleme, poseban društveni oblik u kojem ta
grupa ljudi na poseban način obavlja svoje
aktivnosti. Te aktivnosti nisu posledica
“prirodnih” karakteristika ljudi koji ih
obavljaju, na isti način na koji je med
posledica “prirode” pčele. Svakodnevni život
pripadnika plemena je poseban društveni
odgovor na konkretne materijalne i
istorijske uslove. Svakodnevna aktivnost
robova reprodukuje robovlasništvo. Svojom
svakodnevnom aktivnošću robovi ne
reprodukuju sebe i svoje gospodare samo
fizički; oni reprodukuju i sredstva kojima
ih njihovi gospodari drže u ropstvu, kao i
svoju naviku potčinjavanja autoritetu
gospodara.
Ljudima koji žive u robovlasničkom društvu
odnos gospodar-rob izgleda kao prirodan i
nepromenljiv odnos. Ali, ljudi se ne radjaju
kao gospodari i robovi. Robovlasništvo je
poseban društveni oblik, kojem se ljudi
potčinjavaju samo u vrlo specifičnim
materijalnim i istorijskim okolnostima.
Svakodnevna praktična aktivnost najamnih
radnika reprodukuje najamni rad i kapital.
Svojom svakodnevnom aktivnošću “moderni
ljudi”, isto kao i pripadnici nekog plemena
ili robovi, reprodukuju stanovništvo,
društvene odnose i ideje svog društva; oni
neprestano reprodukuju društveni oblik svog
svakodnevnog života. Isto kao i pleme ili
robovlasnički sistem, kapitalistički sistem
nije ni prirodni, niti krajnji oblik
ljudskog društva; kao i prethodne društvene
formacije, kapitalizam je samo poseban
odgovor na konkretne materijalne i
istorijske okolnosti. Za razliku od ranijih
oblika društvene aktivnosti, svakodnevni
život u kapitalističkom društvu sistematski
menja materijalne uslove na koje je
kapitalizam prvobitno predstavljao odgovor.
Neka materijalna ograničenja ljudske
aktivnosti postepeno su došla pod njihovu
kontrolu. Na visokom stupnju
industrijalizacije praktična aktivnost
počinje da stvara sopstvene materijalne
uslove, ali i sopstvene društvene oblike.
Tako predmet analize postaje ne samo način
na koji praktična aktivnost u kapitalizmu
reprodukuje kapitalizam, već i način na koji
sama ta aktivnost eliminiše uslove na koje
je kapitalizam prvobitno predstavljao
odgovor.
link za preuzimanje knjige : Reprodukcija
svakodnevnog života i drugi eseji
Bertrand Rasel
ŠTA
JE REČ ?
Prilazim sada preliminarnom
razmatranju pitanja: ˝Šta je
reč?˝.
Ali ono što sada imam reći
biće dopunjeno detaljnim
razmatranjima, koja će
uslediti kasnije.
Reči su, od najstarijih
vremena o kojima imamo
istorijske dokumente, bile
objekt sujevernog
strahopoštovanja. Čovek koji
je znao ime svog neprijatelja
mogao je, služeći se njime, da
stekne
magičnu moć nad njim. Još
upotrebljavamo izraze kao ˝u
ime Zakona˝. Lako se prihvata
tvrdnja:
˝U početku beše Reč˝.
Ovo gledište leži u osnovi
filozofije Platona, Karnapa i
većine metafizičara između
njih.
Da bismo mogli da razumemo
jezik, moramo ga najpre lišiti
njegovih mističnih atributa
koji
izazivaju strahopoštovanje. U
tome je glavni cilj ovog
poglavlja. Pre no što priđemo
razmatranju
značenja reči, ispitajmo ih
najpre kao pojave čulnog
sveta. S tog stanovišta,
postoje četiri
vrste reči: izgovorene, čute,
napisane i pročitane.
Bez ikakvih smetnji
pretpostaviću zdravorazumsko
gledište o materijalnim
objektima, budući da
kasnije uvek možemo ono što je
izraženo zdravorazumskim
terminima prevesti na bilo
koji
filozofski jezik koji nam se
sviđa. Otuda je moguće
sjediniti napisane i pročitane
reči i svaku od njih zameniti
nekim materijalnim objektom –
kako Nojrat (Neurath) kaže,
tragovima mastila – koji je
napisana ili odštampana reč,
shodno okolnostima.
Distinkcija između
pisanja i čitanja je, naravno,
značajna, ali skoro sve ono
što je potrebno reći o njoj
može biti
rečeno o distinkciji između
govora i slušanja.
Data reč, recimo ˝pas˝, može
biti od mnogih ljudi, u mnogim
okolnostima izgovorena, čuta,
napisana ili pročitana. Ono
što se dešava kada neka osoba
kaže neku reč nazivam
˝verbalni
izraz˝; ono što se dešava kada
neka osoba čuje neku reč
nazivam ˝verbalni zvuk˝;
fizički objekt
koji se sastoji od jedne
napisane ili odštampane reči
nazivam ˝verbalni oblik˝.
Razume se da se
verbalni izrazi, zvukovi i
oblici razlikuju od drugih
izraza, zvukova i oblika
psihološkim
karakteristikama -˝intencijom˝
ili ˝značenjem“. Ali, za sada
želim da ove karakteristike,
koliko
god je to moguće, ostavim na
stranu, a da razmatram samo
status reči, ukoliko one čine
deo
čulnog sveta.
link za preuzimanje
knjige : Istraživanje
značenja i istine
Obrada:
Posada
|