НЕОРА

andjeli

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




 

po




   maja  
                 Марија Д. Недељковић
   

БОГОЉУБНА ЈЕЛЕНА,
ВЛАДАРКА И ПЕСНИКИЊА

Прича o Јелени,
кћери Блаженопочившег
Светог кнеза Лазара

УВОД
            
           
           Међу многим племенитим и раскошним личностима владара нашег златног средњег века посебно место припада Благоверној Јелени Хребељановић Лазаревић Балшић Хранић (око 1365 -1443). О њeном животу, који би се једноставно могао назвати борбом непрестаном, ипак се још увек и на жалост не зна довољно.  Зато прилажем ову књигу као свој скромни дар за помен њеном светлом лику.
           
           Била бих заиста веома срећна ако бих својим писањем подстакла и друге да о Јелени, али и осталим значајним личностима српске историје, често занемареним, чак заборављеним, напишу и боље и више. Животи и дела наших славних предака толико су  драгоцени, битни и живописни, па је несагледива штета што се ми њима нисмо до сада, част сјајним изузецима, довољно и достојно бавили. Зашто је то тако, да ли се десило случајно или не, питања су која захтевају дубље промишљање и истраживања. Да смо се одговорима на њих бавили раније, а најбоље би било да никада нисмо ни допустили да нам то постане проблем, ми не бисмо као што сада чинимо тонули у трагично погрешном, непотребном, на нашу несрећу и распрострањеном, осећају пре свега културне инфериорности. Не би допустили да нас немар према сопственој богатој културној баштини, лењост незнања и заблуде угрозе горе него сви непријатељи. Упоредо са расветљавањем  таквог стања ми би требало да  те горке грешке и празнину, као последицу, исцељујемо стваралаштвом  у свим областима имајући на уму стару истину која каже да не пропадају мали него заборавни народи.
            
          Зато ову повест, пре свега, схватите као својеврсну побуну против таквог заборава.

Jelena Balsic


jelena balsic
                                        front


Пут ка Богу пролази љубав према другим људима, и нема некаквог другог пута. На Страшном суду мене неће питати да ли сам била успешна у својим подвижничким напорима или, пак, колико сам метанија начинила током својих молитава. Питаће ме да ли сам нахранила гладне, посетила болесне и заточене: то је све што ће да ме питају.


                           Мати Марија  Паришка



andjeo           
Мозаик ан­ђела вас­кр­сао у Аја Со­фи­ји


Требало је да прође 160 година да на светло дана васкрсне један византијски мозаик за кога се досад страховало да су га заувек појели проток времена и људски немар. Археолози су били затечени: испод слоја пластике и металне маске ових дана појавио се анђео, мозаик непроцењиве вредности који је досад чамио испод малтера сакривен од очију јавности. Био је смештен испод висећег свода, који се налази под огромном куполом.

Мозаик величине метар са метар и по је веома добро очуван. То је напросто невероватно, кажу археолози који су стигли до овог открића. Поготово што се ради, према првим проценама, о делу које је настало највероватније још у 14. веку.

Судбине цркава, као сенке, прате животопис људи, често су чудне и непредвидиве. Понекад болне до суза. Када су Турци после вишемесечне окупације 28. маја 1453. године коначно заузели Константинопољ, султан Мехмед је одлучио да се Аја Софија претвори у џамију. И на тај начин је желео да покаже своју надмоћ над онима који се крсте пред Богом. Одмах је наредио да се уз куполу догради минарет (касније су дозидана још три), да се мозаици и друга хришћанска обележја прекрију или уклоне, како не би морао да их гледа док клања Алаху. Поставио је михраб, који одређује смер према највећем исламском светилишту - Ћаби, односно Меки у Саудијској Арабији.

У Аја Софији су се тако, попут земљотреса, судариле две велике цивилизације: хришћанска и исламска. Многобројни посетиоци то и данас тешко могу да схвате.

И мозаик је имао чудну судбину, која сведочи о страдању чувене византијске цркве. Када је половином 19. века са њега почео да отпада раније постављени малтер, султан Абдулмеџид је одлучио да га поново прекрије. Аја Софија је тада још била џамија. Он није извршио културни злочин, није га уништио. Ангажовао је швајцарског архитекту Гаспара Фосатија, који је тај посао, како се сада показало, 1847. и 1848. године обавио веома стручно. Као да је још тада био уверен да ће се једног дана догодити чудо: да ће мозаик можда угледати светло дана. Све донедавно он је био последњи човек који га је видео.

Два милиона посетилаца, колико их сваке године прође кроз Аја Софију, биће му неизмерно захвални.

Аја Софију је подигао византијски император Јустинијан од 532. до 537. године. То је дело у то време двојице најпознатијих архитеката - Антемијуса и Исидоруса. Пре ње на том месту биле су две мање цркве, које су прогутали пожари.

У њој се клањало Алаху пет векова. После распада Отоманског царства, Мустафа Кемал Ататурк, оснивач модерне турске републике, је схватио да се не може приближити савременом свету уколико не исправи тај историјски грех. Али, није се усудио да иде до краја, плашио се реаговања исламиста. После дужег премишљања, нашао је компромисно решење: Аја Софију је почетком 1935. године претворио у музеј. Уследиле су нове преправке. Како тада тако и сада; она је (н)и црква, (н)и џамија!

Извор: Политика, В.Лалић




ВИЗАНТИЈА

Византија је била наследник Римског царства и постојала је од оснивања Цариграда 330, па све до његовог пада 1453. године. Била је највећа сила у хришћанском свету, а њен непосредни наследник је православна вера. Простирала се на два континента које је повезивала изузетно чврстим везама. Њена величанствена културна баштина и одлучујућа улога у преношењу античких текстова до наших дана обезбедиле су вечну славу цивилизацији која је поштовање традиције умела да обогати задивљујућом стваралачком смелошћу.

Византијска цивилизација је најпознатија по уметничкој баштини. Oна је у свим православним земљама оставила најтрајније и најбогатије наслеђе управо на пољу уметности: препород православне вере почео је обновом цркава које су мање-више урађене по узору на византијске и правим процватом иконописачке уметности, једном од најважнијих симбола византијске верске мисли. Међутим, до наших дана је сачуван само делић тог уметничког стваралаштва, које је цветало читавих једанаест векова колико је постојала Византија.

И на пољу уметности, као и на свим осталим, Византија је преузела грчко-римско наслеђе којем је придодата и хришћанска традиција. Грчка реч за цркву, еклисија, означавала је у антици сваки вид грађанског окупљања; богослужење је у почетку био скуп верника. Зато су хришћани преузели облик римске базилике, продужене грађевине која је обично имала три, а понекад и пет бродова, који су међусобно били одељени ступцима или стубовима и који су често завршавали апсидама. Апсида, вишеугаоног или округлог облика, била је окренута ка истоку и имала је свод у облику полукуполе.

После изградње Јустинијанове цркве Свете Софије, купола је добила најважније место у византијској црквеној архитектури. Прозори на куполи и на лунетама испод куполе појачавали су утисак да светлост долази одозго, с куполе која симболизује небески свод и у чијем центру се налазио Христос Пантократор (Сведржитељ).

sveta sofija

Унутрашњост цркве Свете Софије

У Цариграду је настао образац којим је био предвиђен распоред фресака, односно мозаика, унутар цркве. Пантократор је приказиван у главној куполи. Богородица, Теотокос, престолује у главној апсиди изнад чијег улаза је често осликаван Деисис, молитва коју Исусу упућује Богородица, која му је са десне стране, и Јован Крститељ, који је с његове леве стране. На своду који дели хор од куполе приказује се хетимасија, односно престо који је припремљен за Христов повратак. У поткуполном простору представљају се најважнији тренуци из Христовог живота: на јужном, односно северном зиду, једна наспрам друге осликавају се сцене рођења и распећа Христовог; најзначајнији догађаји, крштење и васкрсење, приказују се на источном и западном зиду. Богородица је добијала све значајније место, па је Богородичино успење приказивано на најважнијим местима у цркви. Уопште узев, сцене које су непосредно везане за Христа и Богородицу налазе се у вишим деловима цркве и нартекса.

Црквени оци су настојали да наметну норме како би спречили одступања од званичних учења и тиме су спровели својеврсну стандардизацију - исти ликови и исте сцене приказивани су на готово истоветан начин. Стандардизација је довела и до стварања типова, нарочито када је реч о приказивању Богородице. Тако Богородица Оранта стоји подигнутих руку - одликује се тиме што држи Христову слику. Када прстом показује пут свом малом сину који јој седи у крилу, онда је реч о Богородици Путоводитељици (Одигитрија); када дете држи уз образ, то је Богородица Милостива (Елеуса), а када љуби дете или када дете љуби њу, онда је то Богородица Гликофилуса.

Међутим, свете слике се нису налазиле само на зидовима цркава. Иконе, које су се појавиле најкасније у 5. веку, заправо су портрети светаца, осликани воденим бојама на дрвеној подлози, који су своје место налазили у црквама, али и у домовима верника. Све врсте подлога биле су погодне за израду икона и често су биле резбарене у камену, на пример у стеатиту или слоновачи и могле су се носити и у џепу. Постојале су и још мање, које су верници, а чешће вернице, носиле као накит око врата. За владавине Палеолога појављују се преносиве иконе малих размера рађене у мозаику. Мајстори израђују и све више икона у облику диптиха, триптиха или полиптиха, који су представљали права светилишта у малом, која су се могла преносити.

bogorodica
Пресвета Богородица и Христос као дете у композицији Богородица Елеуса (Милостива), такозвана "Владимирска Богородица" (икона, израђена у Цариграду око 1331. године, касније преправљена)

Византијски уметнички предмети нису били искључиво верског карактера, али су златни предмети и сребрнина нашли примену и у богослужењу. Византијски мајстори су још у 9. веку овладали техником израде емајла с преградама, која се заснивала на уметању тврдог камена, бисера или драгог камења у златну подлогу или у подлогу од позлаћеног сребра. Наведене технике коришћене су и у изради реликвијара.

Племићи су били најчешћи наручиоци рукописа украшених минијатурама. Док је на преписивању рукописа радио само један преписивач, који је у тексту остављао празна места за минијатуре, на његовом осликавању радила су барем двојица минијатуриста; преписивач је затим поново прегледао рукопис, како би уз минијатуре писао објашњења, користећи при томе одломке из текста.

И музика је највеће и најтемељније помаке доживела управо у црквама и манастирима, за потребе литургије и певање псалама и химни.

преузето са сајта : http://www.zaduzbine-nemanjica.rs/vizantija.htm



| Д А Р О В И | П О Е З И Ј А | И З Б О Р | П Р Е В О Д И | Л И Н К О В И | п о с а д а  д е ц а |
| п р и ч е | п о с а д а SF| п р е у з м и или ч и т а ј | е с е ј и |

 
помоћ

Copyright © 1996-2005 Посада Веб

<== ==>