ПРИЧЕ
ПОЕЗИЈА
ИЗБОР
ПРЕВОДИ
ЛИНКОВИ
ПОСАДА ДЕЦА
ПОСАДА SF
ПРЕУЗМИ ИЛИ
ЧИТАЈ
ЕСЕЈИ
НЕОРА
ПОСАДА
АРХИВА
ПУТОПИСИ
|
Војвода Коста Војиновић
ПУШКАРАЊУ
с Бугарима у селу Лазаревцу, где се
скривао уз помоћ Вучка Пантића, Коста
Војиновић је изгубио коња, што му је
знатно отежало кретање. Уместо штаке
користио је пушку. За своје скровиште
поново бира село Трмку, 10-15 километара
западно од Куршумлије.
Ту је у дневник
записао:
"Двадесет шести
новембар. Данас прослављам моје крсно име
- Преподобног Св. Ђорђа Алимпија. Засада
се ограничих на земунице пошто је снег
пао."
Бугари припремају
последњу офанзиву, која ће доћи главе
последњем српском ратнику и војводи
Топличког устанка. Командант Моравске
области генерал Нерезов шаље 18. новембра
заповест: команданту Другог бригадног
окупационог рејона у којој наређује да се
8. децембра отпочне са систематским и
сталним гоњењем комитских чета све до
њиховог коначног истребљења. Тај рејон је
назван рејоном усиљеног дејства. У тој
акцији учествовало је, поред постојећих 11
контрачета, још седам комитских
контрачета.
Да би уништили
Војиновића, и Аустријанци су предузимали
разне мере. Тако су, на пример, 17.
октобра 1917. образовали специјални
ловачки пук тако што је свака крајскоманда
у Србији издвојила по 26 добровољаца. Пук
је бројио око 500 добро наоружаних
војника, који су морали знати српски
језик.
Пук је, међутим,
убрзо расформиран, јер према званичном
саопштењу, "није показао никакве нарочите
успехе. За све време само се једном
сукобио са бандитима, и то ноћу - било је
пуцњаве са обе стране, али без губитака.
Разбојници са врло великом пажњом и
опрезношћу врше свој задатак, а терен је
лош и помоћ становништва велика те су у
стању да сваки сукоб избегну".
Александар Дероко
пише: "Водећи борбе из дана у дан,
извлачећи свој одред из безнадежних
ситуација и пробијајући се кроз замке и
заседе које му је непријатељ постављао,
Војиновић би најзад рањен. Тешко рањеног
четници су га преносили даље и крили, док
најзад, децембра 1917, не би опкољен код
села Гргура у Топличком округу. Борио се
до претпоследњег метка, а последњи је
наменио себи одржавајући реч да жив пасти
непријатељу у руке неће. Тако заврши овај
јунак без страха и мане. Није му било
суђено да причека још девет месеци па да
види сан свога живота остварен. Бугарска
чета која га је опколила у последњој борби
награђена је са 90.000 лева."
У документу који
је Миливоје Перовић пронашао у бугарској
архиви се каже: "Видећи бесмисленост своје
борбе и штете за народ четници који су се
сами предали, гонили су своје другове што
су још остали у шуми. На пример, Јелић,
Копривица, Евгеније Цветковић, Чупић, Ника
Куштримовић, Ица Калајија, Раде Влаховић и
многи други виђени четовође. Чак је и
становништво узело великог учешћа у гоњењу
преосталих четника. У Прокупљу је
образован комитет за хватање Пећанца, а у
многим селима образоване су контрачете за
гоњење четника. Војиновић је био откривен
и убијен код села Гргура од две такве
сеоске контрачете, а пре тога био је рањен
код села Судимља баш помоћу својих бивших
четника који су најбоље откривали места
његовог кретања и боравка."
Последње одредиште
усамљеном и рањеном Кости Војиновићу била
је стара воденица на потоку поред села
Гргура. Ту је војвода Коста Војиновић
Косовац пресудио сам себи. Када је окупатор ушао у
воденицу, нашао је беживотно теле великог
српског војводе и на парчету испрљаног
папира његову последњу жељу: да га сахране
на месту погибије.
Непријатељ му је
жељу испунио, али тек пошто су његово тело
свима показали у Куршумлији. Сахрањен је у
једној јарузи поред воденице.
***
Своје кретање и
последње борбе Војиновић описује на
распалим листићима:
„Од 3. октобра до
3. новембра налазио сам се у Кули и лечио
ране. Потера је било великих за мном.
Нарочито су ме тражили предати четници.
Њима је жеља била да ја погинем те да се
они спасу одговорности пред српским судом
за почињена зла и крађе којима сам ја све
податке похватао. Седмог новембра, због
великих потера у овоме крају, иако нисам
прездравио, морао сам се по највећој
хладноћи и снегу преместити за Ранковицу
код села Шиповца. Ту сам од стране Јована
Булајића и војске бугарске опкољен. Борили
смо се неколико сати потом смо се повукли.
У борби су погинула два бугарска војника и
три су рањена, а остали су се разбегли.
Потказали су нас сељаци из Шиповца.
Осмог новембра
прешли смо преко Игришта на планину
Шумату, ту смо се сместили у колибу, коју
су четници направили (близу села Трмка,
његовог омиљеног склоништа). На ногу још
не могу да се наслоним.
Предали су се
четници Мартин Младеновић и Петар
Прстојевић. Оба нису хтела да се
интернирају већ су се примили у бугарску
комитску чету. Бугарске власти, пошто сам
убио војводу бугарског Тана Николова и
војводу Крума, нису приморавале ниједног
четника који се предао да узме оружје и
пође противу српских комита, већ им је
стављен услов: или воле да се интернирају
или пак да ступе у чете бугарске и да нас
хватају. Многи су захтевали да се
интернирају и они су отерани, а они који
то нису хтели данас иду и воде војску на
нас, туку народ и пљачкају, оптужују оне
Србе који су их хранили и од Бугара
чували, показују где је шта од материјала
закопано итд.
За време од 7.
новембра до 25. новембра налазио сам се у
Топлици. Опкољени у кући у селу Лазаревцу
пробили смо се без икаквих губитака.
Потказивали су ме имућнији грађани сељаци,
а сиротиња нам излазила на сусрет и
чувала. Све оне четнике и официре наше
који су са оружјем ишли противу мене и
мојих четника повезали су Бугари,
разоружали и све везане спровели за
Прокупље. Ту су их саслушали и сви су
други дан погубљени. Тако је наш народ
лакнуо душом и опростио се издајника“.
***
По завршетку Првог
светског рата, резервни поручник Вукоје
Тодоровић, Војиновићев ближи рођак по
мајци, покупио је његове посмртне остатке
и достојно их сахранио на гробљу поред
гргурске цркве. Кости великог војводе и
његових другова, уз све почасти, сахрањени
су у парку поред гргурске цркве, 1940.
године. Ту је српском војсковођи подигнут
споменик какав доликује борцу за слободу,
рад академског вајара Риста Стијовића.
Преузето из фељтона
вечерњих новости : Јунаци
Топличког устанка (Новица Пашић)
Mit o Mašini
GLAVA DESETA
Teret »civilizacije«
Luis Mamford
1. Društvena
piramida
Kraljevanje je svjesno nastojalo da
pomoću megamašine dovede nebesku moć i
slavu nadohvat ljudske ruke. A imalo je
uspjeha utoliko što su golema dostignuća
te arhetipske radne jedinice svojom
tehničkom vještinom i rezultatima
nadaleko premašivale važan, ali skroman
doprinos svih ostalih tada postojećih
strojeva.
Organiziran zbog rada ili rata, taj novi
kolektivni mehanizam nametao je istu
vrstu sveopće regimentacije, na isti
način prisiljavao i kažnjavao, te je
stvamu korist svodio uglavnom na
vladajuću manjinu koja je stvorila i
kontrolirala megamašinu. Usput je taj
mehanizam smanjio i sferu komunalne
autonomije, osobne pođuzetnosti i
samoupravljanja. Svaka njegova
standardizirana komponenta ispod vrhovne
razine zapovijedanja bila je samo
fragment čovjeka osuđena da obavlja samo
djelić posla i da živi samo komadić
života. Zakašnjela analiza podjele rada
iz pera Adama Smitha, objašnjavajući nam
promjene koje su se u osamnaestom
stoljeću dogodile u smislu neelastičnog
i dehumaniziranog sistema efikasnije
produktivnosti, osvjetljava nam jednako
i tu najraniju »industrijsku
revoluciju«.
U idealnom slučaju, osoblje megamašine
trebalo bi da se sastoji od neženja, od
Ijudi koji nemaju obiteljskih obaveza ni
lojalnosti institucijama svoje
zajednice, ni običnih ljudskih osjećaja:
to jest, od Ijudi koji žive u celibatu
kakav postoji u vojsci, samostanu ili
zatvoru. Jer drugo ime za podjelu rada,
kad ona zahtijeva samotničko
ograničavanje cijelog životnog vijeka na
jedan zadatak, jest fragmentacija
čovjeka.
Obrazac koji je nametnula megamašina
prenio se na kraju na lokalnu trgovinu i
zanate kao rad koji je sputavao život:
jer nema nikakve ljudske vrline u
zanatskoj vještini ako je, na primjer,
izrada jedne ostruge zahtijevala sedam
specijalista za sedam specijalnih
operacija, potrebnih da se napravi ta
jedno- stavna potrepština. Osjećaj da je
sav rad postao ponižavajući za ljudski
duh, neprimjetno se s megamašine prenio
na svaki drugi čovjekov ručni rad.
Zašto taj »civilizirani« tehnički
kompleks treba shvaćati kao neprijeporni
trijumf i zašto ga ljudski rod trpi tako
dugo — to će zauvijek ostati jedna od
zagonetki historije.Otad pa nadalje,
civilizirano društvo se, grubo uzevši,
dijeli na dvije glavne klase: na većinu,
doživotno osuđenu na tegoban rad, koja
ne radi samo koliko je dovoljno za
život, nego i da osigura višak iznad
svojih obiteljskih ili neposređnih
komunalnih potreba, te na »plemenitu«
manjinu koja prezire svaki manuelni rad
i čiji je život posvećen profinjenom
»obavljanju dokolice«, da se poslužimo
sarkastičnom karakterizacijom Thorsteina
Veblena. Istini za volju, dio viška
odlazio je na financiranje javnih radova
od kojih su svi dijelovi zajednice imali
koristi. Ali daleko veći dio išao je na
privatnu raskoš, na luksuzna materijalna
dobra i na razmetljivo veliku svitu
slugu i plaćenika, ljubavnica i
priležnica. U većini društava, međutim,
najznatniji dio viška odlazio je na
izdržavanje, naoružanje i operacije
vojne megamašinerije.
Društvena piramida, uspostavljena u toku
Doba piramida na području »Plodnog
polumjeseca«, živjela je i dalje kao
obrazac za svako civilizirano društvo,
još dugo nakon što je gradnja tih
geometrijskih grobnica prestala biti u
modi. Na vrhu je stajala manjina, naduta
od oholosti i moći, predvođena kraljem i
njegovim ministrima, plemićima,
vojskovođama i svećenicima. Glavna
društvena obaveza te manjine bila je
kontrola megamašine, u njezinim dobrim
ili zlim oblicima. Osim toga, njihov
jedini teret predstavljala je »dužnost
trošenja«. U tom su smislu najraniji
vladari bili i prototip diktatora mode i
ukusa, poznatih i u našem pretjerano
mehaniziranom masovnom društvu.
Ta piramida civilizacije, s podjelom
klasa i širokom bazom radnika koju
pritišće teret odozgo, već je čvrsto
ustanovljena i u prvim pisanim
dokumentima povijesti. Budući da se ta
pođjela rada nastavila sve do našeg
vremena — a u zemljama kao što je Indija
čak i okamenila u nepovredive i
nasleđene kaste — ona se često uzima kao
prirodni poredak stvari. Ali mi se
moramo pitati kako je do toga došlo i na
kojoj tobožnjoj osnovi razuma ili pravde
tako dugo počiva jer će se nejednakost
statusa, jednom utkana u zakone i pravo
vlasništva, samo slučajno podudarati s
prirodnom nejednakošću sposobnosti do
koje dolazi miješanjem biološkog
nasljeđa u svakom naraštaju.
U polemici između Leonarda Woolleyja i
njegovih ruskih komunističkih kritičara
u povodu njegova djela »Prethistorija i
počeci civilizacije«, britanskog
arheologa zbunilo je njihovo
insistiranje da se ispravi nedostatak i
naglasi to stanje društvene nejednakosti
koje je njemu izgledalo tako »normalno«
da se nije ni potrudio posebno spomenuti
ga, čak je i Breasted bio okrivIjen zbog
istog propusta: on je početke
pravednosti i moralne osjetljivosti
datirao od trenutka kad je »Molba
rječitog seljaka« da bude oslobođen
samovoljnog otimanja i zlostavljanja od
strane lakomog zemljoposjednika, napokon
saslušana »na sudu«.
Breasted je, na žalost, prejako naglasio
napredak zakonitosti i moralnosti, ono
što je nazvao »svitanjem savjesti«, jer
je u duhu krenuo od divljačke
zloupotrebe moći koju su uveli tako rani
kraljevi kao »Narmer« ili »Škorpion« i
njihovi nasljednici. Učinivši to, on je
potpuno previdio prijaznu, nimalo
grabežljivu životnu praksu neolitskog
sela u kojem je prevladavala
popustIjivost i uzajamna pomoć, kao što
općenito i prevladava u pred
»civiliziranim« zajednicama. Breasted je
u tom čuvenom papirusu vidio pojačanu
etičku osjetljivost vladajućih slojeva
spremnih da jadne seljake oslobode
grubog ugnjetavanja i nesavjesnog
otimanja sa strane njihovih gospodara.
Ali nije se upitao kako je to vladajuća
manjina dospjela u položaj koji je
omogućio tako samovoljno vladanje.
Kriza savjesti kojom se bavi Breasted,
bila bi mnogo hvale vrednija da nije
toliko zakasnila: bilo je to prekasno
popravljanje zla, kao kad se francusko
plemstvo odreklo feudalnih privilegija
uoči revolucije godine 1789. Ako je
Rječiti seljak napokon zadobio pravdu,
na što, čini se, ukazuje dokument na
mjestu gdje se prekida, treba se sjetiti
da je dobio zadovoljštinu tek nakon što
su ga njegovi gospodari kinjili i
mučili, čak i bičevali, samo da bi više
uživali u njegovoj zabavnoj drskosti što
se usuđio prosvjeđovati i braniti svoje
pravo. U jednosmjernom sistemu
komuniciranja, koji je karakterističan
za svaku megamašinu, »progovoriti« na
taj način značilo je počiniti
nezamislivu drskost prema vladajućim
službenicima, a u okvirima vojne
discipline to je još uvijek tako. U
pojmu »povrede službe«, moderna država
sačuvala je loše manire i uništavajuća
ovlaštenja ranijih suverena. Osnovna je
pretpostavka tog sistema da bogatstvo,
dokolica, udobnost, zdravlje i dug život
pripadaju samo vladajućoj manjini, dok
težak rad, trajna obespravljenost i
odricanje, bijedna hrana i prerana smrt
postaju usudom velike mase ljudi.
Kad je ta podjela jednom bila
uspostavljena — je li čudo da je san
radničkih slojeva kroz cijelu povijest
(barem u onim relativno sretnim
trenucima kad su se jedan drugome
usuđivali pričati bajke) bila želja za
neradom i pretrpanošću materijalnim
dobrima? Eksplozivna erupcija tih želja
vjerojatno je zauzdavana igrama,
povremenim svečanostima i karnevalima.
Ali snovi o životu koji bi oponašao
život vladajućih klasa, baš kao što je
lažni nakit koji je nosila sirotinja
viktorijanske Engleske oponašao zlatne
tričarije vladajućih klasa, ostali su
živi kroz vjekove: zaista, oni su još
uvijek aktivni sastojak fantazije o
obilju bez truda, koja i danas, poput
ružičaste magle, lebdi nad
Megalopolisom.
Nema sumnje da je težina same megamašine
od početka bila glavni teret
civilizacije: ne samo što je svakodnevni
rad pretvarala u mučnu kaznu, nego je
smanjivala i duševno zadovoljstvo koje
su lovac, seljak ili stočar imali u
naknadu za svoj, počesto iscrpljujući
trud. Taj teret nije nikada bio teži
nego u početku kad je najveća javna
aktivnost Egipta bila uglavnom usmjerena
na afirmaciju faraonova zahtjeva za
božanstvom i besmrtnošću.
Kako bi se cijelom tom tkanju iluzija
dao privid »vjerodostojnosti«, u
dvadeset i devet i devetom stoljeću
prije naše ere »grob princa Nekure, sina
kralja Kafrea iz IV dinastije bio je
dotiran iz prinčevog privatnog imetka,
prihodom ništa manje nego dvanaest
gradova, koji je išao isključivo za
finansiranje grobnice«. Takav težak
namet, za tako ispraznu razmetljivost,
još uvijek karakterizira i Kralja Sunce,
Le Roi Soleil, koji je izgradio
Versailles. Ali čemu se zaustavljati na
tom primjeru, kad to obiIježje
kraljevanja niče na svakom mjestu u
povijesti?
Cijenu tog napora zabilježio je u drugom
kontekstu Frankfort: »U Egiptu su za
volju gradnje kraljevskih rezidencija
presušili izvori i talenti. Grobovi u
Qua-el-Kebiru (grobištu u Srednjem
Egiptu koje je bilo u funkciji u trećem
tisućljeću) pokazuju najoskudniju opremu
i to najjadnije zanatske kakvoće, u
vrijeme cvatućeg razdoblja Starog
kraljevstva i izgradnje piramida.« To
govori sve. Budući povjesničari velikih
država koje danas užurbano šalju rakete
s ljudskom posadom u svemir, doći će
nesumnjivo — ako naša civilizacija
preživi dovoljno dugo da ispriča svoju
priču — do upravo paralelnih opažanja.
2. Trauma
civilizacije
Premda radnu mašinu možemo u
toku povijesti dobro pratiti, više po
javnim radovima kao što su ceste i
utvrde nego po nekom podrobnom opisu,
najiscrpnije dokumentirano saznanje o
megamašini posjedujemo iz njezine
negativne i goleme primjene u ratu. Jer,
ponavljam, upravo je vojna mašina
prenosila iz jedne kulture u drugu
cijeli taj model radne organizacije koji
smo ranije opisali (odjeljenja, čete,
veće jedinice), i to bez bitnih
varijacija, osim u savršenstvu
discipline i ratnim strojevima.
To pred nas postavlja dva pitanja: zašto
je megamašina ustrajala tako dugo u tom
negativnom obliku, a što je još
značajnije, koji su motivi i ciljevi
ležali iza pojavne aktivnosti vojne
mašinerije? Drugim riječima, kako je
došlo do toga da rat postane integralni
dio »civilizacije«, uzdizan kao vrhovna
manifestacija svake »suverene sile«?
Po svom izvornom geografskom smještaju,
radna mašina gotovo da objašnjava i
opravdava samu sebe. Kojim su drugim
sredstvima takozvane hidrauličke
civilizacije mogle regulirati i
iskoristiti vodotok potreban za
dobivanje obilnih žetvenih prinosa?
Skromni napori lokalne suradnje ne bi se
mogli nositi s tim problemom. Ali rat ne
pruža nikakvo slično opravdanje: kao
institucija, rat je uništavao svu
strpljivu radišnost neolitske kulture.
Oni koji ratovanje nastoje pripisati
biološkoj prirodi čovjeka, držeći ga
manifestacijom grabežljive »borbe za
opstanak« ili prijenosom instiktivne
životinjske agresije, imaju slab uvid u
razliku između fantastičnih,
ritualiziranih ratnih pokolja, i drugih,
manje organiziranih oblika
neprijateljstva, sukoba i potencijalno
ubilačkog antagonizma. Borbenost,
grabežljivost i ubijanje zbog hrane su
biološke karakteristike, barem u
mesoždera: ali rat je institucija
kulture.
Osim čovjeka, glavna vrsta koja
prakticira rat, s organiziranim armijama
koje se hvataju u samrtni koštac, su
stanovite vrste mrava. Ti socijalni
insekti su prije nekih šezdeset milijuna
godina pronašli sve važne ustanove
»civilizacije«, uključujući i kraljevsku
vlast (točnije kraljičinu), vojna
osvajanja, podjelu rada, odvojenost
funkcija i kasta, da ne spominjemo
pripitomIjavanje drugih vrsta, pa čak i
početke obrade zemlje. Glavni doprinos
civiliziranog čovjeka tom mravinjačkom
ratnom kompleksu bio je snažni stimulans
iracionalne fantazije.
Na ranijim stupnjevima neolitske kulture
nema još ni traga nagovještaju neke
oružane borbe između sela: vjerojatno su
čak i masivni bedemi oko drevnih gradova
poput Jerihona (što je Bachofen slutio,
a Eliade potvrdio) imali
magijsko-religijsku funkciju, sve dok se
nije otkrilo da pružaju izrazitu vojnu
prednost. Kod neolitskih iskapanja upada
u oči potpuno odsustvo oružja, iako
alata i lonaca ima napretek. To je vrlo
rasprostranjen, iako samo posredan
dokaz. U lovačkih naroda kao što su
Bušmani, starije špiljske slikarije
nikad ne prikazuju borbu na život ili
smrt, ali to pokazuju kasnije slike koje
padaju u isto vrijeme s pojavom
kraljevanja. Opet, iako su staru Kretu
kolonizirale drugačije, dakle
potencijalno neprijateljske etničke
grupe, Childe ukazuje da su one »čini
se, živjele u miru sa starosjediocima,
jer nisu nađena nikakva utvrđenja«.
Sve nas to ne bi trebalo da iznenadi.
Kao što je Grahame Clark dobro
primijetio, rat je »neposredno ograničen
materijalnom bazom, jer vođenje svakog
produženog konflikta pretpostavlja višak
dobara i Ijudi«. Do vremena u kojem je
neolitsko društvo moglo proizvesti takav
višak, paleolitski lovac je bio
zaokupljen lovom na svoju divljač. Takva
privreda ne hrani više od pet, ili u
najboljem slučaju deset ljudi na 3 km².
Ubilačka agresija bila bi s tako malim
brojem ljudi vrlo teško izvediva, još
gore — bila bi samoubilačka. Čak nam i
uspostavljanje principa
»teritorijalnosti« između lovačkih grupa
ne daje naslutiti krvave konflikte, bar
ne u većoj mjeri nego kod ptica.
Obilni neolitski žetveni prinosi u
velikim dolinama Plodnog polumjeseca
preinačili su tu sliku, te promijenili
životne mogućnosti i rataru i lovcu. Jer
rizik obrade zemlje povećavale su i
opasne životinje — tigrovi, nosorozi,
aligatori i vodeni konji — koje su
uznemirivale Afriku i Malu Aziju. Ti
grabežljivci, pa čak i jedva manje
opasna stvorenja, kao govedo urus prije
pripitomljavanja, uzimali su danak u
ljudima i domaćim životinjama, te bi
često izgazili ili požderali žetvu.
Hrabrost potrebnu za suočenje s takvim
životinjama, kao i vještinu ubijanja,
nisu posjedovali uporni vrtlari ili
ratari, koji su u najboljem slučaju
znali loviti ribu mrežom ili ptice
zamkom, nego preživjeli paleolitski
lovci. Ratar koji se držao teško
osvojenog komadića zemlje i prekalio se
redovitim radom, bio je prava suprotnost
pustolovnom, skitničkom lovcu, te je bio
nesposoban za agresiju, ako ne i
paraliziran blagošću svojih osobina. Ne
baš najmanji od skandala što su
izazivali gnušanje nosilaca starog
društvenog poretka, u vrijeme kad je
Doba piramida nasilno prekinuto, bio je
i pogled na »ptičare« — proste seljake a
ne lovce! — koji su postajali
vojskovođe.
U Egiptu i Mezopotamiji, te su se silne
životne navike morale prevladati prije
nego što je lovac naučio kako da ih
iskoristi: činjenica da su prvobitni
gradovi Sumera bili međusobno udaljeni i
manje od dvadesetak kilometara, govori u
prilog tezi da su osnovani u razdoblju
kad takva blizina nije izazivala sporove
oko vlasništva ili sukobe, štoviše, ta
pasivnost, ta podložnost, da ne
spominjemo nedostatak oružja, olakšavala
je malim grupama lovaca utjerivanje
poreza — ili današnjim jezikom:
»plaćanje za zaštitu« — u mnogo većim
ratarskim zajednicama. Tako je,
paradoksalno, pojava ratnika prethodila
pojavi rata.
Ta se preobrazba, gotovo neminovno,
zbila na više mjesta i na toj točki
postoje nesumnjiva svjedočanstva o
oružanom sukobu između dvije samostalne
i politički organizirane grupe — uvjeti
na kojima je Malinowski ispravno
inzistirao kao na kriteriju za rat, za
razliku od pukih teritorijalnih
prijetnji kao kod ptica, pljačkaških
upada ili kanibalskog lova na ljudske
glave. Rat ne implicira samo agresiju,
nego i kolektivni oružani otpor
agresiji: kad ovaj potonji izostane,
može se govoriti o osvajanju,
pokoravanju ili istrebljenju, ali ne o
ratu.
Oprema, organizacija i taktika jedne
vojske nisu bile postignute preko noći:
treba voditi računa o prijelaznom
periodu, prije nego što se veliku masu
ljudi moglo uvježbati da djeluje pod
jedinstvenom komandom. Sve dok nisu
nikli gradovi s dovoljnom koncentracijom
stanovništva, predigra pravom ratu bila
je organizirana ali jednostrana
demonstracija sile i ratobornosti, u
pohodima na drvo, malahit, robove i
zlato.
Korjeniti, institucionalni zaokret prema
ratovanju ne može se, priznajem, u
dovoljnoj mjeri objasniti ni biološkim,
ni racionalnim, ekonomskim razlozima.
Ispod svega leži značajnija, iracionalna
komponenta, koja je dosad jedva
istraživana. Civilizirani rat ne počinje
izravnim pretvaranjem lovačkog poglavice
u ratničkog kralja, nego s jednim
ranijim prijelazom od lova na životinju
u lov na čovjeka, a specijalna svrha tog
lova (ako smijemo primijeniti unatrag,
na daleku prošlost, nesumnjive kasnije
dokaze) bilo je zarobljavanje ljudske
žrtve. Postoje mnogi rasuti podaci kojih
sam se već dotakao raspravljajući o
udomaćenju, a koji nam govore da je
lokalno žrtvovanje ljudi prethodilo
medjuplemenskim ili međugradskim
ratovima. Po toj pretpostavci, rat je
vjerojatno od početka bio nus produkt
religioznog rituala, čija je vitalna
važnost za zajednicu daleko nadmašivala
svjetovno sticanje teritorija, plijena
ili robova, čime su kasnija društva
htjela objasniti svoju paranoidnu
opsjednutost i svoj jezoviti kolektivni
holokaust.
3. Patologija
moći
Prevelika osobna zaokupljenost s vlašću,
kao ciljem, oduvijek je bila sumnjiva
psihologu: on u njoj vidi pokušaj
sakrivanja osjećaja manje vrijednosti,
impotencije i tjeskobe. Kad se ta
tendencija udruži s neumjernom
ambicijom, nekontroliranim
neprijateljstvom i sumnjičenjem, te
gubitkom svakog osjećaja za vlastita,
subjektivna ograničenja, što sve dovodi
do »manije veličine«, tada pred sobom
imamo tipični sindrom paranoje, jednog
od psihičkih stanja s kojima je najteže
izaći na kraj.
Kako to već biva, netom »civilizirani«
čovjek imao je razloga da strahuje od
sila koje je nizom tehnoloških uspjeha
sam u sebi oslobodio. Na Srednjem istoku
su mnoge zajednice umakle skučenosti
puke ekonomije opstanka i počele živjeti
u zaokruženoj, domesticiranoj okolini,
suočavajući se sa svijetom koji se širio
u svim smjerovima, proširujući područje
obradive zemlje, dovlačeći na jedra i na
vesla sirovine iz dalekih krajeva
(osobito nakon 3500. godine pr. n. e.),
dolazeći pri tom često u dodir s drugim
narodima.
Naše vrijeme zna kako je teško postići
kontroliranu ravnotežu u ekonomiji
obilja: naše nastojanje da odgovomost za
kolektivnu akciju koncentriramo u rukama
nekog predsjednika ili diktatora (na što
je Woodrow Wilson ukazao davno prije
nego što su diktatori opet došli u
modu), predstavlja jedan od najlakših
ali i najopasnijih uvjeta za postizanje
te kontrole.
Već sam pokušao nabaciti kakav je učinak
ta opća situacija imala na fenomen
kraljevanja. Sada bih želio pobliže
naglasiti njezin odnos prema žrtvenom
obredu rata. Kako se zajednica širila, a
odnosi u njoj postajali međusobno sve
prepleteniji, njezina je unutrašnja
ravnoteža bila sve nestabilnija, a
mogućnost šteta i poteškoća, gladi i
gubitka života, postajala sve
ozbiljnija.
Pod okolnostima koje su bile izvan
lokalne kontrole, vjerojatno je sve više
rasla i neurotska napetost. Magijska
identifikacija božanskog kralja s
cijelom zajednicom nije smanjivala tu
tjeskobu: uprkos kraljevom polaganju
prava na božansku milost i besmrtnost, i
kraljevi su bili pođložni smrtnim
slučajevima i nesrećama. Pa ako se kralj
i uzdignuo više od običnih ljudi, njegov
pad bio je to kobniji po cijelu
zajednicu.
Na jednom ranijem stupnju, prije ikakvih
pisanih dokumenata, san i činjenica, mit
i tlapnja, empirijsko znanje i
praznovjemo nagađanje, religija i
znanost, oblikovali su nerazmrsivu
zbrku. Slučajno sretna promjena vremena
nakon žrtvenog obreda mogla je
sankcionirati daljnje udobrovoljavanje
bogova, to jest pokolj još većih
razmjera. Po mnogo kasnijim dokazima iz
Afrike i Amerike što ih je prikupio
Frazer, imamo razloga da vjerujemo da je
i sam kralj, upravo zato što je
utjelovljavao zajednicu', mogao poneki
put biti zaklan kao obredna žrtva.
Da bi obožavanog vladara oslobodio tako
nedolične sudbine, u kraljevsku službu
se privremeno mogao ustoličiti i kakav
prost čovjek, kako bi, kad dođe vrijeme,
postao posvećenom žrtvom. Kad je čak i
takva žrtva postala nepopularna — o čemu
se jasno govori u »Popul Vuh«, klasičnom
djelu Maja — zamjena bi se našla u
zarobljenim pripadnicima drugih
zajednica. Transformacija takvih upada i
pohoda u sveopšti rat između dva kralja
kao ravnopravnih »suverenih sila«,
potpomognutih jednako krvožednim
bogovima, ne može se potkrijepiti
dokumentima. Ali to je samo nagađanje
koje povezuje sve komponente rata i do
neke mjere objašnjava zašto se
institucija ratovanja ođržala kroz
cijelu povijest.
Uvjeti koj su pogođovali organiziranom
ratu, koji je vodila vrlo snažna ratna
mašina, sposobna da do kraja razori
masivne bedeme, probije nasipe i zbriše
gradove i hramove, mnogo su se proširili
autentičnim pobjedama radnog stroja. Ali
malo je vjerojatno da bi ti herojski
javni radovi, koji su zahtijevali gotovo
nadljudski napor i izdržljivost, bili
ikada poduzeti u neku čisto svjetovnu
svrhu. Zajednice se nikad ne napinju do
kraja, a još manje oštećuju živote
pojedinaca, osim za ono što smatraju
velikim religioznim ciljem. Samo će
padanje ničice kad je u pitanju
mysterium tremendum, neka manifestacija
božanstva u njegovoj strašnoj moći i
sjajnoj slavi, izazvati takav ekscesivni
kolektivni napor. Ta magijska moć
nadaleko prelazi primamljivost
ekonomskog probitka. U onim kasnijim
slučajevima, kad se čini da se takvi
napori i žrtve čine zbog čisto ekonomske
koristi, pokazat će se da je svjetovna
svrha i sama postala božanstvom, svetim
libidinoznim predmetom, bez obzira na to
poistovjećuje li se ili ne s Mamonom.
Vojna organizacija, potrebna za hvatanje
robova, ubrzo je morala obavljati još
jednu svetu dužnost: aktivnu zaštitu
kralja i lokalnih bogova od osvete, i to
preduhitrenjem napada njihovih
neprijatelja. Širenje vojne i političke
moći postalo je takvim razvojem cilj po
sebi, vrhovna potvrda sila i bogova koji
su vladali zajednicom, te kraljeva
vrhovnog statusa.
Ciklus osvajanja, istrebljenja i odmazde
je kronično stanje »civiliziranih«
država, a kako je primijetio Platon, rat
je i njihovo »prirodno« stanje. Kao što
se tako često događalo kasnije, i tu je
izum megamašine, kao usavršenog
instrumenta kraljevske moći, stvorio
nove svrhe kojima je trebalo služiti. U
tom je smislu i pronalazak vojne mašine
učinio rat »nužnim«, pa čak i poželjnim,
baš kao što je izum mlaznog aviona
učinio masovni turizam »nužnim« i
unosnim.
Čim nam dokumenti postaju dostupni,
najviše upada u oči da je širenje rata,
kao trajne osobine »civilizacije«, samo
povećalo kolektivnu tjeskobu koju je
obred Ijudske žrtve nastojao ublažiti. A
kako se napetost u zajednici povećavala,
više se nije dala prevladati simboličkim
vađenjem utrobe na žrtveniku: taj zalog
trebalo je odmijeniti kolektivnim
žrtvovanjem života u širokim razmjerima.
Tako je tjeskoba vapila za utaženjem
pomoću magijskog žrtvovanja: ljudska
žrtva dovela je do lova na ljudske
glave, takvi jednostrani napadi
pretvorili su se u oružanu borbu i
uzajamno kresivo između suparničkih
sila. Tako je sve veći broj ljudi sa sve
efilkasnijim oružjem bivao uvučen u taj
užasni ritual: ono što je s početka bila
slučajna predigra žrtvovanom zalogu i
samo je postalo »vrhovnom žrtvom«,
obredom koji se obavljao en masse. Ta
ideološka aberacija predstavljala je
konačni doprinos savršenstvu vojne
megamašine, jer je sposobnost da se
poveđe rat i nametne kolektivno
žrtvovanje ljudi ostala zaštitnim znakom
svih suverenih sila, u toku čitave
povijesti.
U vrijeme kad nam pisani dokumenti već
govore o ratu, sva prethodna zbivanja u
Egiptu i Mezopotamiji bila su prekrivena
zaboravom i ostala su nezabilježena,
iako zapravo nisu mogla biti mnogo
drugačija od onih o kojima kod Maja i
Azteka imamo kasnije posve određena
znanja. Ali ipak, još tako kasno kao u
Abrahamovo vrijeme, glas božji mogao je
zapovjediti ocu da na vlastitom
žrtveniku žrtvuje svog ljubljenog sina,
dok su javna žrtvovanja ratnih
zarobljenika ostala jednom od standarnih
ceremonija u »civiliziranim« državama
poput Rima. Glosiranje modernih
povjesničara nad svim tim dokazima
pokazuje kako je nužno za
»civiliziranog« čovjeka bilo
potiskivanje te zle savjesti da bi mogao
sačuvati samopoštovanje za sebe kao za
racionalno biće: iluzija koja spašava
život.
Prema tome, mehanički organiziran rad i
mehanički organizirano razaranje i
uništenje predstavljaju dva pola
civilizacije. Otprilike iste snage i
iste metode djelovanja mogle su se
primijeniti na oba polja. Sistematski
dnevni red pomagao je da se do neke
mjere kontroliraju razularene energije,
pomoću kojih su se pusti snovi i
isprazna maštanja sada mogli pretvoriti
u stvarnost. Ali u vladajućoj klasi nije
djelovala nikakva slična spasonosna
kontrola. Zasićena dokolicom, ta je
klasa imala osjećaj da u ratu »nešto
radi«, te da joj slučajne teškoće,
odgovornosti i rizik smrti pružaju
ekvivalent časnog rada. Rat nije postao
samo »zdravlje države«, kako ga naziva
Nietzsche: bio je uz to i najjeftiniji
oblik lažne kreativnosti, jer je u svega
nekoliko dana mogao proizvesti opipljive
rezultate uništavanjem napora mnogih
naraštaja.
Ta golema »negativna kreativnost«
neprestano je poništavala stvarnu korist
od megamašine. Plijen dobiven u nekoj
uspješnoj vojnoj ekspediciji bio je,
ekonomski rečeno, »totalna
eksproprijacija«. Ali pokazalo se da je
to jadna zamjena za trajni porez na
prihod, što će Rimljani kasnije i
otkriti. Kao španjolsko zgrtanje zlata u
Peruu i Meksiku, ta »laka para« je često
potkopala pobjednikov ekonomski sistem.
Kad su prevladale takve imperijalne
pljačkaške privrede, koje su vrebale
jedna na drugu, dokinuta je mogućnost
jednosmjernog dobitka. Ekonomski
rezultat je postao iracionalan, baš kao
i vojna sredstva.
Ali, da bi nekako kompenzirala te
bešćutne eksplozije neprijateljstva i
kidanje onih redovitih obrazaca
ponašanja koji održavaju život,
megamašina je uvela unutrašnji red koji
je bio stroži od uobičajenog reda svake
plemenske zajednice. Taj mehanički red
upotpunjavao je ulogu žrtvenog obreda,
jer svaki red, bez obzira na to kako
krut, smanjuje nužnost izbora, pa time i
tjeskobnu napetost. Kako naglašava
psihijatar Kurt Goldstein, »prisilni
obrazac reda« postaje bitno važan čak i
kad tjeskobu uzrokuje čisto fizička
povreda mozga.
Žrtveni rituali i rituali prinude bili
su, prema tome, unificirani djelovanjem
vojne mašine. Ako je tjeskoba bila onaj
izvorni motiv koji je izazvao
subjektivnu reakciju žrtvovanja, rat je,
šireći područje žrtve, također sužavao
područje u kojem se mogao kretati
normalan čovjekov izbor zasnovan na
poštovanju za sve stvaralačke mogućnosti
organizma. Jednom riječju, prisilni
kolektivni obrazac reda bio je ključno
postignuće negativne megamašine. U isto
vrijeme, stjecanje moći do kojeg je
dovela megamašina, prouzročilo je jasno
izražene simptome raspada u mozgovima
onih koji su obično raspolagali tom
snagom: ne samo da su postali
dehumanizirani, nego su kronično gubili
svaki smisao za stvarnost, poput onog
sumerskog kralja koji je svoja osvajanja
proširio u tolikoj mjeri da je na
povratku svoju prijestolnicu našao u
rukama neprijatelja.
Od četvrtog stoljeća nadalje spomenici
velikih kraljeva obiluju neprisebnim
hvaljenjem o vlastitoj moći i šupljim
prijetnjama protiv svakoga tko bi
opljačkao njihove grobove ili izbrisao
natpise — što se, usprkos tome, često
događalo. Poput Marduka u akadskoj
verziji Postanja, novi kraljevi
brončanog doba vozili su se u svojim
bojnim kolima »neodoljivi i strašni«,
»iskusni u pustošenju i razaranju
vješti... odjeveni u oklop užasa«. Takvi
bolećivi sentimenti još su nam uvijek i
predobro poznati: nuklearna dugmad
Pentagona predstavlja samo njihovu
imitaciju.
Takvo neprestano potvrđivanje moći
poteklo je, bez sumnje, iz nastojanja da
se osvajanje olakša prethodnim
zastrašivanjem neprijatelja. Ali ono
također svjedoči o sve većoj
iracionalnosti, gotovo razmjernoj s
raspoloživim sredstvima za razaranje: to
je nešto što ćemo opet vidjeti u našem
vremenu. Paranoja je bila toliko
metodična da je osvajač, više nego u
jednoj prilici, sravnio grad sa zemljom
samo zato da bi ga na istom mjestu
ponovo sagradio, pokazujući se tako u
svojoj dvosmislenoj ulozi
razoritelja-stvoritelja, ili vraga i
boga u jednoj osobi.
Podaci o takvim povijesnim djelima još
su prije nekih pola stoljeća mogli biti
pod znakom pitanja: ali vlada
Sjedinjenih Država slijedila je upravo
tu istu tehniku prilikom totalnog
razaranja i poslijeratne obnove
Njemačke, pokrivajući užasnu vojnu
strategiju istrebljivačkog bombardiranja
jednako demoralizatorskom političkom i
ekonomskom strategijom koja je pobjedu
predala u ruke nepopravljivim Hitlerovim
pristašama.
Ta dvosmislenost, ta dvojnost između dva
tipa megamašine iskazana je na kraju
jedne blage, pa ipak jezive sumerske
pjesme koju navodi S. N. Kramer:
Pijuk i košara
sagradiše grad
Čvrstu je kuću
motika digla...
A kuću koja se
digne na kralja I
Kuću što nije
pokorna kralju
Podići će
kralju pijuk i motika.
Kada je kult kralja bio jednom čvrsto
uspostavljen, zahtjev za umnožavanjem
moći povećavao se a ne smanjivao:
gradovi koji su nekoć živjeli mirno,
jedan drugome gotovo u vidokrugu (poput
prvobitnog grozda gradova u Sumeru),
postali su sada potencijalni
neprijatelji, svaki sa svojim ratobomim
bogom, svaki sa svojim kraljem, svaki sa
svojom sposobnošću da prikupi oružanu
silu i razori svojeg susjeda. Pod tim
uvjetima se pojava što je započela kao
neurotična tjeskoba koja zahtijeva
kolektivni ceremonijal žrtve, i previše
lako pretvorila u racionalnu bojazan i
dobro obrazloženi strah iz kojeg je
proizlazila nužnost da se poduzmu
jednake protumjere — ili bi preostala
sramotna predaja kao što je to učinilo
Vijeće staraca u Erechu kad se suočilo s
prijetnjom.
Zabilježimo još ono što se kaže u
panegiriku posvećenom jednom od
najranijih predstavnika tog sistema
moći, Sargonu iz Akada, u »Kronici o
Sargonu«: »Nije imao ni suparnika ni
protivnika. I njegov sjaj, što je tjerao
strah u kosti, širio se po svim
zemljama.« Da bi se održala ta osobita
aureola moći što je zračila samo oko
kraljeve glave, »pet tisuća i četiri
stotine vojnika jelo je svakoga dana u
njegovoj nazočnosti«, to jest unutar
citadele u kojoj su čuvali kraljevsku
riznicu i svećeničku žitnicu, te
monopolističke instrumente političke i
ekonomske vlasti. Unutrašnji bedemi
tvrđave nisu samo pružali dodatnu
sigurnost u slučaju proboja predzida,
nego su također bili zaštita od svih
mogućih nemira lokalnog stanovništva.
Postojanje stajaće vojske tog tipa, koja
samo čeka na mig i zov, ukazuje na dva
uvjeta: na potrebu za uvijek spremnim
sredstvima prinude u svrhu očuvanja
poretka, te na sposobnost nametanja
stroge vojne discipline, jer bi se inače
i sama vojska mogla pretvoriti u
pobunjenu i opasnu gomilu — što se
kasnije, u Rimu, i previše često
događalo.
4. Hod carstva
Uznosita izvorna povezanost kraljevanja
s posvećenim silama, sa žrtvovanjem
ljudi i vojnom organizacijom, bila je,
pretpostavljam, bitna za ukupni razvoj
»civilizacije« koji se odvijao između
4000 i 6000. godine pr. n. e. Ta
povezanost ostaje ispod raznoraznih
tankih premaza bitna i danas. Današnja
»suverena država« samo je uvećani
apstraktni pandan božanskoga kralja, a
institucija ljudske žrtve i ropstva još
je uvijek prisutna, isto tako uvećana,
čak bahatija u svojim zahtjevima.
Sveopšta vojna obaveza (regrutacija po
faraonskom uzoru) upadljivo je povećala
broj posvećenih žrtava, dok su ustavne
vladavine »konsensusom« učinile moć
vladara još apsolutnijom, jer se
neslaganje i kritika »ne priznaju«.
Magijski poticaji za rat poprimili su s
vremenom poštovanije utilitamo ruho. Dok
se potjera za žrtvama-zarobljenicima
mogla proširiti u još užasniji pokolj
zarobljenih žena i dece, pošteđene žrtve
mogle su se pretvoriti u roblje i tako
povećati radnu snagu i ekonomsku
efikasnost osvajača. Tako su sekundarni
proizvodi vojnog napora — robovi,
plijen, zemlja, porezi i nameti —
nadomjestili i pritvorno sakrili nekoć
gole, iracionalne motive. Budući da je
kraljevanje pratila opšta ekspanzija
ekonomske produktivnosti i kulturnog
bogatstva, koja je prividno kompenzirala
njegove destruktivne tendencije, Ijudi
su bili kondicionirani tako da prihvate
zlo kao jedini način da se očuva dobro.
Osim toga, nisu imali alternative,
izuzev u slučaju sloma megamašine.
Ponavljana smrt civilizacija, do koje
đolazi uslijed unutrašnjeg raspada i
vanjskih napada, što je Amold Toynbee
obilno dokumentirao, podvlači činjenicu
da su zli elementi u tom amalgamu u
velikoj mjeri poništavali koristi i
blagođati. Jedini trajni doprinos
megamašine bio je mit o samoj mašini:
shvaćanje da je
taj stroj već po samoj svojoj prirodi
neodoljiv, a pod uvjetom da mu se nitko
ne opire i krajnje koristan. Taj
magijski čar još uvijek opčinjava i
upravljače i masovne žrtve današnje
megamašine.
Kako je ratni stroj jačao, autoritet
hrama postajao je manje nužan, a dvorska
organizacija, obogaćena i autarhična
unutar velikog državnog teritorija,
često je zasjenjivala religioznu
organizaciju. Oppenheim je došao do tog
zaključka proučavajući razdoblje nakon
pada Sumera. Ali često su se zbivali i
pomaci u ravnoteži vlasti i moći.
Svećenstvo je često postajalo poslušni
sluga megamašine koju je prvotno
posvetilo i pomoglo joj da se čvrsto
afirmira.
Sam uspjeh megamašine ponovno je osnažio
opasne mogućnosti što ih je dotad
obuzdavala upravo ljudska slabost.
Inherentna bolest čitavog tog sistema
moći otkriva se u činjenici da su
kraljevi, uzdignuti ponad svih drugih
ljudi, bili neprestano tetošeni
laskanjem i hranjeni krivim
informacijama — gorljivo štićeni od
uznemirujućeg i uravnotežujućeg
»povratnog efekta«. Tako kraljevi nikada
nisu naučili, ni iz svog vlastitog
iskustva ni od povijesti, da je
neograničena moć neprijatelj života: da
njihove metode nose u sebi svoju
propast, da su njihove vojne pobjede
prolazne, a njihovi egzaltirani zahtjevi
podvala i apsurd.
S kraja tog velikog Doba graditelja u
Egiptu, kad je vladao faraon Pepi I iz
VI dinastije, dolazi nam svjedočanstvo
koje potvrđuje tu sveprožimajuću
iracionalnost, to rječitije što potječe
od relativno sređenih i neopsjednutih
Egipćana:
Vojska se vratila bez
gubitka
Nakon što je
udarila na zemlju Stanovnika Pijeska
Nakon što je
porušila njezine bedeme...
Nakon što je
posjekla njezine smokve i vinograde...
Nakon što je
popalila sve njezine domove
I ubila u
njima desetke tisuća vojnika.
Ti stihovi sažimaju hod svakog carstva:
iste hvalisave riječi, ista zlodjela,
isti podli rezultat u izvještajima, od
najstarije egipatske palete pa do
najsvježijih američkih novina u kojima
se, ovog trenutka dok pišem, govori o
masovnim zločinstvima što ih uz pomoć
napalm-bombi i defolijacije oružana sila
Sjedinjenih Država počinja nad
bespomoćnim seoskim stanovništvom
Vijetnama, nedužnim narodom,
iskorijenjenim, teroriziranim, trovanim
i živim pečenim, u jalovom nastojanju da
se fantazije moći američke
vojno-industrijsko-znanstvene elite
učine »vjerodostojnim«.
Ipak, samim činom poticanja na razaranje
i pokolj, rat je svojim uništavajućim
spontanitetom prevladavao ograničenja
ugrađena u megamašinu. Otuda i osjećaj
radosnog oslobođenja koji tako često
prati izbijanje rata, kada se skidaju
svakođnevni lanci, a budući mrtvi i
ranjeni još nisu prebrojeni. U osvajanju
neke zemlje ili u zauzimanju nekog grada
izvrtale su se sve redovite vrline
civilizacije. Poštovanje vlasništva
ustupilo je mjesta ispraznom uništavanju
i pljački, a seksualno potiskivanje
odmijenjeno je službenim poticanjem na
silovanje. Opšta mržnja na vlastitu
vladajuću klasu bila je lukavo
kanalizirana dobrom prilikom da se
osakati ili ubije tuđinski neprijatelj.
Ukratko, umjesto da se ugnjetavač i
ugnjeteni potuku unutar grada, usmjerili
su svoju agresiju na zajednički cilj —
napad na suparnički grad. Što je veća
bila napetost i što surovije dnevno
potiskivanje koje nameće civilizaciju,
to korisnije poslužio bi rat kao
sigurnosni ventil. Naposljetku, rat je
imao još jednu, čak nezaobilazniju
funkciju, ako se moja pretpostavljena
veza između napetosti, ljudske žrtve i
rata može održati: rat je opravdavao sam
sebe, zamjenjujući neurotsku napetost s
racionalnim strahom pred stvarnom
opasnošću. Kad bi rat već jednom izbio,
postojali su solidni razlozi za
hapšenja, teror i kompenzatorne
manifestacije hrabrosti.
Kronično ratno stanje bilo je očito
velika cijena za mnogo hvaljene
dobrobiti »civilizacije«. Trajno
poboljšanje moglo je doći samo
detronizacijom mita o božanskoj prirodi
kraljevanja, demontiranjem suviše moćne
megamašine i smanjivanjem bezobzirnog
iskorištavanja radne snage. Duševno
zdravi ljudi nemaju potrebe da se
opijaju fantazijama o apsolutnoj moći,
niti im treba da izlaze na kraj sa
stvarnošću pomoću samosakaćenja i
prijedobnog koketiranja sa smrću. Ali
kritična slabost svake previše
regimentirane institucionalne strukture
— a »civilizacija« je gotovo po
definiciji bila od početka pretjerano
regimentirana — leži u tome što ona ne
teži stvaranju psihički zdravih Ijudi.
Kruta podjela rada i segregacija po
kastama stvaraju neuravnotežene
karaktere, dok mehanička rutina
normalizira — i plaća — one prisilne
ličnosti koje se boje uhvatiti ukoštac
sa zbunjujućim bogatstvom življenja.
Jednom riječju, svojeglavo nepoštovanje
organskih granica i ljudskih mogućnosti
potkopavalo je vrijednost što ga je
uređenju ljudskih poslova i
razumijevanju čovjekovog mjesta u
svemiru dala nova, na nebo orijentirana
religija. Dinamizam i ekspanzivnost
civilizirane tehnike mogli su se
pokazati kao bitna protuteža fiksaciji i
izolaciji seoske kulture da njihov režim
nije još više sputavao život.
Ali, svaki sistem zasnovan na
pretpostavci apsolutne moći je ranjiv.
Bajka Hansa Christiana Andersena o caru
koji je poletio na svojoj zračnoj lađi
ne bi li osvojio svijet, a porazila ga
je sićušna mušica koja mu je ušla u uho
i mučila ga, vrijedi i za mnoštvo drugih
nezgoda. Najčvršća gradska vrata mogu se
otvoriti lukavstvom ili prijevarom, što
se dogodilo Babilonu i Troji, a puka
legenda o Ouetzalcoatlovu povratku
spriječila je Montezumu da poduzme
efikasne mjere i svlada malu Cortezovu
družinu. Čak i najstrožu kraljevu
zapovijed mogu ne poslušati ljudi koji
se još uvijek obaziru na vlastite
osjećaje ili vjeruju svojoj procjeni —
što je učinio drvosječa meka srca,
potajno ne poslušavši kralja i spasivši
time život Edipu.
Nakon drugog tisućljeća pr. n. e.,
kolosalna radna mašina upotrebljavala se
povremeno: više nikada nije dostigla
onaj vrhunac efikasnosti o kojem nam
svjedoče fine dimenzije velikih
piramida. Privatno vlasništvo i privatni
poslodavci polako su preuzeli mnoge
nekadašnje javne funkcije; izgledi za
dobitak postali su djelotvomiji nego
strah od kazne. S druge strane, iako je
svoj rani vrhunac regimentacije dosegla
u »sumerskoj falangi«, vojna mašina
potakla je mnoga tehnološka usavršenja
na drugim područjima. Jedva da je
pretjerano reći da je mehanička
invencija dugovala mnogo više vojnim
nego mirnodopskim vještinama, a tako je
bilo sve do našeg trinaestog stoljeća.
To vrijedi kroz duge vremenske poteze u
povijesti. Bojna kola iz brončanog doba
prethodila su opštoj upotrebi
transportnih kola, kipuće ulje služilo
je za odbijanje neprijatelja pri opsadi
gradova prije nego što je poslužilo za
pogon strojeva ili grijanje zgrada:
napuhani pojasevi za spasavanje služili
su asirskoj vojsci pri forsiranju rijeke
tisućama godina prije nego što su
izumljeni kolutovi za civilno plivanje.
Metalurške aplikacije također su se brže
razvijale u vojnoj nego u civilnoj
upotrebi: kosa za obaranje ljudi bila je
pričvršćena na bojna kola mnogo prije
nego na poljoprivredne strojeve za
košnju, a Arhimedovo poznavanje mehanike
i optike bilo je primijenjeno pri
uništavanju rimske flote koja je napala
Sirakuzu, prije nego na neku
konstruktivnu proizvodnu svrhu.
Od grčke vatre do atomske bombe, od
balista do raketa, ratovanje je bilo
glavni izvor onih mehaničkih izuma za
koje je bilo potrebno metalurško i
kemijsko znanje. Ipak, kad odamo dužno
priznanje svim tim izumima i kad ih
uzmemo u obzir, nijedan od njih, čak ni
čitav niz pronalaska nije se pokazao
tako značajnim doprinosom tehničkoj
efikasnosti i radovima velikih razmjera
kao sama megamašina. U oba svoja oblika,
konstruktivnom i destruktivnom,
megamašina je uspostavila novi obrazac
reda i nove izvedbe standarde. Pokazalo
se da je nešto vojne discipline i
samopožrtvovnosti nužan sastojak da bi
svako »veliko društvo« diglo svoj pogled
iznad seoskog obzora: uredno
knjigovodstvo, što su ga hram i palata
uveli u ekonomske poslove, od bitne je
važnosti za svaki veći sistem praktične
trgovine i suradnje.
Napokon, u apstraktnom modelu megamašine
bila je implicirana i mašina koja radi
sama, odvojena od pomnog čovjekovog
nadzora, ako već ne od njegove vrhovne
kontrole. Ono što se jednom radilo
nespretno, s nesavršenim ljudskim
dijelovima koji su uvijek nužni kod
radova velikog opsega, utrlo je put
mehaničkim operacijama kojima se danas
može vješto upravljati i u malim
razmjerima: automatska hidraulična
električna centrala može prenijeti
energiju od sto tisuća konjskih sila.
Očito, mnogi mehanički trijumfi našeg
vremena bili su već latentni u
najranijim megamašinama; štoviše, čovjek
je u imaginaciji potpuno predpostavljao
njihovu korisnost. Ali prije nego što s
nepravom postanemo suviše ponosni na naš
tehnički napredak, prisjetimo se da
jedna jedina termonuklearna bomba danas
može lako ubiti deset milijuna ljudi,
kao i da su se umovi zaduženi za to
oružje već pokazali u praksi skloni
krivim proračunima, ljudski pogrešnom
rasuđivanju, izopačenim fantazijama i
psihičkom slomu, baš poput kraljeva iz
bronzanog doba.
5. Reakcija
protiv megamašine
Izgleda da je vaga mehanizirane moći od
samog početka pretezala na stranu
destrukcije. U slučajevima kad je
megamašina bila predana u intaktnom
stanju kasnijim civilizacijama, njezin
se kontinuitet sačuvao u negativnom
obliku vojne mašine — izvježbane,
standarđizirane i podijeljene na
specijalizirane dijelove. To vrijedi čak
za disciplinske i organizacione detalje,
što su se ogledali u podjeli rada između
udarnog oružja i dalekometne vatrene
moći, između strijelaca, kopljanika,
mačonoša, konjanika i vozača bojnih
kola.
»Ne budi vojnik«, savjetuje nam jedan
egipatski pisar iz Novog kraljevstva:
»jer on kao regrut 'prima vruće udarce
po svom tijelu, pogubni udarac u oko...
a tjeme mu zjapi posjekotinom. Polegnu
ga i tuku... Izubijan je i izgreben od
bičevanja’.« Na takvim vojničkim
postupcima sagrađena je »blistava moć«:
proces destrukcije započinjao je s
prepariranjem najmanje jedinice.
Očigledno, »pruski« dril i narednik
imaju za sobom dugu povijest.
Bilo bi utješno povjerovati da su se
graditeljska i rušilačka snaga
megamašine uzajamno dokidale, te pružale
mjesta za razvoj važnijih ljudskih
ciljeva zasnovanih na ranijim
dostignućima udomaćenja i humanizacije.
To se u stanovitoj mjeri zaista i
događalo jer su široki pojasevi
teritorija u Aziji, Evropi i Americi
bili samo nominalno osvojeni, a njihovi
stanovnici su, uz plaćanje poreza i
nameta, živjeli uglavnom izoliranim,
zatvorenim životom svoje zajednice,
držeći se lokalnih specifičnosti do
samozatupljenja i kobne trivijalnosti.
Međutim, najveća prijetnja efikasnosti
megamašine dolazila je iznutra: od
njezine krutosti i potiskivanja
individualnih sposobnosti, te od pukog
nedostatka racionalne svrhe.
Osim destruktivnih tendencija vojne
mašine, megamašina je imala mnogo
inherentnih ograničenja. Već i samo
povećanje stvarne snage imalo je na
vlađajuće slojeve učinak koji je
oslobodio proizvoljne fantazije
nesvjesnog, te razigrao sadističke
impulse koji dotad nisu imali
kolektivnog oduška. A istodobno sama
mašina i njezino djelovanje zavisili su
o svojim slabim, grešnim, glupim,
tvrdoglavim ljudskim dijelovima, tako da
je pod udarcima cijeli aparat bio sklon
raspadu. Ti mehanizirani ljudski
dijelovi nisu se ni sami mogli održati
bez potpore dubokih magijsko-religijskih
vjerovanja u sistem izražen u u kultu
bogova. Tako su ispod glatke i
veličanstvene površine velikog stroja,
čak i kad su ga čuvali zastrašujući
simbolički likovi, morale od početka
postojati mnoge pukotine i naprsline.
Sreća je što se ljudsko društvo nije
moglo prisiliti da točno odgovori
teoretskoj građevini što ju je kult
kraljevanja bio podigao. Previše
običnog, svakodnevnog života bježi i
najefikasnijem nadzoru i kontroli, o
prinudnoj disciplini da i ne govorimo.
Znakovi zlovolje, prkosa, povlačenja i
bijega postoje od najranijih vremena:
sve njih proslavila je klasična židovska
legenda o egzodusu iz Egipta. Čak i kad
se svaki kolektivni izlaz pokazao kao
nemoguć, dnevni poslovi u polju, u
radionici, na tržnici, obiteljske spone
i odanost zavičaju, kult bogova, težili
su slabljenju sistema totalne kontrole.
Kao što smo već zabilježili, izgleda da
se najveći slom megamašine dogodio u
ranoj fazi, kad je Doba piramida bilo na
svom vrhuncu, sudeći barem po njegovim
zemnim ostacima. Međuvlašće od neka dva
stoleća, koje razdvaja »Staro
kraljevstvo« od »Srednjeg kraljevstva«,
ne može se objasniti drugačije nego
isključivo revolucionarnim ustankom.
Iako je drevni kompleks moći na kraju
bio restauriran, modificiran je raznim
važnim ustupcima, među kojima nalazimo i
onaj da besmrtnost sad pripada cijelom
stanovništvu. To je nekad bila
privilegija faraona ili gornje klase.
Stvarni događaji koji su doveli do
svrgavanja centralne vlasti nisu ostali
zabilježeni, ali osim rječitog
svjedočenja šutnje i opadanja
građevinske djelatosti, imamo živi opis
promjena do kojih je moglo doći samo
nakon revolucionarnog nasilja. Te
promjene podrobno opisuje Ipuver, jedan
pristalica starog poretka. Njegova
žalopojka opisuje nam revoluciju viđenu
iznutra, plastično i ništa manje
literarno nego što »Doktor Živago«
opisuje boljševičku revoluciju.
Ta prva pobuna protiv ustaljenog poretka
izvrnula je piramidu vlasti na kojoj se
zasnivala megamašina: supruge dotad
velikih ljudi bile su prisiljene postati
služavke i bludnice, kažu nam papirusi,
a običan narod popeo se na položaje
moćnih. »Vratari govore: uđimo i
pljačkajmo... Čovjeku je vlastiti sin
postao neprijatelj... Plemići jadikuju a
siromasi se raduju... Prljavština je
zavladala zemljom. Nema zaista nikog
čija bi odjeća u ovim vremenima bila
bijela... Oni koji su gradili piramide
postali su zemljoradnici... Zalihe
egipatskih žitnica dijele se sada po
načelu: dođi i grabi.«
Na toj točki stvarnost je, očito,
probila veličanstveni teološki bedem i
srušila društvenu strukturu. Kozmički
mit i centralizirana moć nestali su za
neko vrijeme, a feudalni gospodari,
veliki zemljoposjednici, guverneri
provincija, starješine gradskih i
seoskih vijeća vratili su se u službu
svojih manjih lokalnih bogova i preuzeli
teret vlasti. Sve bi se to jedva moglo
dogoditi da okrutno breme nije pod
kraljevanjem postalo nepodnošljivo,
usprkos sjajnim tehnološkim rezultatima
megamašine.
Ta drevna revolucija, srećom, dokazuje
nešto čega bi danas opet trebalo da se
prisjetimo: da ni egzaktna znanost ni
tehnologija nisu zaštita od
iracionalnosti onih koji upravljaju
sistemom. Iznad svega: da se i najjača i
najefikasnija megamašina može zbaciti,
da ljudske zablude nisu besmrtne.
Propast Doba piramida pokazala je da
megamašina živi na osnovi Ijudskih
vjerovanja koja se mogu srušiti, na
ljudskom odlučivanju koje se može
pokazati pogrešnim, te na ljudskom
prihvaćanju koje se može uskratiti kad
magija postane diskreditirana. Ljudski
dijelovi od kojih se sastojala
megamašina bili su po svojoj prirodi
mehanički nesavršeni, nikad potpuno
pouzdani. Megamašina je ostala ranjiva
sve dok se nisu mogli stvoriti pravi
strojevi od drva i metala, i to u
dovoljnim količinama da zamijene većinu
Ijudskih sastavnih dijelova.
Spomenuo sam tu pobunu čije su
posljedice, ako već ne detaljni uzročni
lanac, dobro potvrđene, jer može stajati
za mnoge druge izazove, ustanke i pobune
robova koje su po svoj prilici bile
brižno očišćene iz službenih kronika. Tu
srećom možemo pribrojiti pad u
sužanjstvo i bijeg Židova čiji je
prisilni rad za egipatsku megamašinu
ostao zapisan; slično stoji i s ustankom
robova koji se dogođio u Rimu za vrijeme
aristokratske viadavine Graha. Imamo
razloga za pomisao da je bilo i mnogo
drugih pobuna ljudi, također nemilosrdno
ugušenih, poput Tylerova ustanka ili
Pariške komune godine 1871.
Ali ako ne bi bilo aktivne odmazde,
postojali su normalniji oblici da se
izrazi otuđenje i otpor. Neki su od
njih, zaista, bili toliko normalni, da
su predstavljali zdrav razvoj male
privrede i obične zemaljske koristi. Sam
grad, iako u početku veliko kraljevo
poduzeće, nije bio samo aktivni suparnik
megamašine nego, kako se pokazalo,
ljudskija i korisnija alternativa, s
boljim sredstvima za organizaciju
ekonomskih funkcija i hranjen
raznolikošću ljudskih sposobnosti.
Velika ekonomska snaga grada nije ležala
u mehanizaciji proizvodnje, nego u
sklopu najveće moguće raznolikosti
vještina, sposobnosti i zanimanja.
Umjesto da izgladi ljudske razlike i
standardizira ljudske reakcije, kako bi
megamašina radila efikasnije i kao jedno
tijelo, grad je priznavao i naglašavao
razlike. Neprekidnim međusobnim općenjem
i suradnjom, gradski vođe i građani
mogli su iskoristiti čak i svoje sukobe
kako bi se potakle neslućene ljudske
mogućnosti koje su inače bile potisnute
regimentacijom i društvenim
konformizmom. Gradska suradnja,
zasnovana na principu »daj-dam«, bila je
kroz čitavu povijest ozbiljan rival
mehaničkoj regimentaciji, a često ju je
djelotvorno i odmjenjivala.
Grad, doduše, nije nikada u potpunosti
izbjegao prisilama megamašine: kako je i
mogao, kad je tvrđava, bitni izraz
organiziranog združenja svete i profane
moći, zapremala njegovo središte kao
vidni podsjetnik kraljeve neizbježne
nazočnosti? Ipak, život grada pogodovao
je višeglasnom ljudskom razgovoru, za
razliku od zavezana jezika i monologa
kraljevske moći, iako ti vrijedni
atributi gradskog života nisu nikako
bili dio izvornih kraljevskih namjera i
često su potiskivani.
Slično tome, grad je ohrabrivao male
grupe i udruživanje na osnovi susjedstva
i profesije; konstituirana suverena
vlast je uvijek sumnjičavo promatrala
njihovu prijeteću nezavisnost. Ostaje
činjenica na koju je ukazao Leo
Oppenheim da je u Mezopotamiji, ako već
ne u Egiptu, sam grad imao dovoljno
snage i samopoštovanja da prkosi
državnoj organizaciji. »Mali broj starih
i važnih gradova uživao je privilegije i
povlastice, uz poštovanje kralja i
njegove vlasti... U načelu, stanovnici
’slobodnih gradova’ uspijevali su se
manje-više osloboditi kuluka i vojne
službe ... kao i dijela poreza ... već
prema političkoj situaciji.« Ili, da se
poslužim svojim riječima ti drevni
gradovi zahtijevali su od megamašine
veću mjeru slobode.
6. Uzde na
megamašini
Budući da su osnovne institucionalne
preobrazbe što su prethodile izgradnji
megamašine bile magijske i religijske,
ne treba da nas iznenadi što se
najefikasnija reakcija protiv nje
napajala na istim izvorima. Jednu takvu
moguću reakciju sugerirala su mi dva
čitaoca u svojim pismima: naime, da je
ustanova Sabata bila zapravo način
svjesnog i periodičnog zaustavljanja
megamašine, isključivanjem ljudske
pogonske snage. Jednom tjedno zavladala
bi mala, intimna, temeljna jedinica:
obitelj i Sinagoga, afirmirajući u
praksi ponovno one ljudske komponente
što ih je veliki kompleks moći bio
potisnuo.
Za razliku od svih drugih vjerskih
blagdana, Sabat se iz Babilona raširio
cijelim svijetom, uglavnom preko tri
religije: judaizma, kršćanstva i islama.
Ali imao je ograničeno, lokalno poreklo,
i higijenski razlozi kojim ga opravdava
Sudhoff, premda fiziološki zdravi, ne
objašnjavaju nam njegov nastanak.
Izdvajanje čitavog jednog dana iz radnog
tjedna moglo se dogoditi samo na
području na kojem je postojao ekonomski
višak: bilo je to sredstvo kojim se
zadovoljavala želja za odbacivanjem
tegobne prisile i potreba da se opet
potvrde one značajnije stvari u čovjeku.
Možemo pretpostaviti da je ovo potonje
imalo velikog udjela u tako
eksploatiranoj i ugnjetenoj grupi kao
što su bili Židovi. Jedino subotom
uživali su najniži slojevi slobodu,
dokolicu i dostojanstvo koji su ostalih
dana pripadali samo izabranoj manjini.
Takvo rastezanje i popuštanje uzdi,
takav izazov, očito nije bio rezultat
neke svjesne procjene i kritike sistema
moći; moralo je to poteći iz daleko
dubljih i tamnijih kolektivnih izvora. U
dnu je možda ležala potreba da se pomoću
sređenog rituala, jednako kao i pomoću
prisilnog rada zavlada unutrašnjim
životom. Ali Židovi, koji su prigrlili
Sabat i predali ga drugim narodima,
svakako su više nego jedanput bili žrtve
megamašine, jer su često bili masovno
odvođeni u sužanjstvo, a za vrijeme svog
babilonskog egzila povezali su Sabat s
još jednim nusproduktom iz tog
razdoblja, s institucijom Sinagoge.
Kao organizaciona jedinica, Sinagoga je
izbjegla svim ograničenjima starijih
religija, koje su bile vezane za
teritorijalne bogove i za udaljeno
svećenstvo u prijestolnici, jer se mogla
prenijeti svagdje. Vođa takve zajednice,
rabbi, bio je više učenjak i sudac nego
svećenik zavisan o kraljevskoj ili
gradskoj vlasti. Poput seoske zajednice,
Sinagoga je bila mjesto u kojem su ljudi
međusobno bili »na ti«, licem u lice.
Okupljala ju je ne samo susjedska
bliskost, ne samo zajednički obred i
poseban dan za pobožnost, nego i
redovita pouka i raspravljanje o
pitanjima običaja, morala i zakona. Ta
potonja intelektualna zasada gradskog je
podrijetla, i upravo je ona nedostajala
seoskoj kulturi.
Koliko nam je poznato, prije 600. godine
pr. n. e., nijedna druga religija nije
spajala u sebi te bitne atribute,
uključujući prenosivost pomoću malih
ćelija i univerzalnost, iako Woolley
slijedi ta obilježja unatrag sve do
obožavanja kućnih bogova, što je Abraham
mogao prihvatiti u Uru, gdje se u kripti
pod kućom čak i pokapalo. Židovska
zajeđnica je pomoću Sinagoge povratila
svoju autonomiju i sposobnost za
vlastitu reprodukciju koju je selo
izgubilo nastankom većih političkih
organizacionih jedinica.
Ta nam činjenica objašnjava ne samo
čuđesni opstanak Židova u toku
beskrajnih stoljeća progona, nego i
njihovu raspršenost širom svijeta, što
je još značajnije, ona nam pokazuje da
se ta mala organizaciona jedinica, iako
nenaoružana i izložena ugnjetavanju, baš
kao i selo, mogla održati kao aktivna
jezgra samobitne intelektualne kulture
kroz više od dvije i pol tisuće godina,
dok se svaki veći oblik organizacije,
zasnovane samo na moći, raspadao.
Sinagoga je imala unutrašnju čvrstoću i
trajnost koja je uvijek nedostajala
visoko organiziranim državama i
carstvima, usprkos svim njihovim
privremeno efikasnim instrumentima
prinude.
Mala zajednica-ćelija, u svom judejskom
obliku, imala je, prirodno, ozbiljnih
slabosti. S jedne strane njezina
temeljna pretpostavka, postojanje
osobitog odnosa što ga je Abraham
uspostavio s Jehovom i po kojem su
Židovi izabrani narod, bila je
pretjerana baš kao i zahtjevi
kraljevanja po milosti božjoj. Ta
nesretna zabluda za dugo vrijeme
spriječila je što se primjer Sinagoge
nije oponašao u širim razmjerima, te što
do pojave kršćanske hereze nije poslužio
kao model za stvaranje jedne univerzalne
zajednice. Židovska isključivost
nadmašivala je čak plemensku ili seosku
izolaciju gdje se barem brak izvan grupe
često smatrao poželjnim. Ali usprkos toj
slabosti, upravo iz antagonizma prema
židovskim zajednicama izlazi da su
Sinagoga i običaj strogog poštivanja
Sabata našli načina da zaustave mega
mašinu i da prkose njezinim oholim
zahtjevima.
Neprijateljstvo što su ga Židovi i prvi
kršćani stalno pobudjivali u velikim
državama, bilo je mjerilo nemoći puke
vojne sile i »apsolutne« političke
vlasti u odnosu na male zajednice,
povezane zajedničkom i tradicionalnom
vjerom, neprikosnovenim ritualom i
racionalnim idealima. Jer sila ne može
dugo vladati, osim ako oni kojima je
nametnuta nemaju razloga da je poštuju i
da joj se prilagode. Male, prividno
bespomoćne organizacije, koje imaju
unutrašnju koherenciju i svoju vlastitu
pamet, pokazuju se često i na drugi rok
djelotvomije od najvećih vojnih jedinica
u borbi sa samovoljom vlasti — već i
stoga što ih je teško otkriti i suočiti
se s njima. To objašnjava i nastojanje
suverenih država u toku cijele povijesti
da se zauzdaju i potisnu organizacije
poput misterijskih kultova,
prijateljskih društava, cehova,
sveučilišta i strukovnih sindikata. U
međuvremenu, to nam neprijateljstvo
sugerira na koji se način moderna mega
mašina može ubuduće zauzdati i dovesti
pod demokratsku kontrolu i racionalni
autoritet.
обрада: посада
БЕРЁЗЫ
(В.Раменский)
Берёзы, берёзы,
берёзы,
Вам плакать уж больше не в мочь,
Горьки и скупы ваши слёзы,
Как жизнь, уходящая прочь.
Вы плачете ранней весною,
Я плакал всю жизнь напролёт,
И годы всей жизни со мною,
И мой наступает черёд.
Я видел берёзы с этапа,
Вы плакали кровью тогда,
А я, стиснув зубы, не плакал,
Но нас унесли поезда.
Вагон, правда, мой не купейный,
И окна забиты на нём,
Нам нет в этом вагоне забвенья
Ни утром, ни ночью, ни днём.
Состав наш умчался на Север,
Где нету российских берёз,
И каждый во что-нибудь верил,
И каждый старался - без слёз.
Я помню берёзы на зоне,
Вы были и в этом краю,
А вечером в лагерном звоне
Вы жизнь украшали мою.
Мне грезились в зоне берёзы,
Забытые мною края,
Мне грезились матери слёзы,
Казалось, что в кроне - сам я.
Вся жизнь - словно сказка с берёзами,
Мне снятся с берёзами сны,
Но с этими жуткими грёзами
Я не доживу до весны...
линкови :
http://www.severnij.dp.ua/
http://www.arkadiy-severny.ru/
|