ПРИЧЕ
ДАРОВИ
ПОЕЗИЈА
ИЗБОР
ПРЕВОДИ
ЛИНКОВИ
ПОСАДА ДЕЦА
ПОСАДА SF
ПРЕУЗМИ ИЛИ
ЧИТАЈ
НЕОРА
ПОСАДА
АРХИВА
ПУТОПИСИ
|
Pozdrav
iz Beča
03. Prilog učenju o
šizofrenim jezičkim
poremećajima
Paul Schilder (Beč)
i Nikola Šugar
(Subotica)
(Primljeno 3. juna
1926.)
[689] Albert M., pivarski
pomoćnik, 38 godina, neoženjen,
priveden u policijsku stanicu od
nadzornog organa, jer je na
ulici prijavio da je uboden, a
prijava se pokazala netačna.
Prema navodu policijskog lekara,
na policijskom komesarijatu
priča “nepovezane stvari između
dva ispravna navoda”, čuje
glasove, a nevidljivi duhovi ga
neprestano povređuju i
ranjavaju. Zadnje ga je ubo neki
duh svetim mačem koji pripada
Pavlinskoj crkvi. Navodi da su
mu “izrezali želučano crevo
[Magendarm] i ponavljaju se
napadi na njegovo telo” itd.
Upućuje se na psihijatrijsku
kliniku.
15. III.
Pacijent je miran, ima tačnu
vremensku i prostornu
orijentaciju, spremno daje
obaveštenja. Njegovi navodi su
međusobno nepovezani, najčešće
posve rasejani, tu i tamo i
ispravni odgovori, mnogo
neologizama.* Navodi da je u
poslednje tri-četiri godine
često primećivao da je – dok je
hodao ulicom – često ubadan
noževima i drugim ubodnim
oružjem. I noću, dok je ležao u
krevetu, osećao je takve ubode.
Najčešće je bio ubadan u
stražnjicu, trbuh, leđa, vrat i
srce. Nije video ubodne rane i
krvarenja, ali ih je razgovetno
osećao; krvarenja su bila
“zabašurena” i zato nevidljiva.
Na pitanja, ko je izveo te
ubode, odgovor je sledeći: “Ti
ubodi su simboli, zaštitne
oznake i čekićorukujući
[hammerhantierend] pogonski
ljudi, koji su s kontinencijskim
čekićem nevidljivim načinom
izvršili radne isporuke, i
trijalizam i kretanje
vitrijalizma kao pokretna
očuvstvenja [Spürnisse] vremena,
da bi se unaokolo onovčili
[begeldert]”. Pacijent je osetio
i doživeo kao pretnje
“obrazovane predmete tj.
vazdušne tvorevine ili na
duhovno-ličnom putu proizvedene
predmete”. (Zašto je uboden?)
“Zato da bogaćenja, ukočenje u
krstima i druga oštećenja
zdravlja ne dobije neki
posednik”. Pacijent navodi, kad
je išao na nužnik, tamo je
osećao “korišćenje na nevidljiv
način”. “Očuvstvenje
potiskivanja na ljudskom mesu i
osećaj polnog dela osetio i
osećaj polnog dela otišao sa
stolicom”. Pacijent je osetio da
je “neko kroz korišćenje čmara
ispraznio nekakav grip, naime
očuvstvenje utiskivanja nekog
osećaja stražnjice ili tvorevine
stražnjice i vrsto-skulpturno
očuvstvenje ili skulpturne
tvorevine: u upotrebi već bilih,
vučenih tvorevina”. (Skulptura?)
“To je neka tvorevina bez boli,
može da se napravi i od ostataka
hleba i jela”. Na nužniku je
osetio “zidne boli”, tj. “bol
udaranja glave o neki zid”.
“Skulpturna tvorevina može da
izađe iz bolesnog čoveka, to su
tvorevine koje su već stajale u
upotrebi, ili kroz čmar ili kako
bilo iz tela, npr. kroz
pljuvačku, i onda može da prodre
u nekog drugog zdravog čoveka:
puteva ima mnogo u gradu za
prodiranje, npr. vazdušni put”.
Na pitanje o vita sexualis
pacijent [690] navodi sledeće:
Sa 17 godina prvi koitus, nakon
toga je opštio veoma retko, jer
je imao “veoma malo vremena i
često noćnu smenu”. Već nekih 6
godina više nikakvo opštenje.
“Osetio na telu namerna
očuvstvenja i lišenja mnogih
tegnutih bolesti, namerne tajne
pobačaje biločega”. Upitan za
onaniju, navodi da onaniše od
svoje 16. godine, “ali veoma
retko”, s “odslikovanjima, tj.
duhovno-ličnim slikama ženâ i
retko slikama muškaraca”.
Homoseksualni odnos porečen.
17. III. Za
vreme jutarnje vizite, upitan za
svoju bolest: “Želučano crevo mi
je na nevidljiv način odrezano i
sad imam naknadna očuvstvenja...
to je otegnuta bolest kroz
otvorene uši i celi sluh je sada
vani... (Šta je otegnuta
bolest?) Grip... To je neka
vrsta zgripne bolesti
[Grippskrankheit] (?), to
očuvstvenje sam imao u nužniku,
tamo je to prodrlo u moje telo.
(Na kojem mestu?) Na čmaru, na
mesu... da se to nevidljivo
pušta preko toga i to je ljudski
sraoni izmet, prenesenim načinom
od nepoznatih osoba koje imaju
svakokoje bolest, koje su
štabilo imale na upotrebi,
štabilo duhove, koje su imali u
kućama. (Da li je čuo glasove?)
Da, od 1913., to je bilo
različito, u Republici je uvek
nešto novo i svakojako... to
zapravo pripada uz tu stvar, što
se tiče udaraca oružjem i
nevidljive ubodne rane, i to na
nešto zarađujuće, poskupljujuće,
za nešto dobijajuće, i također
štećeni zdravlja... (Šta kažu
glasovi?) Poslovni život u
bogaćenjima, isporukama šećera,
duvan, alkohol, isporuke mesa,
skupno onom što Dvojna monarhija
bila, nasilnim načinom su
pripadale povrede ubodima i
rezanjem, to već važi i za jedan
rat, za rat i što čarka. Novi
orlovski čekić i nevidljivo
oružje: srp, tj. nova državna
slika, ts. raznostrane stvari i
vrstovne stvari za bilo koju
vrstu dogovarajuće isporuke
tajne vrste i načina. Upotreba i
iskorištavanje 1200 nasilni
slučajevi do 1922., za vreme
svih vrsta tajnih vrsta neke
vrste isporuka; a na tajni način
dogovorene isporuke su ekstra.
Potrošnja može da se dobije
skoro uz bilo koju potrošnju u
600 slučajeva nasilnim načinom;
to su boli udarcem, npr. zamah
čekićem i obrazovani predmeti
[gebildete Gegenstände]. (Šta je
radio?) Samo letnju službu sam
obavljao, za poslednje 3 godine
u skladištu pivare, imao kola i
konja; za vreme 3 letnje službe
5000 dnevni nasilni slučajevi i
preko 500 ubodnih rana i
porezotina imao ukupno uopšte na
glavi i telu, sa gvozdenom
klamfom i drugim nevidljivim
oružjem. (Sedmična zarada?) 500
000 u zadnjoj godini. (Šta je s
time uradio?) Jelo. (Gde?) Kod
kuće platio, zdravstveno i porez
platio, veš i odela. (Koliko
košta jedno odelo?) 400 000-500
000 gotovo kupljeno. (Šta je
radio nedeljom?) Slobodnim danom
malo putovao za selo, Liesing,
tamo sam 2, 3 pivo na čaše da
malko iz grada dođem glavobolje
radi... Orijentacija da li isto
tamo prestaje, naime ubodanja i
rezovanja. (Sâm?) Uvek išao sâm
ili bio u parnoj banji i tamo
osećao boli od udarca zgloba
ruke i šake. (Imao polni odnos?)
Ne, imao dovoljno posla ili
odnosno nemao vremena za to.
Također ni priliku; i ono
prethodno su se javili s
očuvstvenjem starijih vremena sa
svakojakom prisutnošću, sa
sumnjivim stvarima poput
pokretnih očuvstvenja unutar- i
prizupčanih šumova svih vrsta i
900 nasilnih slučajeva za
kojebilošta. Osetio sam neku
vrstu gasodimanja nakon
abtahenisanja otegnutog gripa,
da se u čmaru ne bi moralo
nositi naokolo; to nisu moj
prdopusti već zbog gasodimanja,
nego također i [zbog] prenesenih
tuđih ili nepoznatih gasnih
tvorevina [691] i neobrisanih
svakojakih čmarnih očuvstvenja,
skupno izmeta zapelog unutra i
mnogovrsnih svakojakih ljudi
osoba, pribrojano svakojakih
vrsta, to su preko 1600
slučajeva koriššeno čmara i 500
nasilnih slučajeva malih uboda i
porezotina, nešto sumnjivo s
oštrim predmetom, neka vrsta
odrezani predmet poput obućarski
nož osetio u trbuhu na crevima
ili trbušnim žlezdama. Pre duže
godina za vreme 5 dana jedan za
drugim 5 slučajeva, mali broj
otsecanja, od creva i trbušnih
žlezda, sveukupno na ulici
skupno otkidanjima vrstom
anđeovog mača od rane u trbušnom
mesu zureća creva ili žlezde
trbušnih tetiva, količina komada
ili slučajeva od uboda na leđima
anđeovim mačem i drugim
nevidljivim oružjem. Skupa sa
bodežom dvojnog orla, malo
oružje poput mača, osetio ubode
firme ili simbola.
Usled toga imao jače
krvarenje, 8 okruglih rupa nakon
ogledovanja [Beschauung] u
trbušnom mesu unutra, sveukupno
5-8 cm duboke ubodne rane, i
jedna nevidljiva ruka je unutra
zapela u rupi rane, u leđima s
očuvstvovanjem prstiju... upravo
sam bio kod kovača i od bolova
imao iskrivljenja kod tučenja
konja. To se za vreme ranijih
godina dešavalo u svakojake
svrhe; u debelom mesu i u
butinama bili nađeni prstduboki
6-8 cm dugački teški krvavi
nalazi ogledovanja rane;
nevidljivo oružje; vatrogasna
kuka, vršci više bajoneta,
bačene kuke ostale zarovane
unutar u debelom mesu i time
uzrokovale mnoge slučajeve rana
od bacanja i jako krvarenje u
stražnjici. (U koje svrhe?) Da
bi se nešto na što zaradilo na
isporukama i poskupljenjima; za
vreme isporuka oni koji hoće
imaju da dobiju npr. isporuke
svinjskog mesa skupno za
gostionice i svakokoji restoran,
i što se još tiče uboda, skupno
šunke skupno za delikatesne
dućane, skupno za vlasnike
ubadaonica koji probadaju
svinje; za vreme svinjske stočne
isporuke i goveda nadalje mnoge
dopreme ovaca i janjadi skupno
od toga imaju oni koji hoće. U
tu rubriku dolazi još 100
noževnih uboda s nevidljivim
svakojakim oružjem, pokretni
trijalizam skupno ranijih
vremenskih očuvstvovanja
svakojako sumnjivo se pokrenulo,
skupno u bogaćenjima svakojaki
život koji je bio unutra.
Štoinače sam još zaboravio
skupno kod narudžbi i isporuka
vrste tajnom vrstom i načinom.
Kod gasodimanja sam još
zaboravio namerna gasodimanja na
polnom organu osetio. (?) To je
kad nešto nije neproizvoljno.
(?) To su otegnute, neizbrisana
čmarna očuvstvenja, već dužeg
vremena negde naokolo ležalo i
nevidljivo preneseno, npr. za
vreme korišćenja zgripa osetio
na čmaru, tuđih osoba izmet ili
grip, i ostavilo se nešto unutra
ili namerna vrsta začepljenja
ili zadržavanja i odatle se
stvarali gasovi, npr. sledeća
dan rano osetio sam gasodimanja
u trbuhu unutra i na polnom
organu u stotinama slučajeva;
sled ispusta kojegodvučenih
bolesti tuđih osoba. (?) Ispusti
su sve što odlazi od bolesnih
ljudi: znoj, slina i očuvstvenja
padavice kojekvihosoba i osećeni
udarci na glavi s obrazovanim
predmetima, npr. čekićima ili
kojekvipredmet, 170 predmeta to
bilo, tridesetakvi čekića skupno
drvene motike onda dvadesetakvi
noževa, džepnih noževa, noževi
za hleb i 2 obućarski noža, onda
količina nevidljivog oružja,
mačeva, bodeža, sablji, verujem
oružje Nemačke bilo za 6 cm
uboda. Britvu osetio na vratnom
rezu, bodež dvojnog orla, onda
još jedan mač, klamfa, šiljak za
led, obrazovana drvena četka,
dva komada gvožđa, dva francuza
to je odvijač, jedno kratko rudo
od kola za izvesne svrhe s time
udaran po glavi i na
slepoočnici. Za vreme tajnih
narudžbi petroleja, Rapsa,
benzina i špirita, mesna roba
mnogo svinjskih isporuka,
goveđih isporuka, tustranstvo i
inostranstvo, onda za
delikatesne dućane, Kreisler,
trgovac [692] uopšte robe koje
trebaju da se dobiju. To sam
izačuo na ulici u hodanju kroz
nevidljivu telegrafiju”. (Hoda
tamo-ovamo po sobi i čuje
sledeće:) “Poponezu [Poponöse]
još nikad čuo o bilo čemu, i to
zato što rado to hoću da čujem.
Korišćenje čak i koraka cipela
kao telegrafa, svih vrsta
telegrafa. (Poponeza?) Kad je
bilo ko imao neku bolest, čirna
tvorevina, neka infekcija takve
vrste i načina ne bi trebala da
se čuje. Ja mislim to spada u
tajne bolesti i to su posve što
inače o tome rasvetljava. (Jeste
li imali čir poponeze?) Ne, to
je samo nešto čuveno. To govori
da zbog tajnim bolestima o
nečemu ne treba da se govori. To
ide već i za udarac čekićem i
kundakom kod udaraca s drugokoji
predmet ili navalna očuvstvenja
boli na drvetu vidljive zidine
od gvožđa osetio s primedbom za
ne baš svo i ne baš sve, za te,
za to i to i za ne baš sve što
oko toga i na tome leži dok se
sve isporuči još jednom za vreme
takve primedbe osetio udarce na
glavi, navalna očuvstvenja boli,
glavobolje prethodnog dana na
kamenu od trotoara bio osetio
naknadnog dana, više 100 m
sveukupno poslednjih godina.
Već je zapisano to već daje za
čarku; to već daje za jedno rat
i što rat za svrhe opskrbe
svakojakih poskupljenjâ
onovčenja narodnjenja
[Völkerungen] višekratnih
načina, iskorišćenja, obogaćenja
svakojakih poslovnih ljudi svih
vrsta skupno gostioničara i
pivare, alkohol i duvan. Alkohol
i duvan su preko 300 usmrćenja
pamćenja [Gedächtnismordungen],
za vreme prodaja duvanskih
proizvoda, poskupljenja i
takovrstiskorišćenja. 60 i 90
uboda i porezotina i nekoliko
100 nasilnih slučajeva na glavi
osjetio, sa svakakvim
obrazovanim predmetima. Onda još
za kakao, čaj, isporuke šećera i
tim svim Meindl i Kunz
trgovinama nabavljiva roba.
Extraulje, Eixaulje u radnjama
kolonijalne robe uopšte roba
koja može da se dobije, bio
uboden ili bilo obrazovano
oružje ili uboden ili porezan
skupno za esencije i isporuke
čaja, isporuke vinjaka i također
u tabletama esencije šećerina
ili saharina. Štećenja zdravlja
u svrhu iskorišćenja i
bogaćenja; uz primećenje, za ne
baš sve trgovine. Bili su
prisutni slučajevi ludila
progonjenja kojekako tuđih osoba
i nešto prividno čuo da
primetiti da ne bi bio uboden i
da ne bi bio udaren ili se
razboleo ili porezan da ne bi
bio na nevidljiv način, za vreme
tražboidući i takovrsnopomognuća
i da ne bi imao omrznuće, tako
da niko ne bude uboden, tučen
ili porezan. Bio uboden i udarce
čekićem osetio na telu itd., u
izvesne svrhe tuđih ljudi, koji
su pribavili bogatstvo, i bili
nasilnim načinom i povrede tela
vrsnim načinom i štećenje tela.
(Koliko zarađujete?) Preko 500
000. (Zadovoljan?) Vučeni
bolesnici trebaju više da jedu
zbog zgripa zbog ispusta i
kvarenja osetili namernim
načinom osetili, ispusti
kojekako tuđih osoba bolesti
skupno pljuvačkom prenesenih
vrsta nevidljivim načinom. (Šta
je radio u pivari?) Izvozio sam
pivo. Ali to je zbog bodenja, to
su čigrači, trgovci,
preduzetnici dogovorili tajnim
načinom... (Koliko dugo je
radio?) Do 6 ½-8 časova.
(Naporno?) Na potom već zbog
bolnih ispusta sâm rad ne
nepreže. (Šta je učio?) Kafa,
marker, Hamburg, Frankfurt,
carska kafa. (Zadovoljan?) Da...
(Potom pivski kočijaš?) Vozio
sam za Beč, tamo trebao da
ostanem, moj otac je tamo bio, u
ratu nisam imao nikoga, morao
tamo da radim u posljednje 3
letnje godine... Otac je
skladištar i s hranom nisam bio
zadovoljan zbog ispusta i
namerna kvarenja; na zaradi,
plati i inače kojim zarađujućim
oni su takvi [693] i posve inače
kojim zarađujućim zbog 300
nasilnih slučajeva udarce
osjetio. (Državni oblik u
Austriji?) Savezna država,
savezna veća, republika.
(Prethodni državni oblik?) Novi
državni oblik prethodno... to ne
razumem. (Ustav?) Novi savezni
zakoni. (Ranije?) Za vreme
vremena Franza Josefa ili da je
međuvreme Turska bila savez; to
je novo očuvstvenje, novo vreme
bilo. (Razlika između deteta i
kepeca?) Dete je npr. vidljivo,
kepec je nevidljiv ili prema
veličini npr. kad je dete veće.
(Razlika između stabla i grma?)
Rast, stablo raste preko zimi,
grana postoji samo proletnji
rast. (Trese se.) (Šta se sada
dešava?) Sad ništa. Inače sam
osetio boli, nevidljiva oružja,
povredna očuvstvenja i ovred.
Ovredno očuvstvenje je kad se
bol momentalno bio u telu i
naknadno kad je bol vraćena za
izvesne svrhe, npr. za
bogaćenje, da se ne dobije
ukleštenje krsta, i tada su još
za restauracije u Beču i
spoljnom koji što su okolina.
Već dužih godina skupno za
nekoliko hotela s kafom i kafnom
restauracijom dogodilo se preko
200 uboda i rezova u 300 dnevnih
slučajeva, po glavi i telu da bi
se zbog dobilo govedinu od
isporuke govedne stoke, i još
svašta... već napomenuto 60
uboda. (Kakvih uboda?)
S nevidljivim vrstama obrazovani
noževi, oštri i tupi predmeti.
(U šta uboden?) Trbuh, leđa,
vrat, srce, stražnjicu, bokove i
prsa sam osećao ubode, skupa za
još nekakve svrhe, potom još u
za tustranske sugrađane i u
sugrađane bio tučen zbog
količinskih slučajeva. (Ko
bode?) Bili su prisutni
nevidljivi duhovi s nevidljivim
oružjem i obrazovanim
predmetima; to su nevidljivi
duhovi s malim bakalarskim
udarkama osetio na glavi s
primedbom za bakalare i kako se
treba o-biti, o-biti je = koje
dobiti, to su dobitraćenja
[Bekriegungen] u vrsti tajnog
načina. (Ko bode?) Bakalar su
nevidljivi duhovi to su anđeli
zaštitnici, Pavlinska crkva s
mačem duhova bio uboden na ulici
u leđima. Potom ne duhovne vrste
bilokoješto s džepnim nožem
bilokojega ili pomažućega
tajanstvenim načinom. (Šta je
bilo s Pavlinskom crkvom?) Tamo
slike i duh s mačem,
nevidljivonačinski osetni ubod
bio osetio. (Šta je bilo s
nužnikom?) Jednog dana sam
prestao kad ništa nisam osetio
na tajni način naknadno bio
osetio također kod ubodnih rana.
(Nužnik?) Ja to smatram
prethodno ukrijumčarenim
ekskrementima ili ozloglašenim
bolestima ljudi pri tome
zarađuju jer je poskupljeno kroz
otegnute bolesti. Prethodno
nevidljive gripne bolesti bile
su unutra. (Kakva su to
očuvstvenja?) Očuvstvenje, to je
neka vrsta mase izmeta, to su
ispusti od ljudi negde leže i
negde imali duhove i anđele, i
to ono bilo prevedeno od jednog
kvarta ili kuće. (Šta se dešava
na nužniku?) Korišćenje. (?) Kad
se neko ispražnjava na mome
čmaru npr. gripna bolest, to ja
smatram za otišlu tvorevinu,
neku vrstu očuvstvenja
stražnjice, to se uvek uguravalo
unutra i ispraznili su se na taj
način. (Ko?) To je već ono na
odlazećem putu nekoga pomoću
bilo čega nevidljivo, to je
moralo da bude nešto, pa to može
da otegne i jedna ustanova gde
su bili gripni bolesnici.
(Grip?) Obolenje ekskremenata.
(Ekskrement?) Ispust ostataka
jela u telu pre nego što dospe u
debelo crevo, prethodna bolest
je moralo da bude ili hrana koja
u sebi više nema telesne snage i
ponekad je to vodenasta
očuvstvenje. To je hrana koje
voda također nije imala nikakvu
vrednost, osetio poluprovareni
miris svinjskog pečenja.”
19. III.
Prilikom vizite dvorskog
savetnika: (Ko Vas bode?)
“Nožasto obrazovani predmeti...
(Vise li noževi u vazduhu?) Ne,
nevidljivi duhovi imaju
obrazovane predmete... (Gde Vas
bodu?) U trbuh, [694] leđa,
vrat, stražnjicu, tajnom vrstom
i načinom ogledan i želučano
crevo otsečeno... (Šta onda još
imate u trbuhu?) Meso, bubreg i
jetru... (Ali ekskrementi
odlaze?!) Da, to čuo ali ne
meni... Zaboravio sam reći da
sam sâm otišao tamo (na
policijski komesarijat) jer je
otsečeno želučano crevo i
duhovno posmatranje tajnom
vrstom i načinom...
(Ljubavnica?) Sad ne... pa imam
zanimanje, ja sam razvozač
piva... (Ranije ljubavnica?)
Nikada, ali imao sam odnose.
(Zašto odustao?) Za vreme
usmrćenja pamćenja i tajnih
iskorišćenja... izvesni čekić i
drugi obrazovani predmeti...”
20. III.
Spontano: “Kod skulpture nešto
sam zaboravio. (?) Da su to samo
osećene skulpture, u sebi
osećene skulpture i da to ne
spada tu u otegnute bolesti ili
korišćenja čmara
bilokojegpražnjenja. Danas sam
osetio kako šumovi poput
udaranja vazduha na vratima, pre
toga gvozdeni komadi obrazovani
poput čekića mnogih na
slepoočnici i s obrazovanom
kutlačom za supu po glavi osetio
udarac i mnoge udarne boli na
vidljivoj kvaki od vrata skupa
na slepoočnici. Očuvstvenja
gvozdenih rešetki (?) kad se
nakon udaranja o krevet nalažena
gvozdena motka usled odhođenja
osećaja glave poput bacanja
nečega a spolja osjetio preko 50
slučajeva s primedbom da to važi
o sve. (Gde mu je utroba?) S
oružjem poput obućarskog noža
isečeno od trbušnih žlezda i
creva u komadima i prošle godine
imao momentano očuvstvenje jetre
i bubrega i kasnije osećao s
mnogim ubodima džepnog noža,
vatra po telu, potom sam još
imao razrezan jednjak prošle
godine, nakon prethodnih života
glave nabijenih u lubanju. Čini
se malo tegoba s disanjem,
dušnik su bili razrezani, na
ramenu teški, široki, nevidljivi
mač, hodao naokolo po parku to
je bilo u Hitzingu. (Šta mu je
nabijeno u glavu?) Životi glave.
(?) Život koji je u glavi
duhovan, na preponama osetio
neku vrstu reza nožem; s drveta
mu pao nožić u želudac. Zaplet
creva, nevidljivo očuvstvenje
telegrafije ili očuvstvenje
pretnjoslično na uređenju
sistemiziranja paviljona... (Šta
je to obrazovani predmet?) Kad
se što obrazuje u vazduhu, kad
vazduha ima u sobi, tad se
vazduh snižava, jelo učinjeno
nevidljivim... (Prvi put ovde?)
Sâm sam došao tamo, to je bio
nesporazum. Rekao sam nešto od
duhovnog nalaza, to su bila samo
tri uboda na glavi, još jedan
prisutni nalaz s jednim
obrazovanim krugom, imao onda
krvave tragove i odrezano
želučano crevo. (Onda ste rekli
da su ljudi na ulici govorili o
Vama i da ste čuli glasove i
nešto govorili o toplom bratu?!)
To je mišljenje da sam ja car,
to nije bilo dobro iskazano, to
nije bilo dobro za mene kad
prolaznici imaju mišljenje, ja
sam car, onda moram biti car.
(Svodnik?) To ne spada u to,
nego rečeno za austrijski
poredak, to je javni zatvoreni
razgovor. (Polni život?)
Poslednjih godina izgleda loše,
osetio kojekakva zgripna
ispražnjenja na polnom organu,
polna bolest od drugih ljudi. To
je ispusno, od tuđih osoba,
kojagod polna bolest. S
obrazovanim vrškom kruga uboden
sam u jaje i s bušačem ravne
blanje uboden u polni organ. Kad
se to dogodi, poduzima se
proveraj i tako nastaje povred
čišćenjem. Ispusti, kad ja to
dodirujem, sprečavaju opštenje,
to mora potpuno da se očisti.
(Organ krut?) Kroz pobačaje
mlohav. (Šta je pobačeno?) Šta
se desilo to se desilo; [695]
ali ranije sve u redu. (Otkad
nije?) Od poslednjeg godišta.
(Kad je prvi put bio kod
devojke?) Sa 17 godina, to jest,
već život po sebi i za sebe, to
je misliti. (U ranije vreme
polni život?) Bio sam sav mir,
zaposlen također.
Inače razočaranje. (Sklonost
prema muškarcima?) To su više
tako preneseni osećaji, možda je
to samo tako jedan prenos, ja to
više smatram kao prenose
osećaja. U rimskom kupatilu s 20
godina mi se obratio, nisam znao
šta hoće i odotraga me napoševio
[angevögelt], pri tome anomisao
[anomiert], odatle potiče onaj
jedan nevidljivi udarac šakom,
tu se vidi da je to negde bilo
istraženo, možda da se o tome
razgovaralo, to nije razlog da
me se u toj stvari tuče; jednom
shvaćeno, ali to se ne broji.
(Kako je stajao s roditeljima?).
Oni sede uvek jedno pored drugog
i jedu, nikakve svađe. (Šta su
obrazovani predmeti?) Što
ljudima preostane od
obrazovanih, da postoje ljudi
koji imaju bilokakvu osećajnu
tvorevinu, to su možda
nadomeštenja [Ersätznisse] za
boli od oseta polnog organa.
(Šta su obrazovani predmeti?)
Snižavanje vazduha i
duhovno-lično vlasništvo, npr.
kad se zimski vazduh snižava i
gvozdena kuka pretpostavljam da
nastaje. Dva čekićasta predmeta
tuku po mojoj glavi iz levanog
gvožđa, to su proizvedene vrsta
oružja, to proizvodi bilo ko ili
koješta, npr. liv koji se nalazi
u vreloj vodi... Džepni nož ne
može da bude nikakvo vazdušna
tvorevina nego uobraženje i
izražaj ličnih misli: vazduh je
predmet koji nastaje iz vazduha.
(Šta su obrazovani predmeti?) To
su osetljivi nevidljivi predmeti
koji potiču od vidljivim
predmeta. Nešto mora da bude
prisutno, duh mora da bude
prisutan, mekana masa
proizvedena od nevidljive mase,
to mora da bude jedno tvornica.
(Od kakve sirovine?) To su
načinjeni liv nevidljivim
načinom obrazovane mase za
izdobivanje. To mora da budu
duhovne stvari. Ukradeno s
anđeovim mačem iz Pavlinske
crkve. Od obrazovano očuvstvenja
organa dole to je samo načinjena
tvorevina kao čekić. To su
uopšte sumnjiva očuvstvenja
organa, to su više ispuštena
tvorevina od ljudi i životinja,
što su već ranije bila
obrazovana.
Naturotpusti i obrazovani
otpusti jesu obrazovana
očuvstvenja organa usled
preobraženja vidljivih jela
nevidljivim načinom učinjena u
otsahlo stanje učinjena; kad
neko jede to nestaje, i kad se
to pusti na organ, obrazuje se
sličan organ. (Izliv?) Izliv
nije nikakvo jelo nego ono što
se oseća nevidljivo od vidljivo
izlivne kaše nevidljivim načinom
proizvedeno samo-nevidljivo
očuvstvenje. (Izlivna kaša?)
Masa od govnastog izliva, kad se
jelo pusti preko nekog organa,
tada nastaje nov organ, npr. ova
flašica mastila čak i kad se
jelo pusti preko toga; držač
pera nastaje ako se duže vreme
posmatra i očvrsne tada nastaje
novo odslikanje iz
lično-duhovnog osećenja
[Fühlnis]. Čisto jelo odlazi,
ona još neuživana nevidljivo se
preobražava, iz toga ljudi prave
predmete kroz prekopuštanje po
tome i kroz izliv. (Nema creva?)
Jelo prija i tada dakle tu još
ima sposobnosti za život. Ono
pojedeno potom odnose narodi,
onda ima ljudi koji to putem
prenosa preuzimaju na sebe
nevidljivim načinom radi uštede
novca, čak je i moguće da to
postane vidljivo. I raspuvenja
imam kroz vinsko piće, to se
onda vraća natrag kao miris
vina; nakon pijenja tečnost npr.
odlazi nevidljivim načinom i
vraća se na nevidljiv način kao
miris alkohola, i očuvstvenje,
onda vlagu osećam na stopalu i
na telu.”
Pacijent
pretpostavlja da postoje ljudi
“kojima se jelo vraća i koji od
toga žive, ili od zgripa dok
namerno obolenje tela ako
namerno alkoholna pića izlaze
ili jela u momentano pojedenom
stanju, bilo koji životni proces
ili može da bude pozajmljeni ili
dani [696] život, nadalje što se
zove izvanlični život.
(Pozajmljni život?) To je za
čisto prehranjivanje, što
zapravo nema niko, ili npr. ja
imam vidljiv lični život i jedan
nevidljivi što možda potiče iz
inostranstva, to primećujem kroz
momentane neočuvstvenja jela ili
pića. Jedno hranjenje momentanog
ostajanja očuvstvenja jela za
vreme jedenja i nakon jedenja,
više prirodna životna
očuvstvenja; a drugo hranjenje s
načinom rigoroznog hranjenja što
je nevidljivo i bilo pokvareno
usled zasmrđenja ili namerna
obolenja, od bilo čega od
ranijeg vremena.”
21. III.
Spontano: “Mnogi obrazovani
štapovi za šetnju bili u
upotrebi na vratu skupa na
trbuhu za vreme prošlih godina i
lopata za smeće velika i mala
lopata za ugljen također bila u
upotrebi, skupno jednom
obrazovanom pijuku i jednom
čeličnom pijukastom predmetu,
kroz to sam imao četverougaono
duboko očuvstvenje rane i u
trbuhu 16 cm široke ubodaste i
rezaste rane. (Zašto uboden?)
Umesto ostalih ljudi, uvek
umesto nepoznatih tuđih ljudi
bio uboden, tučen, porezan i
otegnutih obolenja i lomova šake
osetio i boli od oseta polnog
organa i usmrćenja pamćenja
skupno šefa i mušterija...
(Zašto ste upravo Vi odabrani da
budete izbodeni?) Zato da se
inače ljudi ne trebaju bojati,
za vreme isporuka, bogaćenja i
narudžbi; verujem, kad prestanu
da me tuku, bodu, režu i
obolevaju, i da nije počelo da
tuku, onda u slučajevima
pobojavanja ikoje nepoznatih
ljudi i koji nešto imaju su se
bojali, prisutnost nevidljivh
vrsta, čekićâ, noževa i drugo
oružje i ustrašili bi se, da im
se to isporuči, u vreme otkupa i
rasprodaje. (Vreme otkupa?)
Vreme otkupa je vreme isporuke
robe iz veleprodaje a vreme
rasprodaje je potrošno kretanje,
to može da se oseti i prepozna i
za prepodnevne i popodnevne
časove u pokretu rejonona
sveukupno za ne baš kojebiliju
potrošnju za dobivanje. Zbog
narodnjenja da bi mnogo žderali
i pili i da bi dobili isporučeno
za rad i da bi opet bili
onovčeni, na mojoj se glavi i
ličnosti desilo 3000 nasilnih
prekršaja. Za odele kuća skoro
bilo kojeg rejona dešavala se
jedna telesna povreda i boli
oseta polnog organa i za
gostioničare počinjeno 200
udaraca skupno nasilnih
slučajeva za poboljšanje
žderaja. (?) To je kad neki
gostioničar hoće da dobro živi,
kad hoće dobar opstanak.
(Žderaja?) To je od žderanja
poboljšanja u više potrošnje.
Zbog kapitala gostioničenja ili
bogatstva bio udaran 900
nasilnih slučajeva skupno
nasilnog načina za vreme
snabdevanja i 400 slučajeva
nasilnim načinom zbog točenja
piva, zato da nijedan od
gostiničara ne bude udaren ili
uboden na glavi. Za druge pivare
u Beču i Donjoj Austriji skupno
za gostioničare desilo se 36
udaraca čekićem i količina
telesnih povreda na mojoj glavi
i ličnosti tajne vrste i načina.
(?) Tajne vrste je samo vrsta i
način počinjenog na mojoj glavi,
npr. udarci čekićem ili ubodi
džepnim nožem. To je sve
opelješaj i pravljenja kapitala.
(Opelješaj?) Iskorištavanje ili
vrsta iskorištavanja nakon
prethodnih poskupljenja nasilnog
načina i na koji što zarađuju i
koji nešto zarađuju. Na koji što
zarađuju to su tustranski
sugrađanski a koji nešto
zarađuju to su partije
carstevina, pripadnici carevine
i vreme Klombinsky skupno erâ.
(Šta su obrazovani predmeti?)
Napred u glavi osetio jednu
grabljaču... (Odakle nastaju
obrazovani predmeti?) Kroz
duhovno-lična odslikanja, npr.
kad se gleda neki predmet kroz
uobražaj vazduha i otvrđenje...
(Također i iz hrane?) Iz
otvrdlog jela oni koji su
postali nevidljivi. (Ko to sve
čini?) Duhovi, kućni anđeli,
anđeli institucije, od otegnutog
zgripa i korišćenja čmara [697]
poznajem to; oni su to oduzeli
ljudima. (Šta je zgrip?) Grip je
čovekov izmet, ali može da bude
i bilo šta drugo, duhovi ili
inače bilo što nevidljivo.
Bolest je prenesena kroz bilo
što očuvstvenja tvorevine to je
tuđa pljuvačka, kroz
ispljuvavanje kroz pljuvačku se
unosi to su tuđe stvari. Kod
brisanja su potom izašle na
videlo neke stvari, i zgrip je
tako proizveden. (Kako?) Kroz
prehlade, sposobnost varenja i
kroz preobražaje jela, i u
jednom slučaju to je pripadalo
nekom psu to je slično glazuri
kao što leži na ulici; da li to
nisu životinjski instinkti, koji
su prodrli u grad. Namerna
zasmrđenja u trbuhu i osećaji
polnog organa to su tvorevina
gasa npr. prdež ili smradeži, to
se pojavilo namernim načinom ili
iz vonja usta, to pripada
kojenekim narodnjenjima, takve
stvari su bile internirane u
Dvojnoj monarhiji prošle godine;
takvi slučajevi korišćenja čmara
često se pojavili kod Republike.
(Kakve veze ima upotreba čmara s
Republikom?) To da se to leči
kao otegnuta bolest. (Kako se
dobiva grip?) Hladno stanje
ljudskog izmeta ljudi koji
nemaju snage da isprazne izmet.
(Recite jedan primer za
nastajanje predmeta?) Iz
sažvakan hleb pravi se gomolj i
s tima se onda prave nevidljivi
ostaci jela; se za nevidljive
predmeta upotrebljavaju sveže
sažvakana jela. Ja ne osećam
jela u telu godinama, to se
razdaje kroz zasmrđenja, jela se
bacaju u nevidljive posude i
odnosi za druge ljude, pića
također. Suprotno tome osećam,
kad idem na nužnik, da na
preneseni način meni daje
ljudski izmet, to je izmet
drugih ljudi pozvanim načinom to
dolazi meni. Jedan drugi
muškarac je, npr. izmet da bi
bio čist, preneo na mene. Celo
srce, jetra, želudac, bubreg,
količina creva odrezani, umesto
mozga usađena je kocka, više
komada kocke bilo je u mozgu.
I sad još
oseća povrede od toga. “Na
nužniku nešto zapinje unutra (u
čmaru) i tajnom vrstom i načinom
očisti se nakon četiri pet dana.
To je klizni proces na čmaru,
ima jedna povreda na strane
tela, kroz tu ranu se isto tako
izmet unosi u telo. Izmet je već
po sebi i za sebe zgripna
bolest”. (Kako izmet deluje na
polni organ?) Jednom je video da
obrazovani izmet izvire na
polnom organu i na glavi također
isti proces. “To je bilo
nevidljivo očuvstvenje uzice kao
nešto bi iz moga čmara upalo u
moju glavu. (Šta je još osetio
na polnom organu?) Očuvstvenja
anđeovog bodeža to je ubod koji
boli upravo tako kao vidljivo
oružje, također krvarenja,
činjena oružja to mogu da budu.
(Kako to nastaje?) Kad se čekić
položi u livenu masu kaše, to se
obrazuje kao kod nekog jela. (Od
čega se sastoji ovaj ključ? –
pokazuje mu se) Iz gvožđa ili
livane mase vidljivi ključ.
(Kako nastaju ključevi?) Danas
sam osetio jedan bol od bacanja
i kroz otpadanje odvojene glave
jedna tvorevina kašike. Iz
hermetičko zatvaranje vazduha u
Dvojnoj monarhiji mora setakođer
da sastoji i iz vazduha. Flašica
s mastilom na glavi također je
zapravo napravljena od tvorevine
vazduha. (Ako sada budete
govorili pravilno, kako ste pre
govorili, dobićete cigaretu!)
(Kroz smeh): Mislite ravni i
neravni jezik. (?) Ravni jezik
je književni jezik, kao u školi.
(Možete li sada da govorite
ravno?) Povremeno to ide sâmo iz
mene... (smeje se) to je sad
bilo ravno i dobro rečeno. (Sad
govorite samo ravno! Gde ste Vi
ovde?) U psihijatrijskoj
klinici. (Ime upravitelja?) Ne
znam. (Čemu služi psihijatrijska
klinika?) Za duševno stanje. (Je
li to rečeno ravno ili neravno?)
To nije bilo [698] posve ravno,
postoji još ravniji jezik...
Usled usmrćenja pamćenja to više
ne ide tako. (Ko vodi kliniku?)
Profesor. (Ime?) Ne znam. (Za
kakve ljude je klinika?) Klinika
je za duševne i živčane
bolesnike. (Zašto ste Vi ovde?)
Nešto sam prijavio.” Neravno
govorenje može da dođe od manjka
želuca, jetre itd., i nova svest
mora da potiče od toga. “Usled
glavoboljâ s tajnim načinom
obrazovanim oružjem za udaranje,
kroz otegnute bolesti, da sam to
osetio u prošloj godini, da je
to oduzeto, usled otegnute
bolesti, koju je imao neko na
ulici i ja osetio u svome polnom
organu, tako mokrasto
pričuvstvenje [Anspürniss]
svakojakih lica. (Kakva su to
lica?) To su svih vrsta tajnog
načina, koji je bio u Austriji,
to je novo vreme i također
ranije, to su ljudi koji su u
vezi s nečim. (?) Lica, koja na
tajni način također imaju još
jedan život, koji nas drže za
duhove i anđele ili tako nešto.
(Ko?) Da je to više u jednome
ili u sve i za sve, to je
također kod udaraca, također i
onovčenja nasilnog načina...
(Onovčenja?) Da ljudi opet budu
poboljšani ili bogaćenje ili
također na iskorištavajući
način: jučer i danas imam 13
glavobolja i 3 predmeta.
(Bogaćenja?) Pojedinačna
bogaćenja na tajni način, način
koji mora da vodi potrošnju,
onovčenje po narodnjenju također
nije ništa osobito, da to ide
ujedno, u dnevnoj potrošnji,
ranijim vremenima bila su
potrošna kretanja. (Bogaćenje
kroz šta?) Kroz nešto to su
vrste iskorištavanje tajnog
načina, nešto leti u uvo za
potrošnju alkohola, nikotin
pamćenje da to jedno međuvreme
živi sa svakom novom svešću,
poslovni ljudi gostioničari...
Roba koja se isporučuje nasilnim
načinom kroz vrstu pretnji jedan
tajni proces da se to također i
tustranstvo i inostranstvo
sporazumeva i također na način
zahtevanja. (Čime?) Kroz
oporezivanja, kroz mnoga
oskupljenja, onda su još na
oskupljenjima oni koji zarađuju
npr. povišenje nadnice u prošloj
godini. (Bogaćenje?)
Stvarnovrsnim načinom
povratnopišućim načinom – osećam
usmrćenja sećanja. (?) Za vreme
iskorišćenja svih vrsta tajnih
vrsta to se dogodilo, za vreme
provetravanja za male i široke
slojeve – usmrćenja pamćenja.
(?) Možda je preskupo to da oni
zarađuju na bilo kojoj robi.
(Čime su se obogatili?) Novac –
tajnim načinom. (?) Da se roba
poskupljuje i nadnica
povisuje... to nisu nikakva
lična oskupljenja ali lični
život glave u toj vezi. (Kakve
veze ima poskupljenje s
usmrćenjom pamćenja?) Da ljudi
puno zarađuju, kapital na nekako
tajni način budu obogaćeni kroz
poskupljenje. (Šta je usmrćenjo
pamćenja?) Za mali široki
naslag, da se to za nešto broji,
udarac čekićem je također
brojan.
Nabavka robe mesne i stočne
robe, kad neko hoće da ima
svinjsko meso, ubada na meni
jedan predmet poput uboda nožem,
da to bude isporučeno bez udarca
čekićem; da se primeti, da je to
za sve, naime, delikatesni
dućani kupuju delikatese uopšte
robu koja može da se dobije, bio
udaren s obrazovanim čekićem ili
itd. skupno za mali zanat i
poslove. Ja sam samo ono ubodeno
i nemam nikakve robe; robe su
bile isporučene kroz
dvojnomonarhističku pomoć, kroz
isporuke pokretne vrste skupno
vremena za vreme trijalizma.
(Usmrćenjo pamćenja?) Toliko
puno novca zahtevati zbog
ubacivanje glasovno prethodno
čuveno svih vrsta stvarima, i
tajne vrste i načina. (Kakve
veze ima usmrćenjo pamćenja s
bogaćenjem?) Prošlu godinu ta
očuvstvenja vremena su u svim
potrošnim onovčenjima... (Kakve
veze ima usmrćenjo pamćenja s
bogaćenjem?) To je za takve
svrhe npr. za novčanu dopunu za
dobavu piva, svrhom usmrćenja
pamćenja ja osećam [699] nakon
toga često vrstu nesvesti to je
umesto ubijati ljude ili
ličnosti u pamćenju to su 600
nasilnih slučajeva na mojoj
glavi; usmrćenjo pamćenja znači
da se to dešava samo ovde
počinjena usmrćenja bila su
osećena u mojoj glavi, na mome
životu tj. moj život je ubijen
kroz poskupljenja da se to ne
dešava drugima... (Usmrćenjo
pamćenja?) U mojoj glavi
usmrćuje se pamćenje, godinama
često osećao cele noći, to je
neka vrsta nestajanja
očuvstvenja pamćenja to se
dešava s nevidljivom
očuvstvenjem poput telegrafa; i
ja osećam u glavi da je u meni
unutrašnji život usmrćen. (Po
čemu je primetio usmrćenje
unutrašnjeg života?) To
primećujem po bolima svesti za
vreme noći... (Boli svesti?)
Boli osetnjenja [Empfindnis] da
i život boli, da godinama
uživljena svest nije osećena,
nego je novom svešću zamenjena
tako da to više ne boli. To je
snaga uobraženja glave, npr.
odslikanje sobe ranije viđenog,
vidljivi predmeti u glavi
zaostali također i kasnije.
[Pacijent sâm odobrava sledeći
prikaz svojih nazora: Ranije je
njegovo pamćenje bilo dobro tako
da je ono ranije viđeno (sobe,
nameštaj, slike itd.) mogao da
prizove proizvoljno tačno, a
nakon “usmrćenja pamćenja”
njegova sposobnost sećanja je
oslabila.] ... Sada sam samo
duhovni život osećao kao zamenu
godinama i osećano uzmicanje,
odstupanje u doba
dvojnomonarhističkih
očuvstvenja.”
25. III. Na
pitanje o snovima, pacijent
priča sledeći san: “Desilo mi se
kao da sam bio na poslu i ulice
obarjačenje nekoliko kuća u
barjacima sam video i kao da sam
ulicom išao prema poslu, neka
vrsta očuvstvenja noćne službe.
(?) Kao pre 10 godina imao na
poslu noćne smene u poslu
gradskih kafana i očuvstvenje
dano za vreme sna kao ranije u
noćnoj smeni, uopšte je osobeno
šta se ovde u Beču dešava,
navečer uvek nestajanje dnevnog
svetla ili očuvstvenja dana
skupno odslikanjima i povremeno
se to opet pokazuje i nakon noću
isti proces opet bio osećen;
noću za vreme mraka pojavilo se
podnevna svetlost koje nije
otišla sâma i kao da je negde
već dole ili gore pokupljena. Da
se to prečesto dešava to je
nešto sumnjivo, verovatno je da
to ne odlazi samo od sebe, nego
kroz nasilnim načinom, možda
zato da se ne bi videlo, što se
događa, iskorišćenja i
poskupljenja i tako se ne seća
izdatke i odnose npr. povišenje
cena. Taj proces izgleda noću
usled povlačenja viđenog dnevnog
svetla namernim načinom zbog
noću kroz sećanje dana skoro
imao svetlo očuvstvenje dana,
tj. kad čovek vidi dnevno svetlo
noću sećanje na to ima u glavi
unutra također za vreme mrakova.
(Jeste li bolesni?) Ne, samo
manjkajuća očuvstvenja
pribrojanom telu ljudske jetre,
bubrega, jednjaka, dušnika od
creva, žlezda, nešto od mozga i
donjetrbušasto očuvstvenje
cepanja vidljivog rasta ljudskog
mesa... (Šta još imate ako su
svi organi nestali?) Nešto
očuvstvenja žlezda i ljudskog
mesa takvih očuvstvenja rupâ
teških povreda glave putem
nevidljivih tajnim načinom
obrazovanih ubodnih oružja i
svakakvih noževa, mačeva,
bodeža, sablji i džepnih noževa
i šiljastih, iglasto obrazovanih
predmeta, kao turpija, škare,
dleta za kojekakve svrhe... (
Zašto su izvađeni organi?) Za
vreme pokretastih zbivanja nešto
se pokrenulo s mojim otsečenim
crevom ili žlezdom što kao da
hoće nešto da ima, npr. isporuke
mesa za vreme poskupljenja,
održavanja, popravljeno vreme...
(Zašto su izvađeni organi?)
Pretpostavljam neka vrsta
jemstva, zato da se to ne desi
drugim ljudima. [700] (?) Oni su
se bojali za vreme svetskih
zbivanja da će da se otseče bilo
šta creva ili žlezde, za vreme
poskupljenja i ispomaganja
skupno isprukama...
(Ispomaganja?) U svrhu pomoći
nezaposlenima za ispomaganje
siromaštva ili za
industrijsko-potrošno bogaćenje
nasilnim načinom se zbivalo ili
načinom telesne povrede. (Ko to
radi?) Tajnim načinom se to
zbiva, moje crevo je bilo tko za
tuđe ljude su se pribojavali da
će da se oduzme jedno crevo za
vreme poskupljenja i ispomaganja
npr. isporuke mesa...”
(Priča s
morskim psom) “Sin bilokojega
progutao morski pas. Olujnim
valom jedan parobrod bio okružen
od morskog psa i traku od krvi
ostavljajući iza sebe osetio da
je progutan od morskog psa.”
(Priča sa
zvezdanim talirom) “Bila jednom
jedna siromašna devojka koja
niko nije imala na svetu i
roditelji su tada bili umrli.
Devojka je išla posle na neko
polje susreće starog muškarca
koji je bio gladast ili je imao
glad i dala mu komad hleba.
Devojka je posle išla još dalje
do nekakve bliske šume, videla
je pred sobom neku golu devojku,
skinula je odeću, dala je goloj
devojci i kad se smračilo, pale
su zvezde s neba i iz toga su
postali sve sâmi taliri.”
(Narziß,
Rainer Maria Rilke) “Narziß je
svoje lepote... to nipošto nisam
primetio.”
(Doživljaj,
R. M. Rilke) “Pre godinu dana
zbilo se pred nekim dvorcem
nešto čudesno svojom navikom da
legne uz stablo trbuhom i dalje
sad ne znam.”
(Oluja,
Johannes Becher) (Pročitano mu
jednom) “Zemlja proždire prah i
prašinu... to dolazi od
usmrćenja pamćenja da se ništa
ne primeti. (Pročitano još
jednom.) Oluja proždire i noć,
grad u prahu kao bič je prošla
oluja kroz kišu.”
(II. strofa)
“Od pročitanog to mi nije
ostalo.”
(Arno Holz,
iz “Phantasus”) “Tri male kućice
na strma ulica u nekom malom
gradu tamo vani i plavo nebo...
ostalo je pobeglo glavi.”
(26. III.
1925.) (Georg Kaiser: Der
gerettete Alkibiades [Spašeni
Alkibijad], str. 91,
Ringmeister) (Pročitano jednom.)
“Šta radi Grčka bez dečaka kad
muževi u ratu moraju da idu;
Grčeska, jedno ostrvo i rat
moraju da vode, Grci moraju da
imaju muževe, Grci moraju da
budu Grci. To je celo što sam
zapamtio.” (Pročitano još
jednom.) “Nedostaje još
međuredaka, šta bi Grčka radila
bez dečaka npr. kad Grčka vodi
rat i muževi se ne bi obrazovali
i slomila bi se pod prevelikim
pritiskom i muževe trebala, Grci
moraju da ostanu, Grci, Grci
trebaju da budu, da bi se
savetovali, Grčka je ostrvo.”
(Str. 92,
Vierter Greis) (Pročitano
jednom; nakon toga pročitao sâm
i potom priča.) “Sedimo npr. na
saboru i o sudbini Grčke teški
napor od prevelikog pritiska
slamamo i savetujemo se o smrti
i smrti, ko se ogrešio o život?
Alkibijad. (Pročitao još jednom
sâm.) Grčka je sa svih strana
obgrožena opasnostima, šta čini
Grčka kad se muževi ne obrazuju,
naše snage su male i neprijatelj
i hučeća obala i jedan zgrip
posle njega to je ono što smo
primetili.”
(Str. 90, Ein
Greis). (Pročitano jednom.)
“Jedan starac priča da se njegov
sin, bled, iskrao iz škole,
umoran ili noćima nespavao i
mislio, ko se ogrešio o život
njegovog sina i dalje s’nisam
zapamtio.”
(Sadržaj?)
“Pozorišni komad, da se radilo o
obrani Grčke, šta bi Grčka
radila bez dečaka, šta bi Grci
radili kad [701] muževi ne bi
obrazovali muževe, stoji unutra
da Grci, Grci trebaju ostati.
(Neko protiv Grčke?) Naprotiv
ne, da oni brane nešto drugo.”
Pacijentov
brat navodi: Do otprilike 1912.
pacijent je bio neupadljiv; 5
razreda osnovne škole i 3
razreda građanske škole završio
s dobrim uspehom, potom radio
pola godine kao frizer, potom
kao kelner do 1912. Na poslu
veoma vredan, uzoran, “radio za
dvojicu”. Septembra 1912. hteo
da se ženi, prestao da radi,
otišao na ulicu da bi pronašao
“odgovarajuću damu”. Nekoliko
meseci lutao naokolo bez
zaposlenja. Od januara 1913.
veruje da ga ljudi na ulici
posmatraju. Mislio da čuje da
ljudi govore o njemu, čuo
također i psovke kao “svodnik,
topli brat... itd.” Septembra
1913. otišao dobrovoljno u
kliniku Steinhof, da se podvrgne
pretragama kako bi imao jasno
stanje. 1914. čuo da neki
gostioničar, za kojeg je vozio
pivo, mora u vojsku; taj se jako
žalio; na to je pacijent otišao
u dvorsku četvrt i počeo da
psuje na sav glas: potom
hapšenje i dovođenje u ludnicu.
Već onda je govorio o tome da su
mu isečena creva i drugi
unutrašnji organi. Od 1912. više
puta u ustanovama. Ovog puta je
sâm otišao do uličnog nadzornika
i prijavio svoje progonitelje.
Često se žalio da nema ništa od
utrobe i da je za njega jelo
bezvredno. Nevidljivi duhovi
izvode te napade; nikad nije da
osećao stvarni ljudi vrše uticaj
na njega. Često je vodio
monologe s licima koja je
halucinirao. Dok je radio, nije
se moglo na njemu primetiti da
nije normalan. Ali ako je i samo
jedan dan imao slobodno, govorio
je posve zbrkano. Kad nije imao
nikakvog posla, neprestano je
pisao nesuvisle stvari. Inače je
dobroćudan, darežljiv i nikad
nasilan. Jedna od sestara bila
je pre 2 godine u Steinhofu zbog
neke “depresije”, nije htela da
uzima hranu. Umrla je potpuno
izgladnela. Brat misli da je
pacijent od 1910-1912. imao
nekakvu polnu bolest. O vita
sexualis brat može da dâ samo
manjkavo obaveštenje. Otprilike
5 godina [pacijent] nema nikakve
odnose sa ženama, ranije je kroz
neko vreme (ali retko) posećivao
prostitutke. Tu i tamo brat je
kod pacijenta primetio onaniju,
ali u posljednjih 3-4 godine
više ne.
Agnes Heler
Teorija
istorije (fragment)
SADAŠNJOST, PROŠLOST I
BUDUĆNOST
a. Sadašnjost, prošlost i budućnost
istoričnosti
Razni oblici
sadašnjosti istoričnosti mogu se
obuhvatiiti ovim terminima: „baš
sad”, „sad” i „biti sad”. Prvi
izraz se odnosi na prošlost i budućnost
u njihovom uobičajenom smislu. Drugi se
odnosi na „prohujala vremena” i
„vremena koja će doći”. Treći se odnosi
na početak i kraj.I
„Baš sad” označava akciju. Svako životno
iskustvo (doživljeno, sanjano, izrečeno
kao predlog) koje sadrži „baš sad” ravno
je obavezi da, u stvari, obavljam tu
radnju „baš sad”. Životna iskustva koja
sadrže ,,baš sad” obično su (sa
izuzetkom graničnih slučajeva kao što je
snevanje)„mnogostruka”: ona označavaju
više nego jednu akciju koje karakteriše
„baš sad”, i to neke od njih en route ka
budućnosti, a neke en route ka
prošlosti. (To u velikoj meri podstiče
kriterijum da „baš sad” može trajati
jedan minut ili nekoliko sati, ali ne i
mnogo duže.) Sledeći opisi će objasniti
taj sklop. Sedim u vozu i mislim na
tebe: obe radnje imaju svojstvo „baš
sad”. Sedim u vozu, ali više ne mislim
na tebe. Neka radnja može nepovratno da
postane prošlost u okviru „baš sad”
trajanja druge radnje. Svaka radnja sa
„baš sad” svojstvom postaće prošlost:
one moraju proći. Sa stanovišta svake
„'baš sad” radnje sledeća radnja sa
svojstvom „baš sad” jeste budućnost.
Svaka „baš sad” radnja ima budućnost. To
je ritam naše istoričnosti.
Budućnost i prošlost vezane za „baš sad”
jesu vreme koje prolazi („unazad” ili
„unapred”), a ne život koji se menja
(kao što je slučaj sa „sad”). Idem iz
jedne akcije u drugu i ništa se ne
menja. Još tačnije, ako se nešto i
promenii, ta promena nije prouzrokovana
mojim prelazom iz jedne akcije u drugu.
Životni ritam jeste ritam ponavljanja.
Zbog toga su budućnost i s njom povezana
prošlost relativne:idem u školu, to sam
činio juče, a činiću i sutra.Stoga
prošlost vezana za „baš sad” nije davno
vreme. Na sličan način budućnost vezana
za „baš sad” nije „vreme koje će doći”.
Sadašnjost kao „.baš sad” jeste
omtogenetski primarna sadašnjost.
Novorođenče sisa, plače, spava; ono ima
životni ritam. Međutim, kako nije imalo
prošlost, ono nema „sad”.
„Sad” je granica, demarkaciona linija
između onog što se već desilo i onog što
još nije, između objekta sećanja i
objekta kao ciilja, između onog što je
poznato i onog što je nepoznato. „Sad”
nije predmet sećanja, niti je cilj
akcije. U isto vreme se sećam prošlosti
dok postavljam ciljeve iz perspektive
svog sadašnjeg datog sad. Polazeći od
nečeg što postoji baš sad, odlazim
nekud, ali prevaziiazim ono što je sad.
U okviru datih granica „sad” se uvek
transcenduje. Preobražavam svoju
sadašnjost u svoju prošlost, u prošla
vremena, u predmet sećanja. Uvek
preobražavam svoju budućnost u svoju
sadašnjost (u tome što „stvaram” „neku”
budućnost za sebe u sadašnjosti na
osnovu sadašnjosti). Preobražavam
sadašnjost u budućnost (druga strana
gornjeg procesa) kroz odluke, planove i
projekte i preobražavam svoju prošlost u
svoju sadašnjost voljom da je vratim u
svoje sećanje.
Isto tako preobražavam svoju prošlost u
svoju budućnost time što ugrađujem svoja
iskustva u proces razmišljanja i
odlučivanja o svojoj budućnosti i
preobražavam svoju budućnost u svoju
prošlost time što — utoliko što postaje
sadašnjost — moje odluke koje se tiču
budućnosti već leže u prošlosti.
Ali postoje granice toj transcendenciji.
Ne možemo se sećati onog što će da bude
i nijedna se svrsishodna akcija ne može
upraviti na prošlost. A, ipak, baš to
što se ne možemo zadovoljiti tim
ograničenjima jeste izraz naše
istoričnostd: hoćemo da znamo svoju
budućnost i hoćemo da menjamo svoju
prošlost. Nemir naše istoričnosti je
sebi protivrečan.
Kad bismo znali svoju budućnost, ne
bismo imali budućnost, a ako bismo mogli
da promenimo svoju prošlost, ne bismo
imali prošlost (to ne bi više bila naša
prošlost). Imali bi samo samo naše sad,
ali budući da je sad samo demankaciona
linija između onog što je prošlo I onog
što „će doći”, ne bismo čak imali ni
„said”. Ali iskaz da ne možemo znati
svoju budućnost i da ne možemo menjati
svoju prošlost ima samo relativnu
valjanost. Svako sećanje na ono što je
prošlo jeste interpretacija: mi
rekonstruišemo svoju prošlost. Šta
rekonstruišemo, kako rekonstruišemo,
koji smisao dajemo rekonstruiranom, sve
se to menja sa našim iskustvima, sa
našim interesovanjem, sa merom naše
iskrenosti i neiskrenosti. Ukratko,
menjamo svoju prošlost pomoću selektivne
interpretacije.
Tačno tako postupa psihoanaliza, jer nas
ta rekonstrukcija navodi da izgradimo
jednu novu „prošlost” (bez obzira na to
koliko je to contradictio in adjecto)
preobražavanjem navodno nesvesnih
iskustava u svesno sećanje. Čak i oni
koji nisu nikad čuli za psihoanalizu ili
oni koji ne prihvataju svesno njen
teorijski okvir, uvek ponovo na razne
načine rekonstruišu svoju prošlost ne bi
li organski povezali sadašnjost i
prošlost. Možemo imati onoliko ličnih
,,preistorija”, onoliko prošlosti koliko
i „sad”. S druge strane, ni znanje o
onome što „će biti” nije potpuno
isključeno. Mada ne možemo znati svoju
sudbinu, možemo dovoljno poznavati sebe
da isključimo bar jedan broj mogućnosti
iz potencijalnih događaja u godinama
koje dolaze, a što smo stariji, sve više
mogućnosti isključujemo. U
tradicionalnom društvu, u kome su
obrasci ponašanja i obrazovanja prilično
repetitivni, teško da možemo menjati
svoju prošlost, ali možemo znati svoju
budućnost gotovo tačno. U jednom
otvorenom i dinamičnom društvu možemo
često menjati prošlost, ali ako naše
samopoznavanje nije dovoljno dobro,
teško da možemo znati svoju budućnost.
Shodno tome, ,(„sad” je sekundarno onome
„baš sad”, i to ne samo ontogenetski
nego i filogenetski. Ako možemo da
zamislimo jedan mali klan sa vrlo krutim
obrascima ponašanja, onda možemo
zamisliti društveni život bez „sad” i sa
samo dva tipa sadašnjosti: „baš sad” i
„biti sad”.
„Biti sad” nastaje kad se „sad” ubaci u
kontekst „Bića”, kad se ubaci u redosled
između početka i kraja — detinjstvo,
mladost* zrelost, starost. Naša
sadašnjost je uvek naše „biti sad”.
„Biti sad” rias određuje, zatvara u krug
ograničenih mogućnosti. Produženje
životnog veka samo je modifikovalo aršin
identifikacije, ali „biti sad” nas ne
identifikuje ništa manje nego ranije. Ni
prošlost ni budućnost „biti sad” ne mogu
se promeniti i obe su poznate.
Mi smo uvek, u svakom trenutku, „baš
sad” i „biti sad”. Isto tako, mi smo
,;(„baš sad” u svakom „biti sad”. Uvek
smo zatvoreni u vreme i prostor između
početka i kraja, između prošlosti i
budućnosti. Ali baš kao što novorođenče
nema „sad” zato što nema ni prošlost, za
svakog postoji jedno vreme kad više nema
ničeg „da dođe”. Čovek koji kaže
„umirem” jeste u sadašnjosti „baš sad” i
„biti sad”, ali nije više u sadašnjosti
„sad”.
Ishod razlikovanja onog što je prošlo od
onog „što će biti” od početka do kraja
zove se ličnost. Ako je ono što je
prošlo „moje”, ako su godine što
„dolaze” „moje”, drugim rečima, ako
transcendujem svoju sadašnjost, ja sam
ličnost.
Ako reintepretiram svoju prošlost i
rekonstruišem njeno organsko jedinstvo
sa svojim „sad”, ako gradim svoju
budućnost na temeljima tog „sad”, ja sam
ličnost. Gete je to formulisao ovako:
„Voflk und Knechit und Uberwinder, Sde
gesrtehn, zu jeder Zeiït: /Hôchstes
Glüok der Endenkinder/ Sed nur die
Peinsonilichkeit. /Jedeš Leben sed zu
führen / Wenn man sdch nicht selbst
vermisst; /Ailes komine man verlieren,
Wenn man blièibe, was man ist.” II
Poistovećivanje onog što je bilo i onog
što ,,će doći” sa prošlošću i
sadašnjošću stanja „baš sad” jeste
otuđenje ličnosti, kao što je i
poistovećivanje onog što je bilo i onog
što „će biti” sa početkom i krajem.
Autentičnu ličnost karakteriše primat
„sad” nad „baš sad” i „biti sad”.
Autentična ličnost podređuje svoje „baš
sad” i „biti sad” stanju „sad”. On ili
ona tumače početak kao mogućnost i
apstrahuju iz kraja, zato što nema ničeg
prošlog u početku a u kraju nema
budućnosti. „Dokle god živimo, nema
smrti”, rekao je Epikur: mudar čovek
misli o životu, a ne o smrti, tako je
mislio Spinoza. U autentičnom životu
„baš sad” je samo trenutak od „sad”. Ono
što je prošlo i ono što ,,će doći” daju
smisao prošlosti i budućnosti stanja
„baš sad”. Prevlast „baš sad” nad „sad”
čini ljudska bića jednodimenziionalnim.
Prevlast ,,biiti sad” nad („sad” čini ih
neautentičnim.
Bejaše jednom jedan čovek. On je bio
tamo kad mi nismo bili. A ml nećemo biti
kad drugi budu pričali našu priču koja
se događala „nekad davno”. Naš početak i
naš kraj kao i naša prošla vremena i
vremena koja će doći, naša prošlost i
naša sadašnjost vezani su za druge. Naša
prošlost je budućnost drugih, a naša
sadašnjost je prošlost drugih. Mi srno
drugi. Istoričnost je istorija.
Rađamo se kao ljudska bića i zato smo
smrtni.Sokrat je smrtan jer je svaki
čovek smrtan.
Biti rođen kao ljudsko biće i biti rođen
smrtan znači nositi u sebi milione
godina. Mi ih nosimo u svojoj genetskoj
šifri. Prisvajamo te miilone godina kroz
socijalizaciju, a pre svega ovladavanjem
sistemom objektivacija „po sebi”,
jezikom, običajima, pravilima koja
reguiiišu upotrebu objekata. Sadržina i
obim sistema objektivacija takođe su
istorični: menjaju se. Ovladavanjem tim
sistemom saznajemo jednu određenu
prošlost, jednu istoriju. A kako ne
postoji ljudski život bez ovladavanja
sistemom objektivacija po sebi,učeći da
ovladamo tim sistemom mi prisvajamo
ljudsku istoriju kao takvu, a time i
svoju ljudskost. Sve naše akcije su
upravljene ka budućnosti, ali ta
budućnost nije isitovetna sa našom
budućnošću ili sa vremenima „koja će
doći”: ona ih transcenduje. Mi
posredujemo svoj društveno nasleđen
jezik, običaje, upotrebu predmeta,
budućim pokolenjima čije je,,vreme koje
dolazi” i čiji je kraj, u poređenju s
našim, apsolutna budućnost. Kad sadimo
drvo, sadimo ga za tu apsolutnu
budućnost.
Svako „baš sad”, svako „biti sad” i
svako „sad” odnosi se podjednako, čak i
ako ne na isti način, na
prošlost i budućnost drugih. Pisanje
pisma (baš sad) pretpostavlja
instituciju dopisivanja (drugi su pisali
pisma u prošlosti, i drugi će pisati
pisma u budućnosti). Jer podržavam
instituciju (baš sad) i čineći to ja
posredujem između prošlih i budućih
ljudskih bića koja su činila i koja će
činiti isto. Jednostavno poštovanje
običaja jeste latentno uopštavanje.
Namerno kršenje običaja nije „baš sad”,
nego „sad”. Ono ukazuje na moguće buduće
uopštavanje, na implicitan ili
eksplicitan način. Ovde prošlost ima
negativno značenje: ono što je prekršeno
mora postojati.Moje „sad” nije samo
moje. Ja ga uvodim u budućnost koja može
prepoznati moje „vreme koje će doći” kao
sopstvenu prošlost. Moje „biti sad”
pretpostavlja „ne biti sad” drugih.
Mogu biti stara, jer su drugi mladi.
Mogu da umrem samo zato što su se drugi
pre mene rađali i umirali. Mi smo
proizvodi jednog društva, a u isto vreme
nismo proizvodi jednog društva. Mi
reprodukujemo jedno društvo, ali mi ne
činimo samo to. Istoričnost je istorična
i reprodukovanjem društva mi potvrđujemo
svoju istoričnost kao istoriju. Ali ovo
društvo u kome živimo, u kome se borimo,
stvaramo, mislimo, patimo i uživamo,
samo je trenutak večnosti. To je naš
svet. Bejaše jednom jedan čovek, jer smo
od njega stvorili svog savremenika. U
budućnosti, „biće svet”. Izgovaranjem
ove rečenice, mi ga činimo svojim
svetom. Naša vera pripada našem svetu
isto onoliko koliko i naše sećanje.
I svaki
čitalac Hajdegera će shvatiti da kad
se
koristim kategorijama kao „baš sad”,
oslanjam se na tog pisca
(čak iako ga direktno ne
upotrebljavam). To objašnjava i
jezičke teškoće u prevođenju tih
kategorija na engleski.
II Goethe,
Poetische Werke, tom 3,
West-ôstlicher
Divan, Berlin, 1965, str. 95 :
Narod, kmet i vladalac, svi se slažu
u ovome: /Najviša sreća zemaljske
dece/ Jeste biti ličnost.
/Svaki život je vredan življenja/
Ako čovek ne izgubi sebe;/
Sve vredi izgubiti ako čovek ostane
ono što jeste.
Posada
Biblioteka : Teorija istorije
- Agnes Heler
Обрада:
Посада
|