ПРИЧЕ
ДАРОВИ
ПОЕЗИЈА
ИЗБОР
ПРЕВОДИ
ЛИНКОВИ
ПОСАДА ДЕЦА
ПОСАДА SF
ПРЕУЗМИ ИЛИ
ЧИТАЈ
НЕОРА
ПОСАДА
АРХИВА
ПУТОПИСИ
|
Walter
Benjamin
SUDBINA I
KARAKTER
Sudbinu i karakter ljudi obično smatraju
kauzalno povezanim i karakter označavaju kao
uzrok sudbine. Misao koja se nalazi u
temelju toga sledeća je: kada bi, sa jedne
strane, karakter nekog čoveka — što, dakle,
znači i način njegovog ponašanja — bio
poznat u svim pojedinostima, i kada bi, sa
druge strane, zbivanja u svetu bila poznata
u onim područjima u kojima dolaze u dodir sa
tim karakterom , mogli bismo tačno reći i
šta bi se tom karakteru dogodilo i šta bi on
uradio. To znači: njegova sudbina bila bi
poznata. Savremene predstave ne omogućuju
neposredan odnos mišljenja prema pojmu
sudbine, a današnji ljudi dolaze i na
pomisao da karakter čitaju, recimo, iz
telesnih crta čovekovih, jer na neki način
nalaze u sebi uopšteno poznavanje karaktera,
ali im izgleda neprihvatljiva predstava da,
analogno tome, čitaju čovekovu sudbinu iz
crta njegove ruke.
To izgleda isto tako nemoguće kao i
„proricanje budućnosti"; pod tu kategoriju
se, naime, bez oklevanja podvodi proricanje
sudbine, a karakter, nasuprot tome, izgleda
kao nešto što se nalazi u sadašnjosti i
prošlosti, nešto što se, dakle, može
saznati. Međutim, upravo oni koji se
poduhvataju toga da ljudima po ovim ili onim
znakovima proriču sudbinu, upravo oni tvrde
da je sudbina za onoga ko ume da na nju
obrati pažnju (ko uopšte u sebi nalazi neko
neposredno znanje o sudbini) na neki način
prisutna ili, opreznije rečeno, pri ruci.
Kao što se može pokazati, nije besmislena
pretpostavka da bilo kakvo „nalaženje pri
ruci" buduće sudbine ne protivreči ni pojmu
sudbine, ni ljudskim saznajnim moćima da se
ona predskaže. A valja naglasiti da se i
sudbina, kao i karakter, može sagledati samo
u znacima, ne sama po sebi, jer — makar nam
ova ili ona karakterna crta, ovaj ili onaj
splet sudbine i bili neposredno pred očima —
ipak je kontekst koji podrazumevaju pojmovi
karaktera i sudbine uvek prisutan samo u
znacima, pošto se taj kontekst nalazi nad
neposredno vidljivim.
Sistem karakteroloških znakova se uopšte
uzev ograničava na telo, ako apstrahujemo
karakterološko značenje onih znakova koje
ispituje horoskop, dok znaci sudbine, prema
tradicionalnom shvatanju, mogu pored
telesnih postati i pojave spoljašnjeg
života. Veza između znakova i označenog
stvara, međutim, u oba ta područja
podjednako zatvoren i težak, iako, uostalom,
različit problem, jer, uprkos svem površnom
posmatranju i pogrešnom hipostaziranju
znakova, oni i u jednom i u drugom sistemu
ne znače karakter ili sudbinu na osnovu
uzročnih veza. Povezanost značenja ne može
se nikad uzročno zasnovati, čak iako,
recimo, sudbina i karakter mogu u ovom
slučaju uzročno izazvati prisustvo tih
znakova. Nećemo dalje ispitivati kako
izgleda taj sistem znakova za karakter i
sudbinu, nego ćemo posmatrati samo ono što
je označeno, tj. karakter i sudbinu.
Pokazuje se da uobičajeno shvatanje njihove
suštine i njihovog odnosa nije samo
problematično, utoliko što nije u stanju da
učini racionalno shvatljivom mogućnost
predskazivanja sudbine, već da je i
pogrešno, pošto odvajanje na kome se zasniva
nije teorijski izvodijivo.
Jer nemoguće je stvoriti neprotivrečan pojam
o spoljašnjosti aktivnoga čoveka, čijom se
jezgrom, po tom shvatanju, karakter smatra.
Nijedan pojam spoljnog sveta ne može se
definicijom razgraničiti od pojma aktivnog
čoveka. Naprotiv, između aktivnog čoveka i
spoljnog sveta sve je u uzajamnom dejstvu,
njihovi delokruzi prelaze jedan u drugi; ma
koliko predstave o njima bile različite,
pojmovi o njima su neodvojivi. Ne samo što
ni u jednom slučaju ne možemo odrediti šta
se u krajnjoj liniji ima smatrati funkcijom
karaktera, a šta funkcijom sudbine u
ljudskom životu (to ovde ne bi ništa značilo
kad bi se, recimo, jedno i drugo prožimalo
samo u iskustvu), nego je i spoljašnjost
koju zatiče aktivan čovek moguće u
proizvoljnoj meri načelno svesti na njegovu
unutrašnjost, njegovu unutrašnjost u
proizvoljnoj meri na njegovu spoljašnjost, i
čak je nemoguće načelno je smatrati
spoljašnjošću.
Sudbina i karakter u ovom razmatranju,
daleko od toga da se teorijski odvoje,
poklopiće se. Tako je i kod Nietzschea, kad
kaže: „Ako neko ima karakter, ima i
doživljaj koji se stalno vraća”. To znači:
kad neko ima karakter, njegova sudbina je
suštinski konstantna. To, naravno, sa svoje
strane znači: tako on nema sudbine — i taj
zaključak izveli su stoičari.
Ako, dakle, treba da dođemo do pojma
sudbine, moramo ga sasvim odvojiti od
pojma karaktera, što opet ne možemo postići
pre nego što pojam karaktera preciznije
odredimo. Na osnovu tog određenja postaće
oba pojma potpuno divergentna; tamo gde je
karakter, tu sigurno neće biti sudbine, a u
kontekstu sudbine nećemo naići na karakter.
Uz to treba imati u vidu da oba ova pojma
treba uklopiti u takva područja u kojima
neće uzurpirati dostojanstvo nadređenih
područja i pojmova, kao što se to događa u
svakodnevnom govoru. Karakter se, naime,
obično dovodi u vezu sa etičkim, kao što se
sudbina dovodi u vezu sa religijskim planom.
Treba ih proterati iz oba ta područja
otkrivanjem zablude koja ih je tamo mogla
preneti. Tu zabludu je prouzrokovalo
povezivanje pojma sudbine sa pojmom krivice.
Tako se, da navedemo tipičan slučaj,
sudbinska nesreća smatra odgovorom boga ili
bogova na religijsku krivicu. Ali tu se
treba zamisliti nad tim da ovde nedostaje
odgovarajuće upućivanje pojma sudbine na
pojam što ga moral daje zajedno sa pojmom
krivice — naime, na pojam nevinosti. U
grčkom klasičnom vidu misli o sudbini, sreća
koja čoveku padne u deo uopšte se ne shvata
kao potvrda njegovog bezgrešnog života, već
kao iskušenje za najtežu krivicu, za
nadmenost. Odnos prema nevinosti, dakle, u
sudbini se ne pojavljuje. I — ovo pitanje
zadire još dublje — da li u sudbini postoji
odnos prema sreći?
Da li je sreća, kao što je nesumnjivo
nesreća, konstitutivna kategorija sudbine?
Sreća je pre ono što srećnika oslobađa iz
spleta sudbina i iz mreže vlastite sudbine.
„Bez sudbine" — ne zove tako uzalud
Holderlin blažene bogove. Sreća i
blaženstvo, dakle, izvode čoveka iz područja
sudbine isto onako kao i nevinost. Ali
poredak čiji su jedini konstitutivni pojmovi
nesreća i krivica i u okviru kojega nema
nikakvog zamislivog puta oslobođenja (jer
ukoliko je nešto sudbina, nesreća je i
krivica) — takav poredak ne može biti
religiozan, ma koliko i izgledalo da na to
upućuje pogrešno shvaćen pojam krivice.
Treba, dakle, tražiti drugo područje, u kome
isključivo važe nesreća i krivica, terazije
na
kojima su blaženstvo i nevinost suviše laki,
a pretežu nesreća i krivica. Te terazije su
terazije prava.
link
za preuzimanje knjige :
Eseji
Bela
Hamvaš
ESKVILINSKA
VENERA?
„Eskvilinsku Veneru” je
isklesao u petom veku
nepoznati grčki umetnik. Neki
je nazivaju Atalantom, jer
skulptura očekuje da se s njom
stupi u lični kontakt, a šta
je drugo imenovanje do jedna
vrsta dodira? Možda je
isklesana za vreme kralja
Alkesta IV između 471. i 466.
godine. Možda potiče iz
Knososa, iz škole Kritiosa i
Nesiotesa. Neki podozrevaju da
ju je isklesao jonski umetnik
u Velikoj Grčkoj, u isto vreme
kada su nastali „Vozar
dvokolica iz Delfa” i
„Olimpijski Apolon”. Sada se
nalazi u Rimu, Palaco
Konzervatore.
Bilo
kako bilo, jedina je
skulptura, zajedno s „Vozarom”
i „Apolonom”, koja nosi na
sebi grandioznost arhaičkog
stila, ali i osećanje za
tananosti novijeg stila. U
njoj više nema nikakve
krutosti i upravo nema na licu
onog osmeha koji razrešava
krutost. Arhaički osmeh je
znak života; to je ona tačka
na kojoj se skulptura
preobražava u čoveka. Osmeh
pokreće kamen.
„Eskvilinskoj
Veneri” nije potrebno da bude
pokrenuta. Već je u pokretu.
Cela skulptura se smeši, ne
samo usta Kamen je oživeo. Ali
još nije omekšao u životu.
Nije sazreo, nije upio toliko
mesa da bi ga načeo kvarež.
Skulptura je tvrdo mišićava,
pa ipak je meka; dečačka je,
pa ipak zaobljena; slatka je,
ali od prirodne slasti meda,
ne od šećera.
Nevini
tren buđenja, onaj kada se oko
otvara u zoru i prima prvu
plodotvornu zraku sunca Još
nije napustila materiju, još
leži sasvim u kamenu, ali je u
njoj već pokrenuta budnost
života. Više ne spava, ali još
nije ustala: sada se rađa.
Nema trenutka koji bi od ovoga
mogao biti plastičniji.
Budilački
pokret u usnuloj materiji - to
je znao i Mikelanđelo kada je
klesao Zoru na nadgrobnoj
ploči Lorenca Medičija. Samo
što i Mikelanđelo omaši tamo
gde omaši svaki skulptor,
izuzev Grka: ne zna da je
plastika drama. Zato što je
drama, može da podnese samo
jednu jedinu misao: misao
delanja.
Predmet
vajarstva uvek je pokret, ili,
što je isto: spokoj. Jer su
pokret i spokoj zajedno
dramatični. Mikelanđelov kamen
koji se budi nije dramski,
napetiji je od toga, —
istovremeno: malaksaliji je.
Ne kreće se i vraća, nego hoće
da se izvije i stropošta
se. Zora nadgrobnoga spomenika
se lomi, eskvilinska Venera se
savija. Zora strelovito leti,
eskvilinska Venera leti mašući
krilima.
Rodenov
pokrenuti kamen, onako kako je
isklesan Balzak, još je dalji
od Grka Balzak se uzdiže iz
vrtloga, materija se vrti. To
nije čista drama pokreta i
spokoja, nije prozirna borba
života i smrti, što upravo
vajarstvo jeste: dijalog
nepokreta i pokreta.
Roden
je liričar: kod njega i nije
reč o borbi. Balzak je patos,
trpljenje, nije drama, a otuda
i nije skulptura.
link za preuzimanje
knjige : Hiperionski
eseji
Obrada:
Posada
|